Uj Ember

2008.02.03
LXIV. évf. 5. (3103.)

Megjelent
a Testvérek
februári száma!

Főoldal
Címlap
A legkisebbek felebarátai
A püspöki kar körlevele a megszentelt élet napján
Lelkipásztori napok Egerben
Vallásközi párbeszéd - a jogtudós szemével
Erdő Péter bíboros római előadásai
Zéró toleranciát az életvédelemben!
Lelkiség
Evangéliumi bölcsesség
Szentírás-magyarázat
Legyetek valóban boldogok!
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXVI. rész)
LITURGIA
Életige
Február
A hét szentjei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A beteg ember nem válhat árucikké!
Harmos Flórián sebész főorvos az egészségbiztosítási törvényről
Túlélésünk esélyei
Tavaly óta felgyorsult a népességfogyás
Lapszél
Egyszer már felrobbantották a Nemzetit
Élő egyház
A Vatikáni-Magyar vegyes bizottság munkájáról
Erősebb a hazugságnál...
A verbita szentek éve
Fenntartható, emberi és keresztény
Hálaadás Mátraverebély-Szentkúton
"Apró segítség a gyermekeknek"
Karitatív gyűjtés március végéig
Taizéi imaóra Esztergomban
Ervin Gábor emlékezete
Kedves Olvasóink!
Élő egyház
A milánói bíboros levele az elvált hívekhez
"A szegények várják az üdvösség üzenetét"
A jezsuita generális a küldetéséről
Világszerte tüntettek az élet védelmében
Fórum
Világhírű egyházjogász, vezető főpap volt
Részlet Serédi Jusztinián végrendeletéből
Várólisták
Tűnődések a hétről
Könyvespolcra
Piarista rendtörténeti kiadványok
Az Olvasó írja
Keresztények és közügyek
Fórum
"A negyedik fogadalom"
A Jó Pásztor szellemében a rászorulókért
"Álmodott az Isten, és az álom én vagyok"
Egy hivatás születése
Az ujgurok és jugarok földjén
Fórum
Szalézi Szent Ferenc követői
Médiamunkatársak elismerése
Felnyitják Pió atya koporsóját
Közös pont
Ifjúsági istentisztelet Budapesten
Az egység gyümölcse
Megnyitották a Biblia évét Debrecenben
Fórum
Februári imaszándékok
Mérleg: a kereszt
Ifjúsági imaest szerzetesekkel
Ifjúság
Küldetés az élet sűrűjébe
Őszintén a hivatásról
Iránytű - hivatáskeresők kurzusa
Don Bosco öröksége
Rendalapítójuk halálának 120. évfordulójáról emlékeztek meg a szaléziak
Séta utca
Török szent
Kultúra
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2008
A Mediciek fénykora
Élet és művészet a reneszánsz Firenzében
Keleti kereszténység és művészet
Művészetelméleti és zománcművészeti szimpózium Kecskeméten
Tíz mondat a búcsúzásról
"Hangképes" interjúkötet
Rév Lívia portréja
Úszó
Paletta
Fórum
Egy nemzetközi hírű gyűjtemény
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (4.)
A Habsburgok eredetének nyomában - Elő-Ausztriában
Mozaik
Orgonamegáldás Pécsett
Jézus bemutatása a templomban
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Farsangi bál Budán
Szabari szobrok, keresztek
A Hajógyári-szigeten

 

AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI

Jézus bemutatása a templomban

Az újszülöttekkel minden történelmi időben sok teendő akad. Talán csak a hangsúlyok tolódtak el, hiszen régebben a tennivalók jelentős része vallási előírásból származott. Az Ószövetség két könyve (Kiv 13,1-2; Lev 17,1-4) ad segítséget (és természetesen utasítást) ezen feladatok elvégzésének módjáról. Ezek szerint az időpont eltérhetett abban az esetben, ha lánygyermeket, vagy elsőszülött fiúgyermeket kellett megváltani a templom szolgálatától: az előbbi esetben a hetvenedik, az utóbbiban a negyvenedik napon kellett vele az Úr előtt megjelenni.


Jézus esetében sem történt másképp, mint ahogy Lukács evangélista beszámolójában olvashatjuk (Lk 2,22-38). A negyedik századtól kezdve egyházunk Jeruzsálemben már ünnep keretében emlékezett meg a Megváltó bemutatásáról. Gyertyaszentelő Boldogasszony napja aszerint változott, hogy a karácsonyt január hatodikán vagy - később - december 25-én ünnepelték-e meg. Róma a hetedik századtól ismerte el ünnepként február másodikát, de csak mint Simeon és a Kisded Jézus találkozását. Jóval később, a tizedik században Mária tisztulásával gazdagodott ez a nap. A Kelet és Nyugat közötti ökumenizmus ebben is változást hozott, ugyanis 1960 óta újra az Úr ünnepeként, bemutatásaként tartjuk számon ezt az év eleji dátumot.

A "bemutatás" talán egyik első nyugati ábrázolását láthatjuk a római Santa Maria Maggiore többé-kevésbé érintetlen ötödik századi diadalív-mozaikján. Az esztergomi Keresztény Múzeum hasonló témájú festményei természetesen ennél fiatalabbak. Például a mellékelt reprodukción látható is: ennek alkotója vitatott, származását tekintve valószínűleg északolasz, és a XVIII. század szülöttje. A szinte egy tengelyre felfűzött személyek közül a Kisdedet kezében tartó pap alakja a leghangsúlyosabb, előtte Szűz Mária térdel. Az egy évszázaddal korábbi bolognai festőnő, Elisabetta Sirani (1638-1665) művét a gyűjteménynek Csernoch prímás szerezte meg.

Ugyanitt, a templomban történt Krisztus körülmetélése is. Ezek a festmények ha nem is nagyobb számban, de korábbról illusztrálják az újszövetségi eseményeket. Egy 1460 körüli osztrák festő még három társjelenetet is választott: Mária halálát, illetve Mária és Erzsébet találkozását a királyok imádásával. A szárnyasoltár-táblák Ipolyinak köszönhetően kerültek a gyűjteménybe. A német Hans Leonhard Schäufelein (1480/85-1540) Dürer metszetéből indult ki, és azt ültette át a fatáblára; ennek társa a "Jézus születése" jelenet.

Zárásként pedig ne feledkezzünk el az írásainkban már oly sokszor említett Franz Christoph Janneck (1703-1761) rézlemezeiről sem, amelyek közül az egyik éppen Jézus bemutatását tárja elénk.

Dragon Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu