Uj Ember

2006.10.15
LXII. évf. 42. (3035.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Csak Isten irgalma menthet meg minket..."
Ima a nemzetért Székesfehérváron
Erdő Péter a CCEE elnöke
Az európai püspökkari elnökök Szentpétervárott
2008-ban ismét ülésezik a Püspöki Szinódus
Pápai szentmise a nemzetközi teológiai bizottság tagjaival
Kérdés
Lelkiség
Elhagyni - mindent
Szentírás-magyarázat
Számon kérik lelkedet!
Homíliavázlat
Misézni akarok?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Jövőnk az élet tiszteletén nyugszik
LAPSZÉL
"Káromkodásból katedrálist..."
Demokrácia, jogállam - szavak a gazdasági diktatúra elfedésére
Válságban a rendszerváltozás rendszere
Élő egyház
Veres András püspök Mindszenty bíboros szülőfalujában
Életünk imádsága
Országos katolikus cigánytalálkozó Gödöllőn
A vértanúkra emlékeztek Aradon
Megtanulni a hitbe kapaszkodni
Konferencia a megtérőkről
Élő egyház
A BBC oktalan vádja a pápa ellen
Erőszakos tiltakozás
A török püspökkari szóvivő nyilatkozata
Fórum
"Isten törvénye nem engedi..."
Püspökkari körlevél 1956-ból
Múltidéző
Ifjúságom egyik bálványa
Nagyvárad vértanú püspöke
Bogdánffy Szilárd emlékezete
Könyvespolcra
Lengyel tollal 1956-ról
Az Olvasó írja
Igazmondás - hűség
Az esztergomi Bibliotheca tudós őre
Fórum
A szeretet mindig ugyanaz
Nyolcvanéves a magyar lazarista tartomány
Guaranik között
Egy magyar verbita missziós Argentínában
Fórum
Új szemléletmód a kompendiumban
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (5.)
A lélek szépségének ragyogása
A montserrati bencés apátság fiúkórusa a Szent István-bazilikában
Olyan volt, mint egy álom!
Fórum
Félrevezetett rendőrök - megtorlások a börtönökben
Ékes Ilona: országunk egy elmebeteg diktátor terrorja alatt áll
Hirdessétek a háztetőkről!
Keresztény rádiók konferenciája
Lélektömeg
Fenntartások és öröm az unió küszöbén
Városmisszió és éjszakai imaszolgálat
Ifjúság
Keresztény gyökerek, új humanizmus
Egyetemi oktatók és egyetemi lelkészek konferenciája Rómában
Programajánló
Katolikus vezetőképző Leányfalun
Apró muzsikusok kerestetnek!
"Bátrak voltak, akik mertek"
Hangulatjelentés
Ifjúsági napok az Örök Városban
Ima Lisieux-i Szent Teréz ereklyéi előtt
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Aki a hangjának él
Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja
Amikor a medencében győzött ´56
Filmajánló
Az élet vendége
Csoma-legendárium
Piliscsabai Madonna
Paletta
Fórum
"Nem lehetek a saját napom..."
Nagymaros, 2006. október
Kokárda a világ gomblyukában
A kaposvári egyházmegye engesztelő napja Segesden
Szentelési évforduló a Tisztviselőtelepen
Mozaik
Caravaggio Dávidja Budapesten
Zarándoklat Szent Margit sírjához
Forradalmainkra emlékeztek
Kortárs művészek M. S. mester nyomában
Hallgat az erdő
Musica sacra
Álmodik a múlt

 

Kérdések és válaszok az egyház hitéről (5.)

Új szemléletmód a kompendiumban

Az új szemléletmód tükröződik a könyv címében is. Régen kiskatekizmusnak neveztük azt, amit most kompendiumnak nevez egyházunk tanítóhivatala. A katekizmus a keresztény hitismereteket összefoglaló könyv, amely legtöbbször kérdés-felelet formában foglalja össze az egyház hitét. Főként a tridenti zsinat (1545-1563)után terjedt el. A hasonló kiadványokat a protestáns egyházak káténak nevezik. A kompendium latin eredetű szó, amely az idő megtakarítását, illetve a rövidebb utat jelenti - manapság a rövid, összefoglaló kézikönyvet nevezzük kompendiumnak. Valószínű, hogy az illetékesek a szóval különösen arra akartak utalni, hogy ez a hittankönyv a katolikus egyház 1992-ben megjelent 652 oldalas katekizmusának rövidített változata (1992). Sajnálatos módon a címből nem derül ki, hogy a kompendium a katolikus hit igazságait a katekizmusokra jellemző kérdések formájában dolgozza fel. A magyar fordítás kénytelen volt az eredeti kiadáshoz igazodni, de az érthetőség kedvéért a hitoktatásban elfogadhatónak tűnik a kompendium-kiskatekizmus szóhasználat is.

Már az egyes fejezetek címében is tükröződik az új látásmód. Az elmúlt évszázadokban használt katekizmus négy részből állt: a hitigazságokat fejtette ki, a hitvallás logikáját követve, a második a szentségekre vonatkozó kérdéseket tárgyalta, a harmadik a tízparancsolathoz kapcsolódva az erkölcsi élet szabályait, az utolsó rész pedig az imádságra vonatkozó tudnivalókat foglalta össze. A kompendium első fejezetének címe: A hitvallás. Célja nemcsak a hitigazságok kifejtése, hanem az is, hogy segítsen megvallani hitünket az egyház közösségében és azon kívül is. A szentségtani kérdések A keresztény misztérium megünneplése című fejezetben találhatók - a liturgikus jellegű kérdésekkel együtt. Tanulságos már a cím is - főként akkor, ha a régi katekizmusokra gondolunk, ahol a szentségekről mint kegyelem-eszközökről esett szó. Az új római katekizmus a keresztény misztérium megünneplésének keretében tárgyalja a szentségeket. Tehát a hit misztériumainak bemutatása után a kompendium azt fejti ki, hogy a megváltás misztériuma hogyan van jelen az egyház liturgiájában és a szentségekben. Ezzel arra is utal, hogy a szentmise és a szentségek liturgiája által a megváltás műve folytatódik bennünk. A harmadik rész címe: Élet Krisztusban. Ez a fejezet most már nemcsak a tízparancsolattal kapcsolatos kérdéseket tárgyalja, hanem rámutat arra, hogy a hitből fakadó erkölcsi magatartás nem csupán a parancsok megtartását jelenti, az ennél jóval több: élet Krisztusban. Egészen újszerű, hogy a kegyelemről és a megigazulásról szóló rész a dogmatikából átkerült ide, az erkölcsteológia részbe. Ez is arra utal, hogy a keresztény élet és erkölcsiség attól is függ, hogyan tudunk együttműködni Isten kegyelmével. Isten kegyelmi segítsége nélkül képtelenek vagyunk Isten törvényei és Jézus tanítása szerint élni. A keresztény imádság című fejezet, ahogyan a címe is mutatja, a keresztény imaélet törvényszerűségeit foglalja össze. Az Úr imádságának, a miatyánknak a korábbiaknál részletesebb elemzése segíteni akar bennünket, hogy hatékonyabban imádkozzuk mindennapi imádságunkat.

A katekizmust olvasgatva nem nehéz felfedezni, hogy az újfajta megközelítés tükröződik az egyes témakörök kifejtésében is. Az első rész a hit alapjait világítja meg, a második a fundamentális teológia hagyományos beosztását követve tárgyalja a hit forrásait (11-24 kérdés-válasz). A katekizmus kiindulópontja antropológiai jellegű: az ember Isten képmása, aki a természetet kutatva vagy saját lelkiismeretének szavára hallgatva (2.) eljuthat Isten természetes ismeretére (3.). De ez a lehetőség a valóságban gyakran komoly akadályokba ütközik. Istennek köszönhetjük, hogy a kinyilatkoztatásáltal az ember Isten sokkal biztosabb ismeretére juthat el (4.).

Az első főrész második fele - az Apostoli hitvallás gondolatmenetét követve - hitünk szentháromságos jellegét hangsúlyozva fejti ki az egyház hitét. Az első rész (az Atya) megfelel az első ágazatnak, a második (Fiú) a 2-7. ágazatoknak, a harmadik (Szentlélek) a 8-12. ágazatoknak. A Jézus Krisztusra vonatkozó hitigazságok kifejtésében különösen is jól megfigyelhetők az egyház tanítóhivatala által is jóváhagyott krisztológiai módszerek: a krisztológia a "fenségcímek" alapján (Jézus, Krisztus, Isten Fia, Úr; vö. 81-84), továbbá az úgynevezett felülről és alulról kiinduló dogmatikai módszer. A kompendium kérdései a kalkedóni dogmára (unio hüposztatika, 88) utalva - a kalkedóni zsinat Kr. u. 451-ben volt - nemcsak a megtestesülés misztériumát magyarázzák meg, hanem a dogmatikában megismert módon részletesen szólnak arról, hogy a személyes egységnek milyen következményei voltak Jézus emberségére, tudására, akaratára vonatkozóan (90-92). A hitvallás ide vonatkozó részének megfelelő terjedelemben még hangsúlyosabb az úgynevezett alulról kiinduló módszer, amely Jézus életének eseményeit elemezve mutat rá az ő kilétére. A 117. kérdés-válasz tudatosan hangsúlyozza, hogy a zsidók nem felelősek mindnyájan Jézus haláláért, hanem a bűnös ember volt Jézus szenvedésének szerzője. Máriáról, a II. vatikáni zsinat tanításának megfelelően, két helyen beszél a katekizmus: Krisztus és az egyház misztériumában (95-100; 196-199).

A kérdések nagy száma (598 a régi 379-cel szemben) és újszerű, a mai ember számára is érthetőbb megfogalmazásais azt bizonyítja, hogy ez a kompendium, illetve kiskatekizmus valóban "lehetővé teszi az olvasónak, hívőnek és nem hívőnek egyaránt, hogy egy tekintettel átfogja a katolikus hit egész panorámáját" (vö. XVI. Benedek pápa motu propriója).

Dolhai Lajos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu