Uj Ember

2000.augusztus 6.
LVI. évf. 32. (2715.)

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Shelley és az ateizmus
Egy műfordító jegyzetfüzetéből
Jegyzetlap
Jelentés egy szentbeszédről
(ezerötszáz gyors) Szabadság
Élő egyház
Végvári vitézek Magyarországon
Személyi változások a Veszprémi Főegyházmegyében
A Szent Korona másolata
Az Egri Főegyházmegye személyi változásai
És harangszót küld a magas égig...
Szent Jobb
Adományozóink
Élő egyház
Ami ötven éve elképzelhetetlen lett volna
Az Agca-dosszié
Fórum
Ki festette az esztergomi várkápolna falképeit?
Beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
(A lélek szótára) Csoda
Az olvasó írja
A hűvösvölgyi Magyar Szentföld — gyermekszemmel
Szilánkok
Búcsú Magyar Ferenctől
Az utolsó aranyág
Gyulay Endre szeged-csanádi püspök levele)
„Hogyha majd egy furcsa órán…”
Pilinszky János sorai
Magyar Ferenc: Megtalált dallam
Olvasónapló
A búcsúk kézikönyve
Kultúra
Három sors
Emlékezés egy szerkesztő főpapra
(1769-1835)
A levél
Dédapák
Öt haik
Otthonok
Az út követése
Ifjúság
Benne élünk
Gondola
Egerszalók jelene és jövője
Kerényi Lajos atyával beszélgettünk az egerszalóki ifjúsági lelkigyakorlaton
Utak
Mozaik
Lelki segítséget várnak az óvári hajléktalanok
Kárpát-medencei cserkésztalálkozó
Szent Bertalan fája
Szent Filoména
Az olvasó írja Soproni zarándokutak
Újra itt az ÜnnepLap!
Rejtvény
.

 

(ezerötszáz gyors)

Szabadság

A szabadság szóról elsőként a véres zászlók és a hosszú harc alatt elhullott legjobbak jutnak eszembe. Még mindig: gimnazista korom óta, amikor az esztergomi ferenceseknél Teodóz atya olyan hosszan és alaposan magyarázta Vörösmarty Szózatát. Arról is beszélt – ő beszélt róla, vagy csak én gondoltam tovább ebben az irányban: bevallom, bizonytalan vagyok -, hogy a szabadság nem csak kivívásakor követel(het) áldozatot az embertől. Merthogy a szabadság, a szó mély értelmében nem ilyen-olyan láncok vagy kötelékek szétszaggatását jelenti csupán. És nem is ezt jelenti elsősorban. A szabadságot azért kell megszerezni, hogy legyen mit odaadnunk: egy másik embernek – életünk társának -, azoknak, akiknek magunk adtuk tovább az életet, a közösségnek, mely minket éltet, ha gyötrelmesen is olykor – nevezzük az egyszerűség kedvéért nemzetnek. És annak, akitől mindannyian az életet kaptuk – és akinek a nevét ne vegyük hiába.

Szabadság: amikor eljön a nyár, a szónak egy másik jelentése kerül előtérbe. Nem véletlenül. Mert mindannyiunk nyári szabadsága egyrészt kivívott állampolgári jog arra, hogy egy-két-három hétre lerázzunk néhány köteléket. (Végre kialusszuk magunkat, többé-kevésbé magunk osztjuk be az időnket, kirándulunk a gyerekeinkkel és beszélgetünk a feleségünkkel. Néhány nap után már nem leszek ideges, ha a „hogy vagy?” kérdésre az asszony nem vágja rá azonnal a várt-elvárt választ, hogy „jól”. (“Hát nézd…”, kezdte tavaly nyáron a feleségem, és átbeszélgettük az éjszakát. Nem mondta, hogy jól van, és ettől mindketten kicsit jobban lettünk.)

A szabadság azt jelenti, hogy szembe tudsz nézni az életeddel. Hogy leráztad az önzés, az önhittség és a magaféltés láncát. A nyári szabadságban ez a kötelesség. Kötelezzük magunkat a szabadságra!

Kipke Tamás

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu