Uj Ember

2007.06.24
LXIII. évf. 25. (3071.)

Cserháti Ferenc
kinevezett
püspök

Főoldal
Címlap
Ajándékok ők...
Papokat és diakónusokat szenteltek Esztergomban (is)
Új főpapi kinevezés
Cserháti Ferenc esztergomi segédpüspök
A béke városában
XVI. Benedek pápa Assisiben
Főhajtás az áldozatoknak, látogatás a pátriárkánál
Erdő Péter bíboros Moszkvában
Imahadjárat
Lelkiség
Az előhírnök
Szentírás-magyarázat
Van Megváltó! Jézus az!
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XX. rész)
LITURGIA
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Hogy tisztábban lássunk...
Civilizációs krízis - és a kiút?
Spányi Antal püspök napjaink valóságáról
Romok között
Tűnődés a hétről
"E jelben..."
Élő egyház
Családok hétvégéje a Dunakanyarban
Visegrádi virágszőnyeg
Sioni csendórák
Esztergom - közelkép
Lengyel zarándokbusz balesete
A Katolikus Karitász segíti a bajbajutottakat
Mártírra emlékeztek Martfűn
Emlékezés Wagner Viktóriára
Élő egyház
A Szentatya fogadta Ciprus ortodox érsekét
Folytatódik a Római Kúria átalakítása
Fórum
Életreszólóan cserkész...
Arató László nyolcvanéves
Esterházy Jánosra emlékeztek
Az Olvasó írja
Ismerős idézet...
Könyvespolcra
A katekumenátus római szertartáskönyve
Fórum
Európa útja az ember
Gnieznói párbeszéd a vallások között
Nem az ősöket, hanem akit az ősök is...
Magyar zarándoklat Aachenbe (2.)
Fórum
Tanítás és tettleges szeretet
Beszélgetés Német Lászlóval az egyház missziós életéről
Kipróbált férfiak...
Bärnkopf Péter:
Engedelmesség és szolgálat
Jubiláns papokat köszöntünk
Fórum
Júliusban, Szent Erzsébet évében
Hívom a családokat
A szeretet szentsége - és szolgálata
Huszonöt esztendő
Ifjúság
Másfél óra Azúrban
Tizenöt éves a Műegyetemi Katolikus Közösség
Félelem nélkül...
Egyetemi tanárok Rómában
A diákok is értük imádkoztak
Programajánló
Máriagyűdi ifjúsági találkozó
REJTVÉNY
A megfejtésben Izajás próféta gondolatát olvashatja.
Kultúra
Bohóc és költő...
Százhúsz éve született Karinthy Frigyes
Gondolatok egy film margójára
Edith, az életeddel játszol! Valamivel játszani kell...
Victoria, Victoria
Magyar kamarakórus a világelsők között
Paletta
Fórum
A hegymászó csapat
Az Együtt Nagyasszonyunk Dicsőségére házasközösségek
A királynénak készítették
Szent Erzsébet-díszalbum 1857-ből
Mozaik
Ábrahám
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Vakáció
Üllő temploma kétszázötven éves
Nyiss ajtót!
Álmodik a múlt
Alkony Apaj-pusztán

 

A szeretet szentsége - és szolgálata

A papszentelési szertartás végén a szentelő főpásztor átadja az új papoknak az ostyát a paténán és a borral megtöltött kelyhet. Ez a szimbólum arra emlékezteti a papokat, hogy küldetésük egyik legfontosabb eleme a szentmiseáldozat bemutatása. XVI. Benedek pápának A szeretet szentsége (Sacramentum caritatis) kezdetű apostoli buzdítása is erre emlékezteti helyi egyházunk régi és most felszentelendő új papjait. Nagy áldás lenne mindnyájunk számára, ha újmiséseink úgy fogadnák és úgy tanulmányoznák ezt a pápai dokumentumot, mint útmutatót az Eucharisztia szolgálatához.

Az Eucharisztia és az egyházi rend szentsége közötti benső összefüggésre az egyháztörténelem két legnagyobb teológusát idézve mutat rá a dokumentum. Aquinói Szent Tamás szerint "a legszentebb Eucharisztia a szeretet szentsége, az önmagát föláldozó Jézus Krisztus ajándéka, aki föltárja nekünk Isten minden egyes ember iránti szeretetét" (1. p.). Szent Ágoston szerint "a papság a szeretet szolgálata, a jó pásztor szolgálata, aki életét adja a juhokért" (23. p.). "Tehát ne magunkat, hanem őt szeressük, és juhainak legeltetése közben azt keressük, ami az övé, ne azt, ami a miénk!" (János-evangélium kommentár 123, 5).

A Sacramentum caritatis külön fejezetben foglalkozik a papság és az Eucharisztia benső, lényegi kapcsolatával. "A szentelés erejéből fakadóan ő (vagyis a pap) jeleníti meg Jézus Krisztust, az egyház fejét és a maga sajátos módján magát az egyházat is" (53). A rövid teológiai meghatározás után a Szentatya nyomatékosan kéri, hogy "a klérus egyre inkább mélyítse el saját eucharisztikus szolgálatának azt a felfogását, mely szerint az nem más, mint Krisztusnak és egyházának tett alázatos szolgálat" (23). "A papoknak föltétlenül tudatában kell lenniük, hogy egész szolgálatukkal elsősorban nem önmagukat vagy saját véleményüket kell kifejezniük, hanem Jézus Krisztust. Ellentmond a papi mivoltnak minden olyan kísérlet, mely magát a papot akarná a liturgikus cselekmény főszereplőjévé tenni. A pap elsősorban szolga, és mindig arra kell törekednie, hogy jel legyen, mely készséges eszközként Krisztus kezében őrá mutat."

A pápai buzdítás második része a liturgia szép, áhítatos végzésére, az ünneplés művészetére (ars celebrandi) akarja emlékeztetni és megtanítani a papokat. "A liturgikus cselekmény kifejezi az eucharisztikus misztérium szent természetét. Ennek kell átragyognia a miséző pap szavain és cselekedetein, miközben az Atyaisten előtt a hívekkel együtt vagy a hívekért imádkozik" (39,25 javaslat). Az ünneplés művészetét meg lehet és meg kell tanulni, mert a "szépség nem dekoratív eleme a liturgikus cselekménynek, hanem inkább alkotóeleme, mint magának Istennek és az ő kinyilatkoztatásának sajátossága" (35). Benedek pápa konkrét segítő eszközökre is felhívja figyelmünket: a liturgikus előírások pontos betartása, a liturgiában használt kifejezési formák (beszéd, ének, gesztusok, mozgások) megfelelő használata, az egyházművészet eszközei (41), a liturgikus ének (42). "Mindabban, ami az Eucharisztiával kapcsolatos, érvényesülnie kell a szépérzéknek. Figyelmet kell fordítani a liturgikus ruhákra, a bútorzatra és a szent edényekre is, hogy szerves egységben ébresszék az Isten misztériumát megillető csodálatot, kifejezzék a hit egységét, és növeljék az áhítatot" (41).

De nemcsak gyakorlati útmutatásokat ad a pápai buzdítás papjainknak, hanem az eucharisztikus lelkiség kialakítását is sürgeti (80). A dokumentum harmadik fejezetének címe is erre utal: "Az Eucharisztia misztérium, melyet élnünk kell." E lelkiség egyik lényeges elemére már a papszentelés liturgiája is emlékezteti papjainkat: "Vedd a szent nép áldozati adományait az eucharisztikus áldozathoz! Fontold meg, mit teszel, kövesd, amit ünnepelsz, alakítsd lelkedet az Úr Krisztus keresztjének misztériuma szerint!"

Az eucharisztikus lelkiség nem létezhet az áldozat lelkülete, az áldozatra való készség nélkül. Csak az a pap tud valóban Istennek és az embereknek tetsző módon misézni, akinek magatartásából, misézéséből kiérzik a hívek, hogy megvan benne az áldozat lelkülete, vagyis képes arra, hogy Istennek és felebarátai szolgálatára adja magát egészen, fenntartás nélkül. Nyilvánvaló, hogy Jézus parancsa - ezt cselekedjétek az én emlékezetemre - nemcsak azt jelenti, hogy meg kell ismételnünk azt, ami az utolsó vacsorán történt, hanem azt is, hogy hasonlóképpen éljünk és cselekedjünk mint Jézus, aki áldozatul adta értünk önmagát.

Dolhai Lajos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu