Uj Ember

2007.06.24
LXIII. évf. 25. (3071.)

Cserháti Ferenc
kinevezett
püspök

Főoldal
Címlap
Ajándékok ők...
Papokat és diakónusokat szenteltek Esztergomban (is)
Új főpapi kinevezés
Cserháti Ferenc esztergomi segédpüspök
A béke városában
XVI. Benedek pápa Assisiben
Főhajtás az áldozatoknak, látogatás a pátriárkánál
Erdő Péter bíboros Moszkvában
Imahadjárat
Lelkiség
Az előhírnök
Szentírás-magyarázat
Van Megváltó! Jézus az!
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XX. rész)
LITURGIA
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Hogy tisztábban lássunk...
Civilizációs krízis - és a kiút?
Spányi Antal püspök napjaink valóságáról
Romok között
Tűnődés a hétről
"E jelben..."
Élő egyház
Családok hétvégéje a Dunakanyarban
Visegrádi virágszőnyeg
Sioni csendórák
Esztergom - közelkép
Lengyel zarándokbusz balesete
A Katolikus Karitász segíti a bajbajutottakat
Mártírra emlékeztek Martfűn
Emlékezés Wagner Viktóriára
Élő egyház
A Szentatya fogadta Ciprus ortodox érsekét
Folytatódik a Római Kúria átalakítása
Fórum
Életreszólóan cserkész...
Arató László nyolcvanéves
Esterházy Jánosra emlékeztek
Az Olvasó írja
Ismerős idézet...
Könyvespolcra
A katekumenátus római szertartáskönyve
Fórum
Európa útja az ember
Gnieznói párbeszéd a vallások között
Nem az ősöket, hanem akit az ősök is...
Magyar zarándoklat Aachenbe (2.)
Fórum
Tanítás és tettleges szeretet
Beszélgetés Német Lászlóval az egyház missziós életéről
Kipróbált férfiak...
Bärnkopf Péter:
Engedelmesség és szolgálat
Jubiláns papokat köszöntünk
Fórum
Júliusban, Szent Erzsébet évében
Hívom a családokat
A szeretet szentsége - és szolgálata
Huszonöt esztendő
Ifjúság
Másfél óra Azúrban
Tizenöt éves a Műegyetemi Katolikus Közösség
Félelem nélkül...
Egyetemi tanárok Rómában
A diákok is értük imádkoztak
Programajánló
Máriagyűdi ifjúsági találkozó
REJTVÉNY
A megfejtésben Izajás próféta gondolatát olvashatja.
Kultúra
Bohóc és költő...
Százhúsz éve született Karinthy Frigyes
Gondolatok egy film margójára
Edith, az életeddel játszol! Valamivel játszani kell...
Victoria, Victoria
Magyar kamarakórus a világelsők között
Paletta
Fórum
A hegymászó csapat
Az Együtt Nagyasszonyunk Dicsőségére házasközösségek
A királynénak készítették
Szent Erzsébet-díszalbum 1857-ből
Mozaik
Ábrahám
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Vakáció
Üllő temploma kétszázötven éves
Nyiss ajtót!
Álmodik a múlt
Alkony Apaj-pusztán

 

LITURGIA

A kenyértöréstől a szentmiséig (XX. rész)

A kezdődő üldözések

A görög-római világban a vallás nem az egyén dolga volt csupán, hanem meghatározó mértékben állami, tehát politikai és társadalmi ügynek is számított. Ősi felfogás szerint a kultikus cselekvés elsődleges feladata, hogy egymásra hangolja a természetfeletti világ rendjét és az ember által létrehozott rendet, és ezzel megalapozza az adott népcsoport életének virágzását.


Emiatt viszont a vallás kérdése a legszorosabb értelemben közügy, hiszen az egész közösség jóléte, békés fejlődése függ tőle. A római császár hivatalból köteles volt gondoskodni a pogány kultusz végzéséről, így a legfőbb kultuszfelügyelői, a pontifex maximusi tisztséget is betöltötte. Személye keleti vallási mintákat követve a III. századtól fokozatosan szakrális jelentőségre tett szert, amit hívei az istenségeknek kijáró tiszteletnyilvánítással fejeztek ki. Ebben az időben az egész uralkodói ideológia is fokozatosan szakralizálódott, és politikai teológiává alakult át. A császári udvari ceremoniálé idővel egyfajta liturgiává nőtte ki magát, a palota épületegyüttese pedig egyre határozottabb szakrális vonásokat öltött.

Az állam polgárainak kötelessége volt az állam érdekében a hivatalos istenségek, illetve a császár kultuszában való részvétel, amit viszont a keresztények megtagadtak. Ezzel nem voltak egyedül, hiszen a zsidók is hasonlóan gondolkodtak, ám az ő tiszteletre méltóan ősi vallásuk akkorra már kivívott magának egyfajta legitimitást, másrészt - szemben az újítónak számító keresztényekkel - nem voltak missziós törekvéseik.

A keresztényüldözések célja az volt, hogy az istenségek és a császár irányába kevéssé lojális Krisztus-hívőket jobb belátásra térítsék. A keresztények azonosításának módja sok helyütt az volt, hogy áldozatbemutatásra kényszerítették őket, ami egyszerre jelentette volna az állam és a hivatalos pogány istenségek iránti tisztelet kifejezését.

Tudjuk, hogy ez egyfelől sok megkeresztelt elbukását is jelentette, másfelől mégis hihetetlen erőforrássá vált a vértanúk tiszteletének felvirágzása által.

Azokon a helyeken, ahol nem volt olyan erős az üldözés, a keresztények a külvárosban, a többnyire a városfalak mellett álló domus ecclesiae-kben jöttek össze istentiszteletre.

A katakombák az újabb kutatások szerint csak alkalmi istentiszteleti helyek voltak, elsősorban amikor az elhunytakért végzett eucharisztiát ünnepelték.

(A nyár elközeledtével történeti sorozatunk egy időre abbamarad, legközelebb ősztől olvashatunk ismét a témához kapcsolódó cikkeket.)

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu