Uj Ember

2006.10.15
LXII. évf. 42. (3035.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Csak Isten irgalma menthet meg minket..."
Ima a nemzetért Székesfehérváron
Erdő Péter a CCEE elnöke
Az európai püspökkari elnökök Szentpétervárott
2008-ban ismét ülésezik a Püspöki Szinódus
Pápai szentmise a nemzetközi teológiai bizottság tagjaival
Kérdés
Lelkiség
Elhagyni - mindent
Szentírás-magyarázat
Számon kérik lelkedet!
Homíliavázlat
Misézni akarok?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Jövőnk az élet tiszteletén nyugszik
LAPSZÉL
"Káromkodásból katedrálist..."
Demokrácia, jogállam - szavak a gazdasági diktatúra elfedésére
Válságban a rendszerváltozás rendszere
Élő egyház
Veres András püspök Mindszenty bíboros szülőfalujában
Életünk imádsága
Országos katolikus cigánytalálkozó Gödöllőn
A vértanúkra emlékeztek Aradon
Megtanulni a hitbe kapaszkodni
Konferencia a megtérőkről
Élő egyház
A BBC oktalan vádja a pápa ellen
Erőszakos tiltakozás
A török püspökkari szóvivő nyilatkozata
Fórum
"Isten törvénye nem engedi..."
Püspökkari körlevél 1956-ból
Múltidéző
Ifjúságom egyik bálványa
Nagyvárad vértanú püspöke
Bogdánffy Szilárd emlékezete
Könyvespolcra
Lengyel tollal 1956-ról
Az Olvasó írja
Igazmondás - hűség
Az esztergomi Bibliotheca tudós őre
Fórum
A szeretet mindig ugyanaz
Nyolcvanéves a magyar lazarista tartomány
Guaranik között
Egy magyar verbita missziós Argentínában
Fórum
Új szemléletmód a kompendiumban
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (5.)
A lélek szépségének ragyogása
A montserrati bencés apátság fiúkórusa a Szent István-bazilikában
Olyan volt, mint egy álom!
Fórum
Félrevezetett rendőrök - megtorlások a börtönökben
Ékes Ilona: országunk egy elmebeteg diktátor terrorja alatt áll
Hirdessétek a háztetőkről!
Keresztény rádiók konferenciája
Lélektömeg
Fenntartások és öröm az unió küszöbén
Városmisszió és éjszakai imaszolgálat
Ifjúság
Keresztény gyökerek, új humanizmus
Egyetemi oktatók és egyetemi lelkészek konferenciája Rómában
Programajánló
Katolikus vezetőképző Leányfalun
Apró muzsikusok kerestetnek!
"Bátrak voltak, akik mertek"
Hangulatjelentés
Ifjúsági napok az Örök Városban
Ima Lisieux-i Szent Teréz ereklyéi előtt
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Aki a hangjának él
Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja
Amikor a medencében győzött ´56
Filmajánló
Az élet vendége
Csoma-legendárium
Piliscsabai Madonna
Paletta
Fórum
"Nem lehetek a saját napom..."
Nagymaros, 2006. október
Kokárda a világ gomblyukában
A kaposvári egyházmegye engesztelő napja Segesden
Szentelési évforduló a Tisztviselőtelepen
Mozaik
Caravaggio Dávidja Budapesten
Zarándoklat Szent Margit sírjához
Forradalmainkra emlékeztek
Kortárs művészek M. S. mester nyomában
Hallgat az erdő
Musica sacra
Álmodik a múlt

 

Aki a hangjának él

Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja

A mindössze huszonnyolc éves máltai tenort, Joseph Calleját hangjának különlegesen meleg, lírai csengése, sajátságos karaktere arra rendelte, hogy ma már egy lapon említsék nagy elődeivel. Sikereit bizonyítják a világ vezető operaházainak felkérései, akárcsak a művész legutóbbi fellépése a bécsi Staatsoperben Donizetti Roberto Devereux-jében. Az attraktív megjelenésű, szerény fiatalembernek nemigen van szüksége színpadi játékra, hogy meggyőzzön Angliai Ezsébet Devereux iránti vonzalmáról...

- Tizenhárom éves voltam, amikor Mario Lanzával láttam A nagy Caruso című filmet - meséli a művész. - Akkor határoztam el, hogy operaénekes leszek. Egyházi kórusban énekeltem és szólistáskodtam. Tizenhat éves koromtól tanulok rendszeresen énekelni, és tizenkilenc voltam, amikor Gozo operaházában Macduffként megismertem a világot jelentő deszkákat! Bizonyára egyetlen vagyok, akire a Macbeth "vígoperaként" hatott, akkora volt a boldogságom!

Bár Máltának is van operaháza, melyet még Charles Berry, a londoni Covent Garden tervezője épített az angol királyi kolónia számára, Calleja mégis a moziban szerezte életre szóló élményét és az ösztönzést hivatása elkezdéséhez. Az ismertség forgószélként kapta fel: egyre-másra nyert külföldi énekversenyeken, fellépett a stockholmi királyi opera Rossini-fesztiválján, majd Pesaróban és a wexfordi fesztiválon. Következett Washington, Minnesota, Toronto, Strasbourg, Drezda és Frankfurt, Denver és Zürich, valamint az első CD-felvétel. A bécsi Staatsopert mindenképpen mérföldkőnek tartja, mert tudja, aki itt énekel, nemzetközileg már sikeresen megmérettetett. Bregenz korán felfedezte a Traviatában és a Bohéméletben. Visszatérő vendég a londoni Royal Opera House-ban, a Covent Garden meghívásai különösenfontosak a fiatal énekes számára. 2003-ban kiugró sikert aratott Bellini Az alvajáró és A puritánok című operáiban. A BBC már nem is egy élő koncertet közvetített vele, a velencei Teatro La Fenicében Riccardo Muti, majd Lorin Maazel vezényletével énekelt. Seattle-ben és Los Angelesben a Traviata Alfredójaként debütált. Hazájában az első jelentős koncertjére idén került sor Valletta tenger fölé magasodó impozáns Manoel erődjének falai között a Royal Liverpool Philharmonic Orchestra kíséretével. Azelőtt senki sem tudott rólam Máltán - mondja mosolyogva a hazájához ragaszkodó művész -, de hát senki sem lehet próféta a maga hazájában! Operaénekes feleségével, Tatiana Lisniccel azóta további meghívásokat is kapott.

Tisztában van a meredeken felívelő karrier veszélyeivel?

- A kihívás szerintem abban áll, hogy meg tudod-e tartani az elért pozíciót. Én amennyire csak lehet, ezen munkálkodom nyelvtanulással, a repertoár bővítésével, de óvatos választással, hiszen a hang ilyen életkorban még mindig változik, lehetőleg a hibák elkerülésével. A mottóm: tanulni, tanulni, tanulni!

Az üstökösök folyamatos "csábításoknak" vannak kitéve, mindenki őket akarja hallani. Egy hosszabb pálya érdekében ellen tud állni bizonyos felkéréseknek?

- A legeredményesebb út a legradikálisabb. Kell tudni nemet is mondani. Az is elengedhetetlen, hogy a művész felvértezze magát a kritikával szemben. Tanuljon belőle, de ne engedje azt eluralkodni magán - sem pozitív, sem negatív értelemben.

Tavasszal Bécsben enyhe füttykoncertet kapott, mert megfázásáról - temperamentumából, lelkesedéséből fakadóan - nem akart tudomást venni.

- A közönség túl keményen is ítélhet, de az ember nem várhatja el, hogy minden körülményben kiismerje magát.

Legközelebbi szerepei?

-Tudom, hogy a hang, amivel születtem, Isten nagy ajándéka, ezért azt teszem, amit a hangom parancsol. Ő az úr a házban, én pedig igyekszem vigyázni rá. Egyenlőre tehát a belcanto szerepeket részesítem előnyben, Bellinit és Donizettit, majd következik a Rigoletto hercege, a BohéméletRodolfója és a Traviata Alfredója. A francia opera területére is kiruccanok, de csak CD-felvételen, koncertszerű előadásokon. A színpadon a Manon Des Grieux-je és Werther még arrébb vannak.

Furcsa helyzet, hogy Calleja most Edita Gruberovával énekelt a Roberto Devereux-ben, azzal a művésznővel, akit "élete első szopránjaként" Pavarotti partnereként látott Ponnelle Rigoletto-filmjében. Calleja egyébként, mint minden máltai, emocionális és lelkes, mindig azért a partnerért és karmesterért rajong, akivel éppen együtt dolgozik.

Pozitív gondolkodásmódját az opera jövőjére is kiterjeszti: - Az operaműfaj akkor él tovább, ha újra az igazán szép hangokra és karizmatikus személyiségekre épít. A többi ugyanis a moziban, amusicalekben és a színházban is megtalálható...

Búcsúzóul Máltát ösztönözné, hogy gondoljon végre egykori operaházának felépítésére. Budapestnek pedig üzeni, hogy várja a februári bemutatkozást.

Bondju Joseph és saccha, köszönöm a találkozást!

Reviczky Katalin, Bécs

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu