Uj Ember

2003.03.09
LIX. évf. 10. (2849.)

Hamarosan kapható
a márciusi magazin

Főoldal
Címlap
Nagyobb boldogság adni, mint kapni
II. János Pál pápa nagyböjti üzenete
"Csúcsra járatott" pápai diplomácia
Tauran érsek a támadó háború ellen
Eszköztelen erő
Lelkiség
Angyalokkal a vadállatok között
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Ahol legjobban hallható "Isten Örömhíre"
HOMÍLIAVÁZLAT
"Hozzám kiált"
LITURGIA
Új magyar boldogot köszöntünk VII.
Öröm és bánat
Eucharisztikus ima - magyarul
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
"Legyen a zene mindenkié!"
Jegyzetlap
Példaképek
Lelki hidat építeni...
Meglopva
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Látogatóban a kisebb testvéreknél
Saját zsebpénzből jön az adomány
A győri Apor Vilmos Iskolaközpont nagyböjti kezdeményezéséről
Hó áztatja a falakat
A hit erejével épül a kaposgyarmati templom
Új feladatok előtt a bécsi Pázmáneum
Élő egyház
A német papság nem rokonszenvezett a nácizmussal
Fórum
Az Istent kereső ember
Az Új Ember lelkigyakorlata
Déli harangszó - Tokajból
Az Olvasó írja
Üröm az örömben
Könyvespolc
Képek Jézusról
Fórum
Ahol az emberség növekszik
Marista szerzetesek az esztergomi cigánytelepen
Fórum
Kit kerestek?
Az elkötelezett életről
Hivatásgondozók konferenciája Máriabesnyőn
Fórum
Hogy Európa - Európa maradjon
Az értékek nem múzeumi tárgyak
Római triptichon
II. János Pál pápa verses meditációja az örök dolgokról
A Szentatyával a költészetről
Ifjúság
Lejáratott fogalom?
Semmi baj...
Rejtvény
Kultúra
Vendégként otthonosan - az istenkeresők között
Mensáros László Pannonhalmán
"Földre hullott remények bimbaja"
Harminc éve hunyt el Kocsis László
Fekete macska
A megpróbáltatásokban van a boldogság
Látogatóban Tavaszy Noémi műtermében
Fórum
Hívőnek vallani magunkat - felelősség
Mozaik
Erdő Péter érsek Bajóton
Különleges helyzetben - szükség van rájuk
Tábori lelkészek konferenciája
Képek szólása
Nagy Szent Gergely-évforduló 2004-ben
Indul az előkészületi év
Fokföldi ibolya

 

SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT

Angyalokkal a vadállatok között

(Nagyböjt 1. vasárnapja - Mk 1,12-15)

Az idén Szent Márk evangéliumából olvasunk fel a vasárnapi szentmiséken. A négy közül ez a legrövidebb és legősibb beszámoló Jézus életéről és tanításáról. Rövidsége ellenére több, csak itt található részletre is rábukkanhatunk: ilyen a mai evangéliumban a vadállatok és az angyalok említése is.


A helyszín, valamint az ember alatti és ember feletti világ szereplőinek ellentéte jól érzékelteti azt a drámát, s benne a "jézusi pozíciót", amely majd a Getszemáni-kert és a Kálvária elhagyatottságában, illetve a feltámadás és a mennybemenetel dicsőségében teljesedik ki. Jelképe és foglalata ez az Emberfia küldetésének, amelyre most negyvennapos sivatagi lelkigyakorlatában felkészül.

A választott nép számára a puszta egyszerre volt a szolgaságból való szabadulás, az Ígéret földje felé vándorlás, a remény útja, s egyben a próbatétel, az éhség és szomjúság helye, a vadállatok és gonosz szellemek otthona, az átok földje, ahová a bűnbakot kiűzték, miután az engesztelés napján a főpap fejére olvasta a nép bűneit. Itt, a pusztában, az oroszlánok, rókák, hiénák, vadmacskák, sündisznók, kígyók, viperák, baglyok, hollók, struccmadarak és szárnyas kígyók hazájában találkozik Mózes és lakik negyven napon át Istennel, s itt kapja meg "angyalok szolgálatával" a tízparancsolat kőtábláit.

A Biblia világában a negyven különleges szám volt, valamiképpen a teljességet jelentette. Talán azért, mert Isten ennyi ujjat számolt ki az egy testté lett emberpár számára, ennyi napot ítélt a vízözön esőinek. Ezért földi bíró sem szabhatott negyvennél több botütést a törvényszegőre. (A biztonság kedvéért csak harminckilencre büntettek, nehogy az ítéletvégrehajtó elszámolja magát, és ezzel megsértsék a törvényt. Ezért szenvedett Szent Pál is három ízben honfitársaitól "egy híján negyven botütést".) Negyvennapos böjttel engesztelték Istent a bűnbánó niniveiek. Ma is, ha a zsinagógában a Tóratekercs gondatlanságból a földre esik, negyven férfinek kell felváltva egy-egy napot böjtölnie, engesztelésül az Isten igéjét ért sérelem miatt. Jézus is negyven napon át szemléli a pusztában az égő csipkebokor lángját, töltekezik a Mennyei Atya igéivel. Itt nyílnak meg előtte az ő menynyei Betleheme, "Kenyérháza" kapui.

Márk szűkszavú megjegyzése mögött felsejlenek egy elfeledett midrás, vallásos tantörténet körvonalai: az angyalok negyven napon át egyenként Jézus elé hozták a Tóra összes törvényét, s ő kiválasztott belőlük kettőt, az Isten- és az emberszeretet parancsát. Ez lett az ő mindennapi kenyere, ahogy tanítványainak elárulta: "Az én eledelem az, hogy teljesítsem Mennyei Atyám akaratát".

A negyvennapos töltekezést követi majd és bezárja húsvét után a mennybemenetelt megelőző negyvennapos kenyérosztás, az égő csipkebokor olthatatlan tüzénél.

Ezért tölt az egyház is húsvét előtt és után negyven napot Jézus kenyerén a pusztában az égő csipkebokor fényénél, vadállatok és angyalok társaságában.

Kuklay Antal

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu