Uj Ember

2000. április 9.
LVI. évf. 15. (2698)

 
„Húsz éve pap nélkül vagyunk. Azelőtt is hívő ember voltam, 1963 óta kántorkodtam, de tíz esztendeje életem olyan fordulatot vett, amely után még inkább fölismertem, hogy mi az ember életének igazi iránya.”

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Lelki ismeret - Szólni az emberekhez
Korzenszky Richárd - Próbaidő
Tíz év szabadság
Jelenpor
Andris az állomáson
Élő egyház
Cigányok – útközben
Saját papjaik tehetnének a legtöbbet értük...
Fórum az életért
Mit tehetnek a keresztények?
Egy templom születése
Együtt jobbat, szebbet!
Egyházzenészek találkozója
Élő egyház
A pápa nagycsütörtöki levele
Ötvenöt éves lengyel testvérlapnk
Pécsi Egyházmegye
PAz ország legrégibb freskói újra láthatók lesznek
Szalonnától a bútorig
Kétezren az iskolákban
Fórum
Kell a templom
Apor Vilmos Nyársapátiban
Több elkötelezett keresztény kellene...
Beszélgetés Harrach Péter szociális és családügyi miniszterrel
Kultúra
Márai Sándor centenáriuma
Rövid, értékes életpálya
Götz János szobrászművészről
Czigány György - Tíz mondat a nevetésről
Versek
Hajnali történetek - Mint aki a sínek közé...
Ifjúság
A föld sója
Fiúk és lányok Isten igéje előtt
A böjt nemesít
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Mozaik
Szőnyi Erzsébet: kiváló művész
Nonprofit központ Szombathelyen
Restaurálják a gyulafehérvári bazilikát
Jobb az Úr házában... - Fiatalok böjti ökumenikus istentisztelete
Az Olvasó írja

 

A szabadság ünnepe

Bonyolult valami ez a szabadság.

Én még emlékszem a szabadság kötelező ünnepére, amikor azt kellett ünnepelni, hogy a felszabadulásnak hazudott újabb megszállása teljesedett be az országnak. És emlékszem arra is, hogy évtizedekig csak ehhez (és egy köztársaságnak nevezett véres anarchiához) kapcsolódóan lehetett megemlékezni 1848-49-ről. Pedig hát forradalom volt, meg szabadságharc — de lám, nem olyan egyszerű ez. Mert hát kiknek a forradalma, meg miféle szabadság? „Nem olyan egyszerű ez, kérem szépen” — dünnyögték, akik akkoriban ünnepeinkről és lehetőleg életünk egész menetéről határozni illetékesnek hitték magukat, akik történelmi tévedéseiért és hazugságaiért (rajtuk kívül) mindannyiunknak talán még sokáig fizetnünk kell. Tévedtek és hazudtak — de abban, hogy „bonyolult valami a szabadság” — igazuk volt.

Ha netán elfelejtettem volna — hiszen ma annyiféle szabadság közepette élek: itt van mindjárt a sajtószabadság, amelyet máig nem sikerült elfogadhatóan megfogalmaznunk... —, március 25-én Esztergomban egy tizenéves fiatalember figyelmeztetett rá. Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepén zarándoklatra jöttek össze az esztergomi bazilikában a Gyümölcsoltó Boldogasszony tiszteletére szentelt templomok híveinek képviselői és négy ferences iskola: a mohácsi Boldog Gizella — a budai Szent Angéla-iskola, valamint a szentendrei és az esztergomi ferences gimnázium növendékei és tanárai, zsúfolásig megtöltve az ország legnagyobb templomát.

A diákság özönlött kifelé az ünnepi mise után, és egy vékony, szőke fiatalember a szabadságról magyarázott a társának. Láthatóan megérintette őt, amit odabent hallott. Pedig a bíboros főpásztor „csak” az ünnep lényegéről beszélt: hogy kétezer éve Mária személyében az ember igent mondott Istennek a megváltás művére. Szabadon elkötelezte magát. Ugyanezt tette ezer évvel később ezen a hegyen egy erős akaratú, övéiért felelősséget érző, István nevű férfi. Mindketten tudták, ki az, akinek a hívására felelniük kell. És szabadon mondtak igent, és szabadon vállalt hűséggel tartottak ki az emelkedett pillanatban kimondott igen mellett a hétköznapok sorában, korlátok, akadályok között is — mindvégig.

Lehet, hogy ilyen egyszerű az a nagyon bonyolult valaminek látszó szabadság? Lehet, hogy erre a szabadságra volna igazán szükség — ma éppúgy, mint bármikor? A korlátok, akadályok döntögetése, az ellenük való ágálás helyett a korlátokon fölülemelkedő tekintetre? Az elköteleződés bátorságára és a kitartó hűségre? Ilyen egyszerű volna? Vagy csak megfogalmazni egyszerű, de valójában egy egész élet méltó feladata?

Emberhez méltóan lehetne-e másként, mint szabadon odaadott szabadsággal? Ha ezt jelenti a templomból kifelé jövet oly lelkesen magyarázó fiatalember és a többi zarándok — de hát melyikünk nem zarándoka az életnek? — számára ez az ünnep, akkor azt mondhatjuk, március 25-e az emberhez méltó szabadság — nem kötelező, hanem szabad — ünnepe.

Kipke Tamás

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu