Uj Ember

2006.10.15
LXII. évf. 42. (3035.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Csak Isten irgalma menthet meg minket..."
Ima a nemzetért Székesfehérváron
Erdő Péter a CCEE elnöke
Az európai püspökkari elnökök Szentpétervárott
2008-ban ismét ülésezik a Püspöki Szinódus
Pápai szentmise a nemzetközi teológiai bizottság tagjaival
Kérdés
Lelkiség
Elhagyni - mindent
Szentírás-magyarázat
Számon kérik lelkedet!
Homíliavázlat
Misézni akarok?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Jövőnk az élet tiszteletén nyugszik
LAPSZÉL
"Káromkodásból katedrálist..."
Demokrácia, jogállam - szavak a gazdasági diktatúra elfedésére
Válságban a rendszerváltozás rendszere
Élő egyház
Veres András püspök Mindszenty bíboros szülőfalujában
Életünk imádsága
Országos katolikus cigánytalálkozó Gödöllőn
A vértanúkra emlékeztek Aradon
Megtanulni a hitbe kapaszkodni
Konferencia a megtérőkről
Élő egyház
A BBC oktalan vádja a pápa ellen
Erőszakos tiltakozás
A török püspökkari szóvivő nyilatkozata
Fórum
"Isten törvénye nem engedi..."
Püspökkari körlevél 1956-ból
Múltidéző
Ifjúságom egyik bálványa
Nagyvárad vértanú püspöke
Bogdánffy Szilárd emlékezete
Könyvespolcra
Lengyel tollal 1956-ról
Az Olvasó írja
Igazmondás - hűség
Az esztergomi Bibliotheca tudós őre
Fórum
A szeretet mindig ugyanaz
Nyolcvanéves a magyar lazarista tartomány
Guaranik között
Egy magyar verbita missziós Argentínában
Fórum
Új szemléletmód a kompendiumban
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (5.)
A lélek szépségének ragyogása
A montserrati bencés apátság fiúkórusa a Szent István-bazilikában
Olyan volt, mint egy álom!
Fórum
Félrevezetett rendőrök - megtorlások a börtönökben
Ékes Ilona: országunk egy elmebeteg diktátor terrorja alatt áll
Hirdessétek a háztetőkről!
Keresztény rádiók konferenciája
Lélektömeg
Fenntartások és öröm az unió küszöbén
Városmisszió és éjszakai imaszolgálat
Ifjúság
Keresztény gyökerek, új humanizmus
Egyetemi oktatók és egyetemi lelkészek konferenciája Rómában
Programajánló
Katolikus vezetőképző Leányfalun
Apró muzsikusok kerestetnek!
"Bátrak voltak, akik mertek"
Hangulatjelentés
Ifjúsági napok az Örök Városban
Ima Lisieux-i Szent Teréz ereklyéi előtt
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Aki a hangjának él
Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja
Amikor a medencében győzött ´56
Filmajánló
Az élet vendége
Csoma-legendárium
Piliscsabai Madonna
Paletta
Fórum
"Nem lehetek a saját napom..."
Nagymaros, 2006. október
Kokárda a világ gomblyukában
A kaposvári egyházmegye engesztelő napja Segesden
Szentelési évforduló a Tisztviselőtelepen
Mozaik
Caravaggio Dávidja Budapesten
Zarándoklat Szent Margit sírjához
Forradalmainkra emlékeztek
Kortárs művészek M. S. mester nyomában
Hallgat az erdő
Musica sacra
Álmodik a múlt

 

Álmodik a múlt

Musica sacra


Ha meghalljátok a zeneszerszám hangját... (Zsolt 81,3)

Amit mi esztétikai, specifikusan művészeti tartalomnak, jelentésnek neveznénk, arra valaha alig volt szükség. "A középkori zeneelméletben ezt venustas (= báj) néven említették, és csak nagyon csekély szerepet szántak neki. A venustast mellékes járuléknak tartották. Egy ilyen alárendeltségben tartott bájnak, vagyis az esztétikai kvalitás mellett a műalkotásnak elsősorban rávezető, oktató, előkészítő szerepe lehetett" - írja Peter Gülke a középkor zenéjéről szóló könyvében. Ezért mint előkészítő jellegű tudomány, mint a teológiai ismeretek előjátéka és előfutára a "scientia musica" helyet kapott a hét szabad művészet, illetve a tudomány rendszerében. Egy XII. század végéről származó ábrázoláson a külső körben a hét szabad művészet megszemélyesítése látható. A zenét ábrázoló hölgy kezében a "citharának" nevezett hárfa van, mellette egy tekerőlant és egy körte alakú, egyhúrú fidel vagy líra.

A fidel az antik lírából alakult át a középkorban: sonka alakú teste felül vastag gyűrűben végződött; a húrok a gyűrű közepén átvetve a hangszer hátára feszültek. "Vonót a IX. században kezdtek használni hozzá. A hangszer neve körül sokáig bizonytalanság uralkodott. XI. századbeli francia kéziratok még lírának vagy gigue-nek (sonka) nevezik, de ezután egyre gyakrabban fordul elő a fidula (fidel, vielle, viola) elnevezés."

A hangszerábrázolásokon legtöbbször a fidellel találkozunk, amely kétségkívül a középkor legfontosabb és legelterjedtebb hangszere volt. "Különösen praktikus a vándorzenész számára, mivel zenélés közben szükség esetén táncolni és énekelni is tudott. Az öblösen kiképzett korpuszú fidelt leginkább ölben tartva szólaltatták meg, a kúp alakút hegedűtartásban; erre nézve azonban messzemenően hiányoznak a szabályok, mint ahogy a hangszerek készítéséről is. Ezért találkozunk a legkülönbözőbb formájú hangszerekkel, s nemegyszer zavarban vagyunk a megnevezést illetően; annál is inkább, mert annak idején a fogalmakkal nagyon szabadon bántak. Hogy a fidelen való játék hozzátartozott az udvari vándorzenész feladatköréhez, megtudhatjuk Gottfried von Strassburg Trisztan eposzából is. A hangszer valószínűleg Ázsiából származik, és leginkább pengették. A vonó csak a XI. században jutott el Európába az arab Spanyolországon vagy Bizáncon keresztül. Minthogy a fidelt nagyon sokféleképpen készítették, ezért különbözőképpen is hangolták, leginkább kvint-oktáv hangközökben úgy, hogy a magasan fogott hangokhoz a mély húrok bordunként kapcsolódtak."

A zenélők inkább csak díszletként szolgálnak a kódexekben és a templomok freskóin. Ugyanakkor valami különös hangulatot árasztanak. Olvastam, hogy a középkorban Mária és a Gyermek bensőséges ábrázolásánál a halk hangszereket részesítették előnyben, a fidelt, a lantot, a portatívot. Nyilván nem véletlen, hogy ez a három hangszer ott szerepel a bántornyai templom apszisában festett angyalok kezében.

Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu