Uj Ember

2006.10.15
LXII. évf. 42. (3035.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Csak Isten irgalma menthet meg minket..."
Ima a nemzetért Székesfehérváron
Erdő Péter a CCEE elnöke
Az európai püspökkari elnökök Szentpétervárott
2008-ban ismét ülésezik a Püspöki Szinódus
Pápai szentmise a nemzetközi teológiai bizottság tagjaival
Kérdés
Lelkiség
Elhagyni - mindent
Szentírás-magyarázat
Számon kérik lelkedet!
Homíliavázlat
Misézni akarok?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Jövőnk az élet tiszteletén nyugszik
LAPSZÉL
"Káromkodásból katedrálist..."
Demokrácia, jogállam - szavak a gazdasági diktatúra elfedésére
Válságban a rendszerváltozás rendszere
Élő egyház
Veres András püspök Mindszenty bíboros szülőfalujában
Életünk imádsága
Országos katolikus cigánytalálkozó Gödöllőn
A vértanúkra emlékeztek Aradon
Megtanulni a hitbe kapaszkodni
Konferencia a megtérőkről
Élő egyház
A BBC oktalan vádja a pápa ellen
Erőszakos tiltakozás
A török püspökkari szóvivő nyilatkozata
Fórum
"Isten törvénye nem engedi..."
Püspökkari körlevél 1956-ból
Múltidéző
Ifjúságom egyik bálványa
Nagyvárad vértanú püspöke
Bogdánffy Szilárd emlékezete
Könyvespolcra
Lengyel tollal 1956-ról
Az Olvasó írja
Igazmondás - hűség
Az esztergomi Bibliotheca tudós őre
Fórum
A szeretet mindig ugyanaz
Nyolcvanéves a magyar lazarista tartomány
Guaranik között
Egy magyar verbita missziós Argentínában
Fórum
Új szemléletmód a kompendiumban
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (5.)
A lélek szépségének ragyogása
A montserrati bencés apátság fiúkórusa a Szent István-bazilikában
Olyan volt, mint egy álom!
Fórum
Félrevezetett rendőrök - megtorlások a börtönökben
Ékes Ilona: országunk egy elmebeteg diktátor terrorja alatt áll
Hirdessétek a háztetőkről!
Keresztény rádiók konferenciája
Lélektömeg
Fenntartások és öröm az unió küszöbén
Városmisszió és éjszakai imaszolgálat
Ifjúság
Keresztény gyökerek, új humanizmus
Egyetemi oktatók és egyetemi lelkészek konferenciája Rómában
Programajánló
Katolikus vezetőképző Leányfalun
Apró muzsikusok kerestetnek!
"Bátrak voltak, akik mertek"
Hangulatjelentés
Ifjúsági napok az Örök Városban
Ima Lisieux-i Szent Teréz ereklyéi előtt
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Aki a hangjának él
Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja
Amikor a medencében győzött ´56
Filmajánló
Az élet vendége
Csoma-legendárium
Piliscsabai Madonna
Paletta
Fórum
"Nem lehetek a saját napom..."
Nagymaros, 2006. október
Kokárda a világ gomblyukában
A kaposvári egyházmegye engesztelő napja Segesden
Szentelési évforduló a Tisztviselőtelepen
Mozaik
Caravaggio Dávidja Budapesten
Zarándoklat Szent Margit sírjához
Forradalmainkra emlékeztek
Kortárs művészek M. S. mester nyomában
Hallgat az erdő
Musica sacra
Álmodik a múlt

 

"Bátrak voltak, akik mertek"

Ezerszer idézett Ady-sor, mégis mindig új, mivel idő- és lélek-méretű.

A fogalom, bátor, mint jelző, karakterértékű, ami azt jelenti: nem illik mindenkire, és - mégis. Vagyis: valahol, valamikor vállalni kell az embernek ezt az evangéliumi tartalmú üzenetet, mivel életében bármikor előállhat döntéskényszer, mely elől nem térhet ki, mert különben személyiségében sérül. Az evangéliumi megjelölés természetesen kizárja a fanatizmust, a pusztító bátorságot, ami Európa és a világ történelmében is jelen volt jó néhányszor. A szeretettől átfűtött, határozott bátorságról van szó, a bölcsesség és az igazság vezérelte merészségről. Hogy rizikóval jár? A jóért folytatott bátor vállalás mikor nem járt rizikóval? Csak azok nem ismerik, akiknek életelve - bizonyos helyzetekben - ez: "Gyere velem, én sem megyek sehova."

Többek között a Teremtés könyvében olvasni, hogy az emberek egymáshoz való tartozásának (köteles kapcsolatának) követelménye: jóságot és igazságot tenni. Követelmény, mivel etikai tartalma a bűnbeesés óta a valamiféle harmónia megteremtése, ahogyan az élet bölcselete, de akár a keresztény elköteleződésű Huizinga művelődés-központú gondolkodása hirdeti a múlt században. Ehhez a belsőleg átélt magatartáshoz kell a bátorság, s ez nem más, mint "Isten igazságában járni". Ez bizony nem egyszerűen erkölcsi magatartás, hanem a Teremtőtől kapott törvény a "jó szolgálatáért", ami nem más, mint emberségünk alapvető hivatása - a rossz ellen.

Korunk az ember vizsgálatának értékelésében többet szán a rossznak. Ha csak a média "szolgáltatásait" figyeljük, a hiány a jóban jelentkezik: kevés (jóval kevesebb) az olyan műsor, írás, amely bátorságra biztat, a jóság és az igazság követésére. A rossz megannyi változatában különös rangot kap a hazugság, a becsapás, amelynek érdekorientáltsága a materiális világ hangsúlyozása, a pénz "bátorító" haszna: ott van az igazság, ahol több a pénz. A pragmatizmus filozófiája soha nem volt olyan népszerű, mint manapság, s ha korok építőművészetének remekeit hozzuk példának, a különbségek ekként jelentkeznek: templomok, katedrálisok és: tőzsdepaloták, banképület-"remeklések". A korok etikai ideológiája ezekben a tartalmi képletekben összegezhető: transzcendens, az Isten tervét is bekalkuláló emberi igény, vagy csupán a hasznosság e világi - mulandó - dimenziója.

Hazug ember sohasem bátor, mivel önhasznosságát hangsúlyozva a mulandó pillanatnyi örömeit akarja, amelynek csúcsa a nem Istentől való hatalom.

A Pilátussal - a hódító, hatalmi-tébolyult pogány Rómával való krisztusi szembesülés továbbra is a bátorság: az "igazság fiainak" hosszú távú előnye valamennyi bátorkodásnak mondott gyávaság ellenében.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu