|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Imahadjárat Sokan és sokfelé imádkoztak az elmúlt hét végén. Papokat szenteltek országszerte, a hívő katolikusok és más keresztény felekezetekhez tartozók részt vettek a szentmisén-istentiszteleten, és gondjukban-bajukban talán sokan olyanok is imára kulcsolták a kezüket, akik ritkán látnak belülről templomot. Nincs ebben semmi különleges - bár ígéretesebb volna, ha örömükben, dolgaik jó alakulása idején is mind többen megtalálnák az imádság szavait. De imádkoztak mások is ezen a hétvégén, amikor az 1956-os forradalom legismertebb halálraítéltjeinek kivégzésére (és 1989-es újratemetésére - a rendszerváltozás szimbolikus kezdetére emlékezett az ország - már akik egyáltalán még tudnak és akarnak emlékezni. A mártír miniszterelnök unokája szervezésében például a kormánykoalíció két pártjának vezetője imádkozott együtt az MDF elnökasszonyával Nagy Imre egykori házánál - befolyásos véleményformálók kifogásolták is az ellenzékiek távolmaradását. Az ötvenhatot követő megtorlások túlélő áldozatai - családtagjaik és a forradalom szellemiségének elszánt őrzői pedig abban a temetőben, ahová többnyire arccal a föld felé, szögesdróttal összekötözött kézzel temették névtelen sírokba "az ellenforradalmárokat". Régóta tudom, és nap mint nap tapasztalom, hogy nem könnyű jól imádkozni - értem ezen most a leggyakoribb, leghétköznapibb változatot, a kérő imát. A keresztény embernek különösen, hiszen nem hiheti "választottabb néphez" tartozónak magát senkinél. Az ószövetségi hívő még fohászkodhatott ellenségei vesztéért (a zsoltárokban is látunk példát erre bőven), a keresztény viszont már mindenkit testvérének kell hogy tekintsen. Ezért aztán nagyon ellentmondásosan cseng a néha - nem igazán végiggondoltan - használt, a fáradhatatlan közös imádkozásra buzdító imahadjárat szó. Nem, mi csak békés szándékkal, és csak a békéért imádkozhatunk. Szentnek hitt ügyeink érdekében tegyük meg mindazt, amit lelkiismeretünk szerint megtehetünk, imádkozhatunk is érte - de senki ellen. Gondolnunk kell közben arra is, hogy mások esetleg éppen ellenkező kívánságokkal ostromolják a Teremtőt. Vajon áhítatok, alázatok feszülnek ilyenkor egymás ellen az Úr színe előtt? Vajon igazi imádság-e az, amely - kérjen az ember bármit is - nem úgy végződik, hogy "legyen meg a te akaratod"? Csak aki a szívekbe lát, az ítélhet rólunk is, meg imádságunk őszinteségéről is. Ha késztetést éreznénk netán ilyesféle ítélkezésre, hát imádkozzunk azért is, hogy erősek legyünk ebben a kísértésben. Különben imádságunkból hadjárat lesz. Hogy mások hogyan és miért imádkoznak, lelkük rajta. Nekünk mindenesetre értük is imádkoznunk kell, ha remélni akarjuk, hogy szavaink meghallgatást találnak. Kipke Tamás
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|