Uj Ember

2008.02.03
LXIV. évf. 5. (3103.)

Megjelent
a Testvérek
februári száma!

Főoldal
Címlap
A legkisebbek felebarátai
A püspöki kar körlevele a megszentelt élet napján
Lelkipásztori napok Egerben
Vallásközi párbeszéd - a jogtudós szemével
Erdő Péter bíboros római előadásai
Zéró toleranciát az életvédelemben!
Lelkiség
Evangéliumi bölcsesség
Szentírás-magyarázat
Legyetek valóban boldogok!
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXVI. rész)
LITURGIA
Életige
Február
A hét szentjei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A beteg ember nem válhat árucikké!
Harmos Flórián sebész főorvos az egészségbiztosítási törvényről
Túlélésünk esélyei
Tavaly óta felgyorsult a népességfogyás
Lapszél
Egyszer már felrobbantották a Nemzetit
Élő egyház
A Vatikáni-Magyar vegyes bizottság munkájáról
Erősebb a hazugságnál...
A verbita szentek éve
Fenntartható, emberi és keresztény
Hálaadás Mátraverebély-Szentkúton
"Apró segítség a gyermekeknek"
Karitatív gyűjtés március végéig
Taizéi imaóra Esztergomban
Ervin Gábor emlékezete
Kedves Olvasóink!
Élő egyház
A milánói bíboros levele az elvált hívekhez
"A szegények várják az üdvösség üzenetét"
A jezsuita generális a küldetéséről
Világszerte tüntettek az élet védelmében
Fórum
Világhírű egyházjogász, vezető főpap volt
Részlet Serédi Jusztinián végrendeletéből
Várólisták
Tűnődések a hétről
Könyvespolcra
Piarista rendtörténeti kiadványok
Az Olvasó írja
Keresztények és közügyek
Fórum
"A negyedik fogadalom"
A Jó Pásztor szellemében a rászorulókért
"Álmodott az Isten, és az álom én vagyok"
Egy hivatás születése
Az ujgurok és jugarok földjén
Fórum
Szalézi Szent Ferenc követői
Médiamunkatársak elismerése
Felnyitják Pió atya koporsóját
Közös pont
Ifjúsági istentisztelet Budapesten
Az egység gyümölcse
Megnyitották a Biblia évét Debrecenben
Fórum
Februári imaszándékok
Mérleg: a kereszt
Ifjúsági imaest szerzetesekkel
Ifjúság
Küldetés az élet sűrűjébe
Őszintén a hivatásról
Iránytű - hivatáskeresők kurzusa
Don Bosco öröksége
Rendalapítójuk halálának 120. évfordulójáról emlékeztek meg a szaléziak
Séta utca
Török szent
Kultúra
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2008
A Mediciek fénykora
Élet és művészet a reneszánsz Firenzében
Keleti kereszténység és művészet
Művészetelméleti és zománcművészeti szimpózium Kecskeméten
Tíz mondat a búcsúzásról
"Hangképes" interjúkötet
Rév Lívia portréja
Úszó
Paletta
Fórum
Egy nemzetközi hírű gyűjtemény
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (4.)
A Habsburgok eredetének nyomában - Elő-Ausztriában
Mozaik
Orgonamegáldás Pécsett
Jézus bemutatása a templomban
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Farsangi bál Budán
Szabari szobrok, keresztek
A Hajógyári-szigeten

 

Mérleg: a kereszt

Akár irodalmi példázat lehet, utópisztikusnak tűnő történet: Vidéket járó amatőr szociológus az egyik falu szélén arra lett figyelmes, hogy a temető példásan rendezett. Lenyomta a kovácsoltvas kapukilincset és belépett. Sorba vette a fehér kövekkel keretezett sírhalmokat. A fejfákon olvasni kezdte: N. A. élt tíz évig, Cs. L. élt hat évig és nyolc hónapig, és így tovább. Az keltette fel benne az érdeklődést: valamennyi sírjelzet gyermekkorra vall az életévekkel, legfeljebb még ifjúkorra. Valójában gyermektemetőről van szó? Bement a faluba, kérdezősködött, majd az utcán egy öreg házba kopogtatott. - Nem gyermektemető ez a mienk - hallotta a választ, hanem régi hagyomány követése. Nálunk az a szokás, hogy amikor már tudatánál van a nagyobbacska gyerek, naponta leírja, menynyi hasznosat tett - bármilyen kicsit. Az írott lapokat elteszik, mint afféle aranykönyvet, s amikor meghal a tulajdonosa, megszámlálják a napokat, amelyek a jótettek kisleltárai, és ezekből kijön az az évszám, hónap, amit valóban hasznosan töltött el az eltávozott földi életében. Ez kerül a sírkövére. Mert valójában ennyit élt. Így lehet nyolc, kilenc és fél éves és egyéb, ha kilencvenhét esztendősen hunyta is le a szemét.

Efféle adomát hallván-olvasván fölmerülhet: végül is lehetséges ilyen életleltárakat készíteni, hiszen a kereszténység története nem bűnökről, hanem építő cselekvésekről szól elsősorban. A mindig időszerű bűnbánati lelkület rengeteg energiát hordoz a jobbításra, és nem az egzisztencialista bölcselőnek kell igazat adni, aki kifejti: ha a jóság csupán egyetlen milliméterrel meghaladja a gonoszságot a világban, már nyert ügye van az emberiségnek. Aligha lehet így centizni! Jézus Krisztus keresztre szállása nem centi- és milliméterekkel meghaladást jelent, hanem a megváltást, amelyre nincs matematikai képlet, számolgatás. A matematikus-misztikus Simone Weil írja: "Ha minden jóra törő várakozásunkat egy dologra irányítjuk, ezt a dolgot létfeltételünkké teszszük... Mi mindig mást akarunk, mint pusztán létezni."

Létfeltételünk túlmutat a csupán egzisztenciális érdekeken, több életet akar és hozzá "eszközöket". Az elveszett paradicsom újbóli eléréséhez az emberi cselekvés szükséges - a kegyelem által; a végtelen megközelítéséhez az isteni gondolat kezdettől bennünk lakozik. Ezért írhatta Prohászka (és nem lehet elégszer idézni): a kereszténység elsősorban nem tan, hanem cselekvés, mert "az Ige testté lett". Lehet ennél nagyobb tett az emberiségért?

Krisztus földre lépése ugyanakkor a "kereszt kezdete" is. A kereszté, amelyről ugyancsak Simone Weil elmélkedik - mint mérlegről és emelőről: "Alászállás az emelkedés feltétele. A földre alászálló ég fölemeli a földet az égig. Lehajolni, ha emelni akarunk. Ahogyan meg van írva: »aki megalázkodik, az fölemeltetik«. Szükségszerűségek és törvények vannak a kegyelem világában is." Goethe azt mondta, hogy a pokolnak is megvannak a maga törvényei. A mennynek is... "Az a szám, amely növekszik, úgy véli, közeledik a végtelenhez. Inkább távolodik tőle. Ahhoz, hogy fölemelkedj, meg kell alázkodnod." Így érzi át a lét titkát a matematikus-misztikus, mintegy ellentmondva a számspekulációnak.

Ebben a léttérben nem férne el az említett temető-történet? Sokkal inkább. A következetesség ha a jóra irányul, folytonos alászállás "kényszere", azé az alázatosságé, amit a neves francia: Francois Varillon Isten dicsőségének nevez. Krisztusnak a legkeserűbbnek tartott alászállást kellett vállalnia, hogy aztán a szégyenfán mindeneket magához vonzzon. Alázatosság nélkül nincs krisztusi élet; a kereszt mérlege sohasem látványosan "méri" létünk napjait, dimenziója az irgalom és a szeretet. Ebből pedig lennie kell mindenkiben, ha megérti, hogy "az emelkedő mozgás merő hívság bennünk, ha nem egy leszálló mozgásból ered". A kereszten függő test "az igaz mérleg", amely "belezsugorodik a térben és az időben neki kijelölt pontba".

Naponta lehet e pont köré telepedni, mert az ember ettől kap bátorítást; a kereszt megfoghatatlan titkától, melyben az értékhordozó élet sűrűsödik, melyben a Végtelen matematikai számrendje nem mennyiségi, hanem a halhatatlanság, ahol megszűnnek az esetleges fogalmak, és "Isten lesz minden - mindenben".

A program - amint a mai költő, Zentai László írja - "Tenni a legjobb / hittel a dolgunk, mert nélküle élni se jó!"

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu