Uj Ember

2000.augusztus 6.
LVI. évf. 32. (2715.)

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Shelley és az ateizmus
Egy műfordító jegyzetfüzetéből
Jegyzetlap
Jelentés egy szentbeszédről
(ezerötszáz gyors) Szabadság
Élő egyház
Végvári vitézek Magyarországon
Személyi változások a Veszprémi Főegyházmegyében
A Szent Korona másolata
Az Egri Főegyházmegye személyi változásai
És harangszót küld a magas égig...
Szent Jobb
Adományozóink
Élő egyház
Ami ötven éve elképzelhetetlen lett volna
Az Agca-dosszié
Fórum
Ki festette az esztergomi várkápolna falképeit?
Beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
(A lélek szótára) Csoda
Az olvasó írja
A hűvösvölgyi Magyar Szentföld — gyermekszemmel
Szilánkok
Búcsú Magyar Ferenctől
Az utolsó aranyág
Gyulay Endre szeged-csanádi püspök levele)
„Hogyha majd egy furcsa órán…”
Pilinszky János sorai
Magyar Ferenc: Megtalált dallam
Olvasónapló
A búcsúk kézikönyve
Kultúra
Három sors
Emlékezés egy szerkesztő főpapra
(1769-1835)
A levél
Dédapák
Öt haik
Otthonok
Az út követése
Ifjúság
Benne élünk
Gondola
Egerszalók jelene és jövője
Kerényi Lajos atyával beszélgettünk az egerszalóki ifjúsági lelkigyakorlaton
Utak
Mozaik
Lelki segítséget várnak az óvári hajléktalanok
Kárpát-medencei cserkésztalálkozó
Szent Bertalan fája
Szent Filoména
Az olvasó írja Soproni zarándokutak
Újra itt az ÜnnepLap!
Rejtvény
.

 

Szent Lőrinc himnusza

Egyedül a megtestesült Ige misztériumában keresd az ember titkának fényét – írja Bologna jelenlegi bíborosa (idézve a „Gaudium et spes” kezdetű zsinati dokumentumot), amikor kultúra és kereszténység összefüggéséről elmélkedik. A háttérben: 2000 esztendő, a kincsesházban mártírok, tanúságtevők, akik közt rengeteg az alkotó szellem…

Tekints fel az augusztusi égre, 10-én a hullócsillagokról esetleg tudhatod: a régiek Lőrinc könnyeinek nevezték. Ugyanis ezen a napon (a IV. század elejétől!) ünnepelte Róma a vértanú diakónust, aki a Vta Tiburtina mellett szenvedett mártíromságot – Valerianus császár idején. Tárgyi emlékek (is) tanúskodnak róla, pl. bronzérem, melyet egy Sucessa nevű keresztény nő emlékére verettek. Lőrincet ábrázolja tüzes roston és a sírját. Verano „népes” temetőjénél emelkedik ma főtemploma az Örök Városban.

Az egykori Lucius Verus földbirtokán, Ciriaca özvegy sírtelkén hantolták el a roston megégetett fiatalembert, s valósága, legendája ma is eleven, jóllehet lassan a kultúrába temetkezik. Ki tudja, az említett bíboros napjainkban a keresztény kulturális örökségről gondolkodva nem idézte-e föl ennek a vértanúnak az „aktáit”, főleg Ambrus – a következő: IV. századi milánói püspök sorait híres munkájából, a De officisből, amelyben a pápa (II. Sixtus) és diakónusa beszélgetnek: a halálba menő, a majd halálba indulóval: „Rád hagyom örökségemet”. Mi volt ez az örökség? Az egyház szegényei és könyvei. Ez utóbbiért tisztelték (tisztelik?) Lőrincet védszentjükként a könyvtárosok.

Összeforrt fogalmak keresztény századok mélyén: szegénység, tudás, vagyis: egyszerűség-igénytelenség és a „szellem magasiskolája”. (Hogy eltérünk ettől is?) Az augusztusi csillagok nem mondanak-e igazat? A hagyományt erősítik, amely azt tartja, hogy a tüzes roston ez a kiszolgáltatott fiatal férfi a bűnös világot siratta, amelyből kivész a lélek, a hit, a bölcsesség. (Ó hulló csillagok éneke!”)

A hittel-művészettel ékesített Lőrinc-templomok – nem csupán Rómában, de magyar földön – mondhatnók Szent István óta a messzi múlt emlékein át eszmeiség-történetiség jegyében Isten és ember misztériumának középpontjába vezetnek. Jelképekhez, amelyek újszerűen idézhetik az Ambrus püspök költészetén is felnőtt keresztény Vergilius: Aurelius Prudentius hexametereit, miközben a római fürdőből átalakított Pudentiana apszis mozaikja (a költővel kortárs korú) csillog előttünk: az aranytógás Krisztus s a város, amely egyesek szerint az égi Jeruzsálem képe: „Íme, mi kézitusán akik egymással fenekedtünk, / csöndes béke fehér tunikáját vesszük elő most, / s a deli ifjúság mivelünk szent helyre sereglik… Sík terepen fut arany mérőhíd, hogy kijelölje / hogy magasodjon a négy homlokzat a fallal arányban… / És ha kelet fényét három kapu ontja a házba, / illik az is, hogy a dél három kapu által eredjen… / Nem kell ide rakni követ már…” Rend, befejezettség, amint az a prudentiusi álom is Vergilius sejtésein át a kereszténységben megújult Rómára utal; a hispániai poéta Krisztus keresztjétől, mártírok példájától megerősített eszményére. Benne Lőrinc a nagy példa, a szintén hispániai; a hetedik pudentiusi könyvben, a Peristephanonban, amely afrikai és hispániai vértanúk dicsérete; szenvedéseik érzékletes leírása – csupa versben. Ebben elevenedik meg Lőrinc tanítványa is, a szintén mártír Romanus, a „nyelv nélkül a beszédes tanú csodája”. A költő vele azonosul, s „néma”, „beszélni nem tudó kicsi gyermek” kifejezéseket használ soraiban. A keleti egyházatya: Nazianzoszi Gergely a keresztényüldözések idején az erdőkbe menekült hívőket, cselekedeteiket mondta „hallgatag igehirdetésnek”.

A gyermek (infans) nem a művelt, tanult ellentéte, hanem megfelelője az Isten igéjét hirdetőnek. Igehirdetés! Mennyire súlyos, felelős megnevezés. Mennyi fölkészülés, elmélyülés, kultúra kell hozzá! Az egyik helye Prudentius a mennybemenetelről ír és nem olajfák hegyét említ, hanem „olajhozó hegyet”: Krisztus Atyjához távozik, hogy „elküldje az örök forrásokból az adományok kenetét”. Az olajkútból. Lőrinc győzelmi koronája a nemzetek apostola képhasználatából kiindulva a keresztény élet szentségi összefüggésébe tartozik.

Íme a IV. század. Amikor a poéta híres Szent Lőrinc-himnuszában – a vértanú imádságában saját Róma-eszméjét hangsúlyozza, látomást idéz: a kereszténység fővárosát folyó szeli át, két partján Péter és Pál sírja tündököl. A valódi Róma már nem a múlt, hanem a jövő: „aranykora Krisztussal jön el.” (Különös találkozás Vergilius jóslatával!) A régi Város örök utat próbált járni – a maga értékivel. Az új „az örökkévalóságba veti reménységét”. És itt a találkozás az égi Jeruzsálemmel.

Szent Lőrinc himnuszában is a hispániai a művészet, a biblikus ihletés, a liturgia szelleme, a mártírok tisztelete s az egyéni bűnbánat által megteremti azt a későbbi és XX. századi keresztényég alkotó típusát, aki túllép a beidegzett formákon, új jelentést ad a természet s a tárgyak valóságának. A világ, a tárgyak, a természet Római Szent Kelemen „rend” fogalmába foglalva Prudentiusnál a teremtő Isten akaratának tükrözése. Lőrinc valóban a győzelem: a jövendő Rómájának diadala szenvedésen, kínokon s mégis általuk. Az égi Római Szent Lőrincet konzullá választotta. A Város története: szakrális történet. Ennek az eszmének lesz majd örököse később Dante.

A hazai Lőrinc-tisztelethez egy különös adat tartozik. Már László, a lovag-király törvénye a kötelező ünnepek közé sorolta a vértanú diakónus napját. Ami feltűnő, hogy XIV. századi pozsonyi misekönyv ezen a napon Ezekiel prófétára emlékezik, pedig a városnak volt Szent Lőrinc temploma. Prudentius népszerű, ismert himnusza nyomán az összefüggés a próféta és a mártír között talán magyarázható: Ezekiel törvénykönyve tartalmazza az új templom – az eszményi Jeruzsálem látomását: részleteit, díszítését. „Az Úr dicsősége bevonult a templomba” – írja a próféta. Prudentiusnál ez áll: „Templomi ékesség, Jeruzsálem az Isten arája / így igazán méltó az Urat nyugovóra fogadni…”

Kimeríthetetlentörténet” a Lőrincé.

Tóth Sándor

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu