|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Keleti kereszténység és művészet Művészetelméleti és zománcművészeti szimpózium Kecskeméten Kecskeméten, a Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhelyben január 21. és 25. között ötnapos szimpóziumot rendeztek a Bizánci Akadémia (Esztergom), a Rác-templom Alapítvány (Pilismarót) és a Tűzzománcművészek Magyar Társasága (Kecskemét) összefogásában. A program elméleti és gyakorlati részből állt, amelyek egymást erősítették: hétfőtől péntekig zománcművészettel foglalkozó képző- és iparművészek alkottak, a Tűzzománcművészek Magyar Társaságának az ország minden részéből érkező tizenöt tagja. Emellett pedig ugyanott nyilvános előadásokra is sor került, melyekre nemcsak a híres városból érkeztek érdeklődők. Az egymásra is épülő előadások igyekeztek érdemben bemutatni és "megértetni" a keresztény művészet és ikonográfia fogalmát, "működését". Cselényi István görög katolikus paróchus, főiskolai tanár bevezető előadása a teológiai alapokat vázolta Krisztológia és ikonográfia címmel. Az érdeklődés valódiságát igazolta a számos kérdés és hozzászólás az előadás után. A szervezők külön örömmel üdvözölhették a közönség soraiban Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érseket. Másnap ifj. Gyergyádesz László művészettörténész, egyetemi oktató, a Tűzzománcművészek Magyar Társasága elnöke tartott előadást a bizánci zománcművészet legjelentősebb, V. és XIII. század között készített filigrán-, rekesz- és sülylyesztett alapú rekeszzománcos emlékeiről (például Fieschi-Morgan-sztaurothéka, Pala d´Oro). Végül Jézus Krisztus és az ikonfestészet címmel Nagy Márta bizantinológus, egyetemi docens mutatta be az ikonfestészet alapjait, lényegi mozzanatait tartalmas és számtalan érdeklődő kérdést kiváltó előadásában. A művészeket láthatóan megérintették az előadásokon elhangzottak és látottak. Bár az acél- és rézlemezekre égetett zománcművek többségében már most is egyértelműen a keresztény tartalmakat, gondolatokat részesítették előnyben, a hatás azonban valószínűleg csak hosszabb távon fog teljességében kibontakozni. A kortárs művészek bevallása szerint is több hasonló rendezvényre lenne ahhoz szükség, hogy részükről folyamatos lehessen a fejlődés. A keresztény művészettel, ikonográfiával kapcsolatos ismeretek tanítása, sajnos a rendszerváltozás után sem lett érdemi része oktatási rendszerünknek, így az a művészképzésből is hiányzik. S valószínűleg újra csak ezt fogjuk majd érzékelni, a szintén Kecskeméten, idén megrendezendő IV. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálén is. -GyL-
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|