Uj Ember

2000.augusztus 6.
LVI. évf. 32. (2715.)

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Shelley és az ateizmus
Egy műfordító jegyzetfüzetéből
Jegyzetlap
Jelentés egy szentbeszédről
(ezerötszáz gyors) Szabadság
Élő egyház
Végvári vitézek Magyarországon
Személyi változások a Veszprémi Főegyházmegyében
A Szent Korona másolata
Az Egri Főegyházmegye személyi változásai
És harangszót küld a magas égig...
Szent Jobb
Adományozóink
Élő egyház
Ami ötven éve elképzelhetetlen lett volna
Az Agca-dosszié
Fórum
Ki festette az esztergomi várkápolna falképeit?
Beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
(A lélek szótára) Csoda
Az olvasó írja
A hűvösvölgyi Magyar Szentföld — gyermekszemmel
Szilánkok
Búcsú Magyar Ferenctől
Az utolsó aranyág
Gyulay Endre szeged-csanádi püspök levele)
„Hogyha majd egy furcsa órán…”
Pilinszky János sorai
Magyar Ferenc: Megtalált dallam
Olvasónapló
A búcsúk kézikönyve
Kultúra
Három sors
Emlékezés egy szerkesztő főpapra
(1769-1835)
A levél
Dédapák
Öt haik
Otthonok
Az út követése
Ifjúság
Benne élünk
Gondola
Egerszalók jelene és jövője
Kerényi Lajos atyával beszélgettünk az egerszalóki ifjúsági lelkigyakorlaton
Utak
Mozaik
Lelki segítséget várnak az óvári hajléktalanok
Kárpát-medencei cserkésztalálkozó
Szent Bertalan fája
Szent Filoména
Az olvasó írja Soproni zarándokutak
Újra itt az ÜnnepLap!
Rejtvény
.

 

Ki festette az esztergomi várkápolna falképeit?

Beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel

A millenniumi építkezések, feltárások, kutatások, restaurálások bizonyára több rejtélyre válaszolnak, amelyek a hazai történelmi, művészeti hagyatékban mindmáig tisztázatlanok. Az esztergomi – hányszor megcsodált! – várkápolna, melyet Telegdi Csanád, a nagy műveltségi érsek építtetett, majd kifestetett, a festő kilétét veti fel. A tájékozódó-látogató Prokopp Mária művészettörténészhez fordul, aki a várkápolna falkép-örökségét, művészettörténeti értékét, s ezzel karöltve hazánk és Európa művészetének múltbeli összefüggéseit kutatja-nyomozza...


Apostolkép a Várkápolnából

– A dolgok közepébe vágva: a kérdéses itáliai festő közelebbi meghatározásához akkor juthatunk el, ha az ebben az évben megkezdett várkápolnai falképek letisztítása befejeződik. A Wierdl Zsuzsa művész-restaurátor vezette munkálatok kiváló garancia a rejtély megközelítésére…

Telegdi Csanád érsek a műtörténetben is fémjelzett főpap.

Már egyetemi tanulmányai során megismerhette Padova és a környék 1300 körüli művészetét, és 1330-tól tizenkilenc évig mint a magyar egyház feje és a király után a legfőbb világi méltóság birtokosa többször járt Itáliában, főként Nápolyban töltött hoszszabb időt 1333-34 és 1343-44-ben. De volt Firenzében s számos helyen Velence, Nápoly között. Módjában állt személyes kapcsolatba lépni művészekkel s nekik megbízásokat adni. Nos, ezek közül a művészek közül került ki a kérdéses mester is. Hazánkban ma ezek a falképek az egyetlen képviselői az Anjou-kor királyi palotái és templomai falfestészetének.

Tanulmányaiban a várkápolna középponti helyet foglal el…


Részlet a XII. századi várkápolnából

A gótika első és magas művészi színvonalú építészeti emléke ez. III. Béla király építtette a XII. század végén, aki Szent István esztergomi várát alapjaitól megújította éppen úgy, mint az ország társadalmi-gazdasági-kulturális életét, és ezzel Magyarországot a kortárs Európa legjelentősebb országai közé emelte. A várkápolnát az építést követően, gazdag falkép dísszel ékesítették. Ebből keveset ismerünk. A legépebb ábrázolás a szentély falának lábazati zónájában látható festett korongos motívum, benne lépő oroszlán az Életfával. A XIV. században új, ugyancsak magas művészi színvonalú festészeti díszt kapott a kápolna. Ennek emlékei maradtak fenn nagyobb számban a kápolna 1600 körüli, a török ostrom alatti beomlása után. Ezt tárta fel 1934-37-ben a Műemlékek Országos Bizottsága, és restauráltatta a kor legjelesebb olasz falkép-restaurátorával, a milánói Marco Pelliccioli-val. A II. világháború után újabb állagmegóvásra, restaurálásra volt szükség a falképek megtartása érdekében. Az akkor világszerte használt műanyag-bevonat azonban sokat ártott a freskóknak. Most abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a millenniumra Esztergomnak juttatott állami támogatásból megszabadíthatjuk ettől a káros felülettől a képeket, és ismét az eredeti felület lesz látható.

A XIV. századi kifestésre az Árpád-ház kihalását követő trónviszályok pusztításai miatt volt szükség. Az új uralkodóház, a nápolyi Anjouk, hatalma megszilárdításának fontos eszköze volt a királyi reprezentáció. A visegrádi székhely Duna-parti pompás palotának kiépítésével párhuzamosan az ország főemberei is, így elsősorban a magyar egyház mindenkori feje, az esztergomi prímás-érsekek, akik az Anjou-ház legfőbb támogatói és a királyi udvar legjelentősebb tisztségviselői voltak, rangjukhoz méltó, európai színvonalú székhelyet létesítettek Esztergom szent hegyén. Ekkor lép előtérbe Telegdi Csanád (1330-49) esztergomi érsek, aki a vár alatti érseki városban is több templomot építtetett. E nagy építőtevékenységet jól igazolja a régészeti feltárások gazdag és magas művészi színvonalú, faragott és festett kőanyaga.

A várkápolna falképeiből töredékek maradtak ránk…

– Jelentős töredékek! A 13x6 m nagyságú kápolna két, közel egyenlő részre oszlik, a négyzetes hajóra és a nyolcszög öt oldalával záródó szentélyre. A hajó három oldalfala több méter magasságban áll, rajta a falképek láthatók. Itt, a közel másfél méter magas festett függöny-motívum felett, négykaréjos keretekben nyolc szent férfi mellképe kapott helyet, akik könyvet tartanak a kezükben. Az idős és fiatal szentek apostolokat ábrázolnak. Az itáliai kora reneszánsz festészetben, főképpen a sienai Duccio művészetéből jól ismertek az apostolok szakállas-szakálltalan ábrázolásainak ritmikus váltakozásai, kissé később, de még a XIV. században festett felszentelési keresztek, valamint a gyertyatartók helyei, amelyek a templomszentelés liturgiájában az egyház pilléreit jelentő apostolokat idézik.


A Várkápolna helyreállított boltozatának részlete

A mellképek négykaréjos keretben láthatók. A XIII. század elejétől a francia gótikus szobrászatból jól ismert ábrázolás ez. Itáliában a XIV. század elejétől terjedt el. Giotto a turisták által is jól ismert padovai Scrovegni kápolna freskó-díszében az 1300-as évek elején ilyen keretekben ábrázolta az evangélisták mellképeit.

Az esztergomi várkápolnában, a hajóban, nyolc apostol kapott helyet, a további négy a szentélyben állhatott, amely a török támadás során teljesen beomlott. Így, csak feltételezhetjük, hogy a két főapostol: Szent Péter és Pál, valamint a két evangélista apostol: Máté és János a hajó ábrázolásaihoz hasonlóan, karéjos keretekbe foglalt mellképek alakjában jelentek meg a szentélyben.

A XIV. századi itáliai festészetben általános gyakorlat, hogy a szentély főfalán vagy felette, az oltár feletti boltsüvegen, a Majestas Domini: Isten dicsőségének ábrázolása jelenik meg a Jelenések könyvének leírása szerint.

Az esztergomi várkápolna szentélyének főfalán ez az ábrázolás állt, mint ahogyan ma is látható az egykorú zágrábi püspöki palota kápolnájában. Alakját angyalok kísérhették. A kápolna két következő, rézsűs falszakaszát ablakok törik át. A következő két-két falszakaszon két-két apostol mellképe kaphatott helyet. Felettük további figurális ábrázolások lehettek. Ezek valószínűleg Jézus gyermekségének főbb jeleneteit mutatták be, mint az Angyali üdvözlet, Jézus születése és a Királyok imádása.

A várkápolna oldalfalainak felsőbb része, a boltozattal együtt beomlott a török háborúk idején. A törmelékből előkerült festett kövek figurális ábrázolásai arra engednek következtetni, hogy az apostol-mellképek felett, a hajóban, nagyobb kompozíciók kaptak helyet. A töredékeink, amelyek Júdás áruló csókját, Malkus, a főpap szolgájának fülét levágó Péter apostol energikus mozdulatát ábrázolják, továbbá a halott Krisztus arcához boruló Mária fejét megőrző freskótöredék Passió-képekre engednek következtetni. Az északi mellékkápolnában Jézus feltámadásának töredékes ábrázolását látjuk a nyugati falon. Jézus, jobbjában a feltámadási zászlóval, éppen kilép a márvány szarkofágból. További töredékünk a „Ne érints engem!” jelenetre utal, amely, talán a Feltámadás kép felett, annak mintegy a hátterében jelenhetett meg. A felfelé néző, kezüket szemük elé tartó férfifejek, minden valószínűség szerint Jézus mennybemenetele-kép apostolait ábrázolják. A Máriát koronázó Krisztus fejét és két karját ábrázoló részlet, és a karjait a mellén keresztbe tevő Mária ábrázolása kétségtelenül Mária mennyei koronázásának jelenetéhez tartozott.

A figurális festett kövek között van még egy töredékes feliratot őrző emlék: balra forduló, feltartott jobb kar, arany-szegélyű fehér ruhába öltözve, a kézfej három első ujja üdvözlő gesztussal előre mutat, a másik kettő behajlítva. A kéz előtt és fölött, négy sorban néhány gótikus felirat látható a kék háttér előtt. A felirat a Biblia Királyok I. könyve 9,3 versére egészíthető ki: „Megjelent neki az Úr, amint megjelent neki Gabaonban és mondta neki: meghallgattam imádat és kérésedet, és megszentelem ezt a házat, amelyet építettél.” Itt a kápolnában ez a felirat kétségtelenül Telegdi Csanád érsekhez szól. Valószínűnek tartjuk, hogy az Isten üzenetét, áldását közvetítő angyal ábrázolásával szemközt, — akinek csak a jobb karját látjuk —, térdelt Csanád érsek, kezében a kápolna modelljével, amelyet teljesen megújított a pompás kifestéssel.

Tóth Sándor

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu