Uj Ember

2001.06.03
LVII. évf. 22. (2757.)

A Szentlélek eljövetele.
Egy középkori freiburgi evangéliumos könyvből

Főoldal
Címlap
Az életed érték
Új formák, eredeti célok Nagymaroson
Ökumené, kollegialitás és szolidaritás
Rendkívüli konzisztórium a Vatikánban
Hegyet és ezer esztendőt tart meg
Az oktatásügy sója és kovásza
Lelkiség
Küldetés és felelősség
Harminc vagy negyven napig?
A Szentlélek hívása
ÉLET ÉS LITURGIA
Indiai keresztény imádság
Az imádság iskolája
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
A szakrális tér
Jelenpor
Lelki ismeret
A nyelvek adománya
Koszorú helyett
Lapszél
Stílusromlás és erkölcsi mélypont
Élő egyház
A templom- és közösségépítés folytatódik
Búcsú és fesztivál Kecskeméten
Luther és Kálvin egyházképe
Orgonaszentelés Martfűn
A katolikus egyetem a jogászképzés élvonalában
Katolikus Fiúk!
Katolikus sajtóhajó a Dunán
Sajtóösztöndíjat alapítottak
Élő egyház
Pápai érdekességek (XIV)
Pápák asztala
Lehet, hogy jó jezsuita lennél?
Fórum
Kárpát-medencei szó a plébánia kertjében
Hangverseny a dunakeszi katolikus óvodáért
Fórum
Márton Áron emlékfája Jeruzsálemben
Ez már nem az a Magyarország
Havass Géza halálára
Fórum
Nem Strasbourgon, hanem Hodászon keresztül...
Házszentelés után alapkőletétel
Új görög katolikus főiskola Hajdúdorogon
Szentimrés keresztek
Kedves fiatalok!
Ifjúság
A világosság fiai
(Iskolakór IX. befejező rész)
Győztesek Rómában
"Piros pünkösd napján imádkoztam érted"
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek!
Kultúra
A szeretet Jézusban öltött testet
Pilinszky évfordulójára
Titus búcsúztatója
Vasadi Péter hetvenöt éves
Húsvét után
Befejezetlen
Fórum
Második házasság a katolikus egyházban?
Megfontolások az elváltakról 1.
HÁTTÉR
Kunszt József-díjas pedagógusok
"Könyv, mely célhoz vezet"
A Duna Televízió a cigány gyerekekért
Otthonterápia
- Egy Bakonyszücstől Bakonyszücsig terjedő életút tükrében -
Mozaik
Belső udvarok növényei
"...rendületlenül..."
Papi jelmondat
Kopeczky Alajos halálára
A gyengék védelmezője
Apor Vilmos-emléktábla Szanyban
Szaléziak Óbudán
Új Tartományfőnökség épül

 

Koszorú helyett

Május 26-án, Ozorán, Illyés Gyula szülőhelyén megkoszorúzták a költő szobrát, majd a vár helyreállított földszinti termében megnyitották életmű-kiállítását. Avatóbeszédet Dávid Ibolya igazságügyi miniszter mondott, a kiállítást Vasy Géza, Illyés életművének kitűnő kutatója ismertette.

Eddig a hír! A világ legtermészetesebb dolga, hogy kegyelettel adózunk nagyjainknak, és emléküket megőrizzük. A meghívót szemlélve arra gondoltam, Illyés ott, az övéi között otthon lesz. Valljuk meg, nem mindenütt talált békességes otthonra. Nem is kevesen kérdőjelezik meg nagyságát és szerepét. Olyanok is, akik buzgón hallgattak, amikor ő vásárra vitte a bőrét. Korszerűtlen... jóban volt Aczél Györggyel... - ilyen és hasonló fanyalgásokat olvashatni róla, s akik ilyesmiket írnak, mondanak, szép lassan kezdik kituszkolni a nemzeti költészet kánonjából. Pontosabban nem is a nemzetiből. Mert az érdektelen. Sokkal keményebben fogalmaznak: nem volt európai költő, mert nem azzal a lírai beszédmóddal élt, amellyel legmodernebb kortársai.

Messzire vezetne, ha arra a kérdésre próbálnánk választ adni, mi a vers vagy az irodalom értékmérője. Elképzelhető, hogy magasra tesszük a mércét, s különféle megfontolások alapján azt mondjuk, aki ezt a magasságot átviszi, az európai. Ám nem biztos, hogy amit nemzetinek, magyarnak vélünk, az alacsonyabb. Aki nemzete, népe, hazája gondját veszi magára, nem Európára figyel. (Egyszer persze érdemes elolvasni azokat az írásokat, amelyek Illyés halála után jelentek meg a Nagyvilágban, tiszteletadásként...) Aki a puszták népét képviseli, meglehet, csodálkozásra készteti Nyugat-Európát, hiszen talán azt sem tudják, mit takar ez a fogalom: gazdasági cseléd, s a pusztát is csak bamba reklámokból ismerik. Aki a múlt században földreformról írt, aligha európai témát választott. Szégyenkezve látta, amint az intéző képen vágta a parasztembert, aki talán írni-olvasni sem tudott. Valóban nem európai látvány. Megtehette volna, hogy elfordul, mint aki másféle témákat keres magának. Ő nyomban a gondokról írt, egy majdani demokrácia szószólójaként, a nemzet javát szolgálva. Európai volt és magyar. Talán még hitelesebb, ha így fogalmazunk: magyar volt és európai.

Illyés magyarságról kialakított képébe belefértek és beletartoztak a határainkon túl élő magyarok is, akikért rajta kívül még néhányan mertek csak szót emelni. Ott emelte fel a szavát, ahol reményei szerint valamit tenni tudtak (volna). Hogy semmit sem tettek, hanem az internacionalizmus és a lenini nemzetiségi politika jelszavai mögé húzódva mélyedtek hallgatásba, az nem az ő bűne volt. "Vétkesek közt cinkos, aki néma." Illyés szólt, vagy ha az ügy szolgálata úgy hozta, hallgatott. "Cum tacent, clamant", azaz a hallgatásunk voltaképp kiáltás, mondta Cicero.

El tudom képzelni, hogy Illyés Gyulát az úgynevezett irodalmi kánon szélére tessékelik európai szemhatárú (???) kortársaink, ahogy Petőfit is próbálják kifelé tuszkolni (véletlen-e, hogy róla írta Illyés egyik legszebb könyvét?...) De Ozorán ott a szobra. És ez a szobor szilárdan áll olvasói szívében is.

Rónay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu