Uj Ember

2006.05.07
LXII. évf. 19. (3012.)

Megjelent
a Testvérek
májusi száma!

Főoldal
Címlap
Hála a hivatásért
Zsidó üldözötteket bújtatott
A pápa elismerte Salkaházi Sára vértanúságát
A szívünkbe írt törvény
Tízéves a magyar Iustitia et Pax Bizottság
Az önzetlenség ünnepe
Lelkiség
A közösség segít és védelmez
Szentírás-magyarázat
Mai "jó pásztorok"
Homíliavázlat
Az alba, a kiegészítők és a karing
Liturgia
Mária, az egyház anyja
Nők a Bibliában (12.)
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Az államháztartási hiányról
"Csak az igazat!"
Politika és életszentség
Európa mint kulturális koncepció
Információs híd
Lapszél
Ingyen
Élő egyház
Kéz a kézben
Katolikus tanítók szakmai konferenciája
Az irgalmasság jelei Miskolcon
A kitelepítés évfordulóján
Tájékoztatás a városmiszszióról
Élő egyház
Hivatás az egyház misztériumában
XVI. Benedek pápa üzenete
Fórum
Egyháztörténész publicista
Aki látni akarta a Purgatóriumot
Háttérben...
Könyvespolcra
Nem tűnik el
Ámen
Az Olvasó írja
Saját hangulatjelentés
Ünnep
Gizella-zarándoklat Veszprémben
Fórum
Többet kaptam, mint adtam
Beszélgetés Béky Gellért jezsuita szerzetessel a Japánban töltött évtizedekről
"Csak szeretni jöttem vissza..."
Ötven éve szabadult a börtönből Mester Margit Mária
Fórum
Büntetés és irgalom
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (4.)
Ifjúság
Ifjúsági találkozó Vácott
Áradat
Hangulatjelentés
Magyarország, Magyarország - de melyik?
Mozgásban
Városmisszió (7.)
Meghoztuk a legjobb döntést!
A Gável Testvérek húsvéti koncertjéről
Rejtvény
Települések
Kultúra
Diadalmenetek
Francesco Petrarca műve először magyarul
"Fölzárkózás"
Megismételt csoda
CD-ajánló
Fra Amadeo
Hangok Mozartról
Kísértetek
Fórum
Az éltető víz...
Magyar papok szentföldi zarándoklata
Mozaik
Apostol és tanítómester
Prohászka Ottokár püspökre emlékeznek országszerte
Énekben a Lélek
Siófoki impressziók
Bételpálma (Areca catechu)

 

Szentírás-magyarázat

A közösség segít és védelmez

Jn 10,11-18

János evangéliumának ez a szakasza a képes beszéd műfajába tartozik, amely azt jelenti, hogy a beszédnek rejtett értelme van. Annyiban különbözik az allegóriától, hogy nem minden részletének van rejtett értelme, hanem csak a fő mondanivaló van elrejtve, és a részleteket ennek kell alárendelni.


A választott nép tagjai sokáig főként pásztorkodással foglalkoztak, Babilonban a királyokat is pásztorként értelmezték, és az alárendelt népet nyájnak tartották. Az Ószövetség ritkán alkalmazza Istenre a pásztor szót, de a pásztor viselkedésével kapcsolatos tulajdonságokat szívesen alkalmazta Isten és népe kapcsolatának leírására. A királyokat csak akkor nevezte pásztoroknak, ha kritikával illette őket, tehát legtöbb esetben csak hűtlen pásztoroknak nevezte őket. A jámbor zsidó a zsoltárokban (23,1) Istent nevezi pásztornak, és a gondviselést a pásztorkodás eredményének.

Jézus korában a pásztorok inkább a rablók és törvényen kívüliek kategóriájába tartoztak, ezért komoly jelzésértéke van annak, hogy az evangéliumokban Jézus jászola köré gyűlnek. A nomád életformának ez a különös változata pásztort és nyáját egyetlen életközösséggé formálta. A pásztornak erős embernek kellett lenni, aki képes volt megvédeni a nyáját a vadállatoktól és veszélyes rablóktól.

Jézus és közösségének kapcsolatát írja le az evangéliumi képes beszéd, amelynek hagyománya Jézusra vezethető vissza. A beszédnek kozmikus értelmet is tulajdonítottak a középkorban, ez esetben a kapu az emberiség volt, az akol a világ, vagy a kozmosz, a tolvajok és a rablók a sátán, a kapu pedig Jézus születése és halála, a pásztor a testté lett Isten igéje, a beszédben található "kimenni" igékben pedig rejtett felszólítást láttak arra, hogy távolodjunk el a világtól, hogy az örökkévalóságba be tudjunk menni. A beszéd ilyen értelmezése távol áll az eredeti értelmétől, és inkább egy új értelem belemagyarázásáról van szó.

A beszédnek van üzenete a mai egyház számára is. Minden szervezeti forma ellenére Jézus vezetése az egyházban vitathatatlan, és most is így valósul meg. A nyáj pedig leginkább azt tartja spirituális vezetőjének, aki kész akár az életét is adni ezért az új közösségért. A spirituális vezetők hangja ismerősen cseng a lelki élet után vágyók szívében, ezért nem parancsra, előírásra vagy kötelességnek engedelmeskedve követik, hanem azért, mert ismerik ezt a hangot. Vannak most is, akik mímelt kegyes beszéddel mint béresek a juhok, vagyis a hívek bizalmába akarnak férkőzni, de életüket soha nem adnák értük. Olyanok is akadnak, akik nem a "kapun", vagyis Jézus Krisztuson keresztül jutnak az egyházba, vagyis az akolba, ezek hangja idegen marad az egyházban és nem nagyon mennek utánuk a hívek.

Szomorú, hogy a társadalom atomizálódása a közösségek felbomlásához vezetett, és ennek a képnek a megértése sok városi ember számára nehézséget jelent. A pásztor és nyáj között kialakult életközösséget korszerűtlennek és a mai életre alkalmazhatatlannak tartják. Más társadalomkép, más vezetési eszmény uralkodik, és a küldetés helyett gyakorta a felelőtlen megélhetési politizálás lesz a vezető követendő példaképe. A bibliai időkben az így gondolkodó királyokat "hűtlen pásztoroknak" nevezték a próféták. Az egész XX. század az egyén felszabadításának címszava alatt szétbomlasztotta a közösségeket, sőt, hangsúlyozta az egyénnek a közösségek bomlasztására való jogát. Az eredmény az, hogy védtelenek lettünk. Ha egy embert megtámadnak, nincsenek barátai, akik a segítségére sietnek, ha megölnek valakit, a családját nem gyámolítják. A közösségek nem érzik, hogy támogatni kell gyenge tagjaikat. Csak reméljük, hogy a templomi közösségek meghallják Jézus, a jó Pásztor szavát, és egyesülnek közösségteremtő szándékával, és egy nyáj lesznek, amely segít és védelmez.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu