|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A szeretet Jézusban öltött testet Pilinszky évfordulójára Pilinszky János gondolatainak olvasása számomra mindig élmény, mert Pilinszky egyetemes, tehát modern. "Kis remekművei"-ből sokat lehet tanulni, okulni, és ami a legfontosabb: elmélyült gondolkodásra késztetnek. Szinte mindegyik írása egy-egy tükör, amelyben megpillanthatjuk, felfedezhetjük önmagunkat, ha önteltségünk, büszkeségünk még nem nyelte el végérvényesen a bennünk szunnyadó embert. Pilinszky semmit sem ír le felelőtlenül, mindent alaposan átgondol, átszűr, szívén, szellemén. Így vall önmagáról: "Írásban engem mindig a rutin tett bizonytalanná." Írásai, elmélkedései sallangmentesek, lényegre törőek, tehát valóban nem rutinból íródtak. Az ő tollát a szeretet vezette. Ez tagadhatatlan. Írásai engem nemcsak tanítanak, felkavarnak, meditálásra késztetnek, hanem "bizonytalanná" is tesznek, mivel Isten lényegét, Jézus szent lényét másképpen értelmezem. Valóban, én is úgy tanultam - és úgy is fogadta el szellemem -, hogy "hitünk egyik legfőbb bizonyítéka Jézus halottaiból való feltámadása. Ez a bizonyíték azonban véghetetlenül intim, s mintha eleve csak a szeretet szintjén válna nyilvánvalóvá." Pilinszky nem fogadja el Jézus testének feltámadását, csupán mint a legmagasabb rendű cselekvőerő, a szeretet megvalósulását, "feltámadását" fogadja el "bizonyítékul". Pál 1. levele a Korintusbeliekhez, 15. rész 53. verse a test feltámadásáról így szól: "Mert szükség, hogy ez a romlandó test romolhatatlanságot öltsön magára." A szeretet valóban romolhatatlan, és Jézusban öltött testet az Ige. A romlandó test tehát nem támad fel, hanem csak a romolhatatlan test, mint ahogy Jézus teste romolhatatlan test, hiszen az Atya öltött benne testet. Pilinszky - úgy gondolom - a szeretet feltámadására és romolhatatlanságára gondolt, és nem pedig a testre vonatkoztatja. Nem vagyok "dogmatikus", de ennek ellenére hiszek Jézus "testi" eljövetelében, mert ha Jézus nem támadott föl, hiábavaló lenne a hitem. Megint csak a Bibliára hivatkozom: Pál 1. levele a Korintusbeliekhez, 15. rész 14. verse: "Ha pedig Krisztus fel nem támadott, akkor hiábavaló a mi prédikálásunk, de hiábavaló a ti hitetek is." És a 16. vers: "Mert ha a halottak fel nem támadnak, a Krisztus sem támadott fel." Mert "üresnek" érzem magam. Lapozgatom a Bibliát, keresem a magyarázatot azokra a kérdésekre, amelyeket számtalanszor feltettem magamnak Isten mindenhatóságáról. Pál levele a Filippibeliekhez, 2. rész, 6. verse: "Aki, mikor Istennek formájában vala, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy ő az Istennel egyenlő." Az ember Fia ígéretet tett, hogy újra eljő. Ismét a Bibliát idézem. Pál levele a Tesszalonikabeliekhez, 5. rész, 2. vers: "Mert igen jól tudjátok ti magatok, hogy az Úrnak napja úgy jő el, mint a tolvaj éjjel." Máté evangélium 24. rész. 27. verse: "Mert amiképpen a villámlás napkeletről támad és ellátszik egész napnyugatig, úgy lesz az ember Fiának eljövetele is." A Biblia az Úr Jézus eljövetelét úgy írja le, mint testi érzékszervünkkel, a szemünkkel is látható, érzékelhető valóságot. Jézus megváltó és megtartó jelenléte nemcsak bizonyosság, hanem szükségszerű is a világra ható deformáló erők idején. Azt is megértem, hogy a húsvét is a szeretet Istenének a feltámadása, és azt is, hogy "gyengéd és bensőséges". De azt, hogy miért "rejtett", nem értem. Jézus kereszthalála a megváltás jegyében fogant, hogy megtisztuljunk bűneinktől. Ha rejtetten történt volna a kereszthalál, akkor az egyik lator, akit Krisztus mellett feszítettek meg, hogyan ismerte volna fel az Úr Jézust a kereszten? Éppen ezért Jézus feltámadása sem történhetett "rejtetten". Tudom, emberi szavakkal a Mindenható Istent nem lehet kifejezni, nem lehet meghatározni, "definiálni", csupán a szívünkkel tudjuk "tetten érni", imádkozás közben talán érinteni is. Budai Kulcsár János
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:ujember@drotposta.hu
|