Uj Ember

2006.05.07
LXII. évf. 19. (3012.)

Megjelent
a Testvérek
májusi száma!

Főoldal
Címlap
Hála a hivatásért
Zsidó üldözötteket bújtatott
A pápa elismerte Salkaházi Sára vértanúságát
A szívünkbe írt törvény
Tízéves a magyar Iustitia et Pax Bizottság
Az önzetlenség ünnepe
Lelkiség
A közösség segít és védelmez
Szentírás-magyarázat
Mai "jó pásztorok"
Homíliavázlat
Az alba, a kiegészítők és a karing
Liturgia
Mária, az egyház anyja
Nők a Bibliában (12.)
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Az államháztartási hiányról
"Csak az igazat!"
Politika és életszentség
Európa mint kulturális koncepció
Információs híd
Lapszél
Ingyen
Élő egyház
Kéz a kézben
Katolikus tanítók szakmai konferenciája
Az irgalmasság jelei Miskolcon
A kitelepítés évfordulóján
Tájékoztatás a városmiszszióról
Élő egyház
Hivatás az egyház misztériumában
XVI. Benedek pápa üzenete
Fórum
Egyháztörténész publicista
Aki látni akarta a Purgatóriumot
Háttérben...
Könyvespolcra
Nem tűnik el
Ámen
Az Olvasó írja
Saját hangulatjelentés
Ünnep
Gizella-zarándoklat Veszprémben
Fórum
Többet kaptam, mint adtam
Beszélgetés Béky Gellért jezsuita szerzetessel a Japánban töltött évtizedekről
"Csak szeretni jöttem vissza..."
Ötven éve szabadult a börtönből Mester Margit Mária
Fórum
Büntetés és irgalom
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (4.)
Ifjúság
Ifjúsági találkozó Vácott
Áradat
Hangulatjelentés
Magyarország, Magyarország - de melyik?
Mozgásban
Városmisszió (7.)
Meghoztuk a legjobb döntést!
A Gável Testvérek húsvéti koncertjéről
Rejtvény
Települések
Kultúra
Diadalmenetek
Francesco Petrarca műve először magyarul
"Fölzárkózás"
Megismételt csoda
CD-ajánló
Fra Amadeo
Hangok Mozartról
Kísértetek
Fórum
Az éltető víz...
Magyar papok szentföldi zarándoklata
Mozaik
Apostol és tanítómester
Prohászka Ottokár püspökre emlékeznek országszerte
Énekben a Lélek
Siófoki impressziók
Bételpálma (Areca catechu)

 

Hangok Mozartról

Fra Amadeo

Igazságtalan az idő. Megrostál, fölemel és elejt. Kategóriákkal védekezik az időtlen kézzelfoghatatlansága, besorolhatatlansága, bámulatos tágassága ellen. Az emberi idő. Az emlékezet ideje. Mert az idő a maga valójában: az időtlen maga. Öröklét-karakterű. Mozart muzsikájából tudom.

Tévedésben élünk, amikor Mozartot besoroljuk a zenetörténet nagyjai közé. Zavarba ejt megállíthatatlanul felbuzgó muzsikája. Igyekszünk fő műveket találni, és elhelyezni őket a kultúrtörténet szoborcsarnokában. Csakhogy Mozart zenéje ellene szegül a kővé merevülésnek.

December 29-ének hajnala volt. Csüggedten ültem. Íróasztalomon halmokban Mozart-lemezek, a padlón bástyákként tornyosult a Mozartról szóló szakirodalom. Áthatolhatatlan rengeteg. Két napom volt rá, hogy belekezdjek: megadjam az alaphangot a Mozart-galaxishoz. Ígéretet tettem a Magyar Katolikus Rádiónak: kétszázötven napon át kalauzolom a hallgatókat Mozart kozmoszában. Most rettentettek csak el a feladat abszurd dimenziói. Meg kellett találnom az első akkordot, amely saját hullámain hömpölyögteti végig a páratlanul hatalmas sorozatot, egész esztendőben.

És Mozart megfogta a kezem azon a hajnalon. Azzal az ellenállhatatlan benső erővel, amely első szimfóniájának híres kürtszólamában a nyolcéves Wolfgangot is ráléptette egy útra, mely a Jupiter-szimfónia zárótételében mutatja fel majd célját, ez a betetőzés pedig nem egyéb, mint az örökkévalóság.

Így lettem Mozart legkisebb testvére erre az esztendőre. Így adatik meg közelről látnom Mozart szent sebeit. Mert krisztusi alak. Sokak szenvedését vette magára, ártatlanként az ordas világban. Wolfgang magyarul Farkas. Amadeo pedig: Istentől szeretett. Szent Ferenc szelíd farkasa, jaj... Felsír a szívemben erre a felismerésre az Orgelsolo-Messe Agnus Dei tétele: Isten Báránya, te elveszed a világ bűneit, irgalmazz nekünk. A húszéves Mozart itt ugyanazt énekli, mint a Figaro ártatlanul megcsalt Grófnője, egy évtizeddel később! Látják Isten Szeretett Farkasának homlokán a jelet? Látják a rejtelmes Látogató árnyát a gyermek Mozart fölé magasodni? Grabmusik... Oltáriszentség-litánia... Mozart Requiemet ír tízéves kora óta! A Simfonia concertante hegedűre és brácsára... A Jeunehomme- és a d-moll zongoraverseny... Az ember muzsikája - Istennek kedves áldozat.

Egyetemes zene - musica catholica. Nincs találóbb cím, mint a Jupiter-szimfónia utólagos elnevezése. Mozart áttör a relativitás terein. Zenéje visszavonhatatlan. Az idő - a Teremtés legszellemibb, mert a legkevésbé anyagi valósága - benne válik azzá, ami a saját valódi természete: időtlenséggé. A zene ad formát az időnek. Mozart zenéje létet a már-már semmibe hullónak. Magasba törő - odaföntről eredő- szervezettsége átlényegíti mindazt, amit érint.

Szegények jeltelen sírja? Kegyelmijel. Miért is keresnénk a holtak között az élőt? Miért ne nyugodnánk meg Isten akaratában, amely kiragadja a tollat Mozart kezéből? Ki meri azt mondani: ne az Atya akarata teljesedjék be, hanem - a miénk? Mozart Getsemánéja: sors és alkotás ebben a formai befejezetlenségben válik eggyé végleg a szemünk láttára. Mozart nem fejezhette be a Requiemet! Odáig hatolt, ahonnét nincs miért visszatérni. Jöhet a minden anyagi valóság megsemmisülése: hiszek. Saját szememmel láttam: Fra Amadeo nem halt meg. Átlépett egy másik, a földi tereknél örökebb Galaxisba.

Marton Árpád

(A szerző a Szegedi Hittudományi Főiskola oktatója)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu