Uj Ember

2006.10.15
LXII. évf. 42. (3035.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Csak Isten irgalma menthet meg minket..."
Ima a nemzetért Székesfehérváron
Erdő Péter a CCEE elnöke
Az európai püspökkari elnökök Szentpétervárott
2008-ban ismét ülésezik a Püspöki Szinódus
Pápai szentmise a nemzetközi teológiai bizottság tagjaival
Kérdés
Lelkiség
Elhagyni - mindent
Szentírás-magyarázat
Számon kérik lelkedet!
Homíliavázlat
Misézni akarok?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Jövőnk az élet tiszteletén nyugszik
LAPSZÉL
"Káromkodásból katedrálist..."
Demokrácia, jogállam - szavak a gazdasági diktatúra elfedésére
Válságban a rendszerváltozás rendszere
Élő egyház
Veres András püspök Mindszenty bíboros szülőfalujában
Életünk imádsága
Országos katolikus cigánytalálkozó Gödöllőn
A vértanúkra emlékeztek Aradon
Megtanulni a hitbe kapaszkodni
Konferencia a megtérőkről
Élő egyház
A BBC oktalan vádja a pápa ellen
Erőszakos tiltakozás
A török püspökkari szóvivő nyilatkozata
Fórum
"Isten törvénye nem engedi..."
Püspökkari körlevél 1956-ból
Múltidéző
Ifjúságom egyik bálványa
Nagyvárad vértanú püspöke
Bogdánffy Szilárd emlékezete
Könyvespolcra
Lengyel tollal 1956-ról
Az Olvasó írja
Igazmondás - hűség
Az esztergomi Bibliotheca tudós őre
Fórum
A szeretet mindig ugyanaz
Nyolcvanéves a magyar lazarista tartomány
Guaranik között
Egy magyar verbita missziós Argentínában
Fórum
Új szemléletmód a kompendiumban
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (5.)
A lélek szépségének ragyogása
A montserrati bencés apátság fiúkórusa a Szent István-bazilikában
Olyan volt, mint egy álom!
Fórum
Félrevezetett rendőrök - megtorlások a börtönökben
Ékes Ilona: országunk egy elmebeteg diktátor terrorja alatt áll
Hirdessétek a háztetőkről!
Keresztény rádiók konferenciája
Lélektömeg
Fenntartások és öröm az unió küszöbén
Városmisszió és éjszakai imaszolgálat
Ifjúság
Keresztény gyökerek, új humanizmus
Egyetemi oktatók és egyetemi lelkészek konferenciája Rómában
Programajánló
Katolikus vezetőképző Leányfalun
Apró muzsikusok kerestetnek!
"Bátrak voltak, akik mertek"
Hangulatjelentés
Ifjúsági napok az Örök Városban
Ima Lisieux-i Szent Teréz ereklyéi előtt
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Aki a hangjának él
Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja
Amikor a medencében győzött ´56
Filmajánló
Az élet vendége
Csoma-legendárium
Piliscsabai Madonna
Paletta
Fórum
"Nem lehetek a saját napom..."
Nagymaros, 2006. október
Kokárda a világ gomblyukában
A kaposvári egyházmegye engesztelő napja Segesden
Szentelési évforduló a Tisztviselőtelepen
Mozaik
Caravaggio Dávidja Budapesten
Zarándoklat Szent Margit sírjához
Forradalmainkra emlékeztek
Kortárs művészek M. S. mester nyomában
Hallgat az erdő
Musica sacra
Álmodik a múlt

 

Zlinszky János

Jövőnk az élet tiszteletén nyugszik

A többes azám első személy a címben kettős értelmű. Mi, emberek egyedenként, és mi, emberek, emberiség, emberi jelenség, kezdett és be nem végzett sorban, teljes szélességben. Minden ember e kétféle módon ember: mint megismételhetetlen, Isten képére alkotott egyed, és mint az emberek közösségének meghatározott helyen és korban létező tagja.

Az ember van. Mindkét létformájában, mint egyed és mint a közösség része. Időben és térben van, ott él: tudatos, értelmes, szabad (akarata szerinti) - másokhoz és a valósághoz viszonyuló - érzelmi életet. Ez az élet helyhez és korhoz kötött, időben folyik le, de nem egyszerűn időmúlás. Kezdettől céllal indított, célosan kibontakozó, és végcélra, természetet meghaladó, természetfeletti célra hívatott élet. Nem általunk keletkezett, de általunk tudatosan irányítható, meghatározható, elfecsérelhető vagy beteljesíthető folyamat. Nem fizikai időmúlás csupán, bár az is, nem biológiai létfenntartás, növekvés és hanyatlás csupán, bár az is, hanem értelemmel felfogott lét, akarattal valósítható lét, érzelemmel átfogható lét, egyén és egyének, egyén és közösség kölcsönös együttműködése vagy viszálya. Eszerint teljes lét, jó, vagy félresiklott lét, akkor rossz. Amíg az ember él, a megvalósult, jelenen átfordult, múltra alapuló jövőnek él. Egyedileg "jót s jól" téve valósítja meg természetes életében természetfeletti célját, az emberiség tagjaként részt vesz abban a nagy, misztikus folyamatban, amelyben az ember a teremtés élettelen részét a természetfeletti létrendbe emeli a maga művelő, gondozó, őrző - végső soron szerető tevékenysége által. Felebaráti szeretet és hazaszeretet valósul meg, vagy marad el, kibontakozó életünk szabad folyamatként való irányítása során.

Nem közömbös, hogyan telik ez az élet. Óriás esély, óriás veszély. Nagy felelősség, mint minden szabadság. Meghatározásában közrejátszik testi mivoltunk, átöröklött adottságaink, történelmi környezetünk, ismerő értelmünk és szabad akaratunk, s a kegyelem, amely átértékeli meglátásainkat és cselekvéseinket a természetfeletti létrendbe, s ott lesznek hasznunkra vagy kárunkra, üdvösségünkre vagy kárhozatunkra.

Az ember természetes hozzáállása életéhez önző. Fizikai létét törekszik folyamatosan fenntartani, illetve a fenntartáshoz szükséges eszközöket a maga számára minél nagyobb mennyiségben és minél kedvezőbb minőségben biztosítani. Akár úgy is, hogy elveszi mások elől, mások életlehetőségét rontva, a magáénak alárendelve. Anyagi lehetőségeink az ember életteréül adott Földön állnak rendelkezésre, a törekvés a földből minél többet, minél feltétlenebb rendelkezésünk alá vonni. Egyénileg, csoportos érdekközösségben. Ha a hozadék nem elég, a tőkét is költve, felhasználva.

Mára kiderült, hogy ez az önző, mindig többet követelő, kereső életmód csődbe visz. A Föld nem alkalmas arra, hogy korlátlan számú embernek korlátlan mennyiségben korlátlan időtartamon keresztül bocsássa rendelkezésre a kívánt javakat. Vagy a létszámot kell csökkenteni, mert "sok lesz az eszkimó és kevés a fóka", vagy az igényeket kell a termőképességhez igazítani, vagy a készletek halmozása, a termelés túlfeszítése, az önző, élvhajhászó folyamat elpusztítja az emberiség természetes létalapját. A pusztulás veszélye mára kézzelfoghatóvá vált, nem történelmi, hanem nemzedéki, gazdaságilag tervezhető és belátható távlatba került. Az ösztönember, az önző ember ad is arra válaszokat: Malthus- elmélet, születéskorlátozás, sterilizálás, eutanázia, pusztító fegyvertár a birtok védelmére más rászorulókkal szemben, vagy éppen a mások birtokának megszerzésére, az újra- és másként elosztás kikényszerítésére.

Az anyagi világban végső célját, boldogságát kereső ember, emberek csoportja számára a kapzsi lét biztonságának keresése a jövő célja. "A Mammonnak szolgálnak" - a Biblia nyelvén szólva, a vagyontömegnek. Minthogy a vagyon csak földi létük folyamán érték, távlatuk az életre egy emberöltő csupán. Sem utódaik, sem embertársaik, a csoporton kívüliek sorsa, boldogsága nem érdekli őket, legfeljebb saját létük kényelmi tényezőiként vagy esetleges veszélyeként számolnak a "többiekkel". A tudomány ma már bizonyítottnak vallja, hogy ez az önzésen alapuló állandóság nem tartható fenn huzamosan.

A távlattal rendelkező, az ember és az emberiség számára megoldást jelentő jövőkép csak az igazság alapján alakítható ki. Elismerni az emberek történelmi és térbeli érdekközösségét, egymásra utalt és egymás számára szükséges voltát. Felismerni, hogy a teremtés jó. A Föld el tudja látni az embert, ha műveli, nem rontja, falja, pazarolja. Minden Isten akaratából született embernek van (lenne) helye.

Végül felismerni és tudatosítani az ember szabadságából eredő feladatát és jövőbeni célját: valódi értékek keresését, megragadását, megtartását, juttatását, a mellettünk és az utánunk élőknek, a rászorulóknak és keresőknek. Mindenkinek, igazságosan, s ha a közösből nem jut, a magunkéból is juttatva. Fel kell ismernünk a természet törvényét, amely szerint a helyes döntés jó eredményt, a helytelen döntés rossz eredményt hoz, immár akaratunktól függetlenül. A szabad ember felel azért, hogy helyes döntésekkel fenntartsa, sőt kiteljesítse Isten teremtését.

Súlyos ez a felelősség! Az ember néha zúgolódik is szabadsága terhe ellen. De nincs választásunk. A Teremtő nem a teremtés meghatározására adott szabadságot, hanem a nekünk adott élet alakításán keresztül feladatunk, feladataink teljesítésére. Nagy érték ez az élet, mert ajándékba kapjuk, nem tudjuk termelni, újratermelni. Nagy érték, mert nagy az Ajándékozó, és mert nagy az ajándékban rejlő lehetőség, "arasznyi lét" által boldog öröklétre jutni!

Alkotmányunk előírja a közösség életvédelmi kötelezettségét. És előírja az egyes ember szabad életre hivatottságában rejlő, vele született méltóságának elvonhatatlan tiszteletét. Előírja, mert az ember jószerivel megfeledkeznék róla. Elkábítják pillanatnyi élvezetet kínáló ingerek, pillanatnyi izgalmat rejtő hírek, képek. A sok kis cél tölti meg múló életidőnket, s közben elmarad a haladás a végső cél felé. Nem gondolunk arra, hogy életünkért, "hogy legyen és hogy teljes legyen", meghalt valaki, az Élet királya! Ilyen értékes ez az élet, nagy annak a váltsága! Pedig nem jön el számunkra az ő sokszor szokványosan kért országa, ha nem vagyunk készek szabadon a lét teljes és jó céljaiért életünket mi is feláldozni. Aki megőrzi az ő életét kényelemben, elveszti azt, és aki elveszti, odaadja életét az Életért, megnyeri azt. A közelebbi és távolabbi, az egyéni és a társadalmi, a természetes és a természetfeletti jövőben egyaránt...

(A szerző volt alkotmánybíró, a PPKE jogi karának korábbi dékánja.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu