Uj Ember

2008.02.03
LXIV. évf. 5. (3103.)

Megjelent
a Testvérek
februári száma!

Főoldal
Címlap
A legkisebbek felebarátai
A püspöki kar körlevele a megszentelt élet napján
Lelkipásztori napok Egerben
Vallásközi párbeszéd - a jogtudós szemével
Erdő Péter bíboros római előadásai
Zéró toleranciát az életvédelemben!
Lelkiség
Evangéliumi bölcsesség
Szentírás-magyarázat
Legyetek valóban boldogok!
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXVI. rész)
LITURGIA
Életige
Február
A hét szentjei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A beteg ember nem válhat árucikké!
Harmos Flórián sebész főorvos az egészségbiztosítási törvényről
Túlélésünk esélyei
Tavaly óta felgyorsult a népességfogyás
Lapszél
Egyszer már felrobbantották a Nemzetit
Élő egyház
A Vatikáni-Magyar vegyes bizottság munkájáról
Erősebb a hazugságnál...
A verbita szentek éve
Fenntartható, emberi és keresztény
Hálaadás Mátraverebély-Szentkúton
"Apró segítség a gyermekeknek"
Karitatív gyűjtés március végéig
Taizéi imaóra Esztergomban
Ervin Gábor emlékezete
Kedves Olvasóink!
Élő egyház
A milánói bíboros levele az elvált hívekhez
"A szegények várják az üdvösség üzenetét"
A jezsuita generális a küldetéséről
Világszerte tüntettek az élet védelmében
Fórum
Világhírű egyházjogász, vezető főpap volt
Részlet Serédi Jusztinián végrendeletéből
Várólisták
Tűnődések a hétről
Könyvespolcra
Piarista rendtörténeti kiadványok
Az Olvasó írja
Keresztények és közügyek
Fórum
"A negyedik fogadalom"
A Jó Pásztor szellemében a rászorulókért
"Álmodott az Isten, és az álom én vagyok"
Egy hivatás születése
Az ujgurok és jugarok földjén
Fórum
Szalézi Szent Ferenc követői
Médiamunkatársak elismerése
Felnyitják Pió atya koporsóját
Közös pont
Ifjúsági istentisztelet Budapesten
Az egység gyümölcse
Megnyitották a Biblia évét Debrecenben
Fórum
Februári imaszándékok
Mérleg: a kereszt
Ifjúsági imaest szerzetesekkel
Ifjúság
Küldetés az élet sűrűjébe
Őszintén a hivatásról
Iránytű - hivatáskeresők kurzusa
Don Bosco öröksége
Rendalapítójuk halálának 120. évfordulójáról emlékeztek meg a szaléziak
Séta utca
Török szent
Kultúra
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2008
A Mediciek fénykora
Élet és művészet a reneszánsz Firenzében
Keleti kereszténység és művészet
Művészetelméleti és zománcművészeti szimpózium Kecskeméten
Tíz mondat a búcsúzásról
"Hangképes" interjúkötet
Rév Lívia portréja
Úszó
Paletta
Fórum
Egy nemzetközi hírű gyűjtemény
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (4.)
A Habsburgok eredetének nyomában - Elő-Ausztriában
Mozaik
Orgonamegáldás Pécsett
Jézus bemutatása a templomban
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Farsangi bál Budán
Szabari szobrok, keresztek
A Hajógyári-szigeten

 

Fenntartható, emberi és keresztény

A lelkipásztori és teológiai Napokon korunk fogyasztói társadalmának megítélése és a sajátos keresztény alternatíva lehetősége volt a témánk. Napjainkban az egyén és a világ közti kapcsolatok összefonódásának felgyorsult növekedését láthatjuk ("globalizáció"). E régi-új fogalomra jellemző, hogy attól függően érzékelik különbözőképpen, hogy a nyertes vagy vesztes oldalán áll a szemlélő. A hatására jelenik meg a marginalizációnak hívott folyamat, mely megtagad lehetőségeket és eredményeket a "periférián" élőktől - és megad a "centrumban" lévőknek. Növekvő lemaradás látható a földrajzi és szociális értelemben vett periférián, és a felületen megjelenik a nyílt agresszivitás, a kultúrák találkozása nyomán az értékrelativizmus - a posztmodern -, mely úgy értelmezi a világot, hogy a hagyományok, kultúrák, hitek, "igazságok" relatívak. Nagybetűs, mindenkire és mindenhol érvényes "Igazság" ennek megfelelően nincs is. Sőt, mivel a történelem pusztító harcai a fenti történelemben keletkezett különbségekből "adódtak" és így károsak, ezért meg kell szabadulni tőlük. Helyettük teremteni kell értéket, jobban mondva megadni mindennek ugyanazt a relatív értéket. Milyen a mai globális kultúra? Azonnali eredményt hirdető és váró, fogyasztói gondolkodás: "annyit érsz, amennyit venni tudsz". Meggyengültek az emberi növekedés keretei, a család, az egységes és átlátható kultúra, a vallási és civil közösségek.

A jövő értékmegőrzése kérdéssé válik, a jelen társadalmi, gazdasági "növekedés" korlátai egyre világosabbak. Milyen e kultúra "közérzete"? Az ismeretlen és idegen immár kikerülhetetlen, és ez bizonytalanságérzetet, újfajta félelmeket vált ki a tömegekből. Magyarországon nehezíti a helyzetet, hogy szétszakították a társadalmat. Mivel a múlt nincs "kibeszélve", ezért nincs se konszenzus a múltról, se közös kiindulópont a jövőre. Ez gyengíti a civil társadalmat, felerősíti a felelősség áthárítását a jó/rossz vezetőkre. Így nem lehetséges az egyén és közösség méltóságára építő jövő. A közös normák iránti bizalom gyengülése (anomia) okozta űrt a felerősödött individualizmus, egyéni fogyasztás maximalizálása igyekszik kitölteni. Mivel ez nem elégíti ki az embert, növekszik a stressz, depresszió, romlik egészségi állapotunk. Társadalmi állapotunk romlását jelzi, ahogy a társadalmi szolidaritás és kohézió helyett a fogyasztói önzés dominál.

Van-e alternatíva? Mintha csak a csendes, reményvesztett bosszankodás ("úgyse tehetünk semmit") és bezárkózó, csak a múltba tekintő elittudat ("bezzeg régen") között lehetne választani. Az egyszerű megoldások utáni vágy sok helyen e második út, a kulturális, vallási vagy politikai fundamentalizmus malmára hajtja a vizet. A válaszhoz tudnunk kell, hogy mi nem lehet a kompromisszum tárgya az egyház számára. Ilyen a világos és radikális küldetésünk: az evangélium hiteles megélése és eljuttatása minden jó szándékú emberhez. Hasonlóan nem kérdőjelezhető meg az ehhez vezető utunk, a Szentírás emberképéből adódó emberi méltóság tiszteletben tartása, az ebből következő feladat, amit a szolidaritás, a közös felelősség az igazságért fejez ki, illetve a stabil értékalapon álló dialógus. Jezsuita szóhasználattal: nincs igazi hit-szolgálat az igazságosság előmozdítása, a kultúrákba való beágyazódás és a más vallások és kultúrák tapasztalatai iránti nyitottság nélkül.

Döntenünk kell: szent maradékként gettóba vonulunk a bűnös világ kizárásával, vagy integráló, nyitott közösségként élünk. Reagálunk csak, vagy tudunk proaktív módon irányt mutatni a keresőknek és cselekedni minden jóakaratú emberrel? Világfájdalmat sugárzunk, vagy életigenlő tenni akarást? Magánügynek tekintjük a hitet vagy a közösségi elköteleződés kérdésének? Beleszürkülünk a világ rohanásának a követésébe, a folyamatos megalkuvásokba, vagy egyszerűen értékeinket komolyan véve elkezdjük élni azokat? A jó döntés eredménye a keresztény alternatív társadalom lehetősége.

Forrai Tamás Gergely SJ

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu