Uj Ember

2006.10.15
LXII. évf. 42. (3035.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Csak Isten irgalma menthet meg minket..."
Ima a nemzetért Székesfehérváron
Erdő Péter a CCEE elnöke
Az európai püspökkari elnökök Szentpétervárott
2008-ban ismét ülésezik a Püspöki Szinódus
Pápai szentmise a nemzetközi teológiai bizottság tagjaival
Kérdés
Lelkiség
Elhagyni - mindent
Szentírás-magyarázat
Számon kérik lelkedet!
Homíliavázlat
Misézni akarok?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Jövőnk az élet tiszteletén nyugszik
LAPSZÉL
"Káromkodásból katedrálist..."
Demokrácia, jogállam - szavak a gazdasági diktatúra elfedésére
Válságban a rendszerváltozás rendszere
Élő egyház
Veres András püspök Mindszenty bíboros szülőfalujában
Életünk imádsága
Országos katolikus cigánytalálkozó Gödöllőn
A vértanúkra emlékeztek Aradon
Megtanulni a hitbe kapaszkodni
Konferencia a megtérőkről
Élő egyház
A BBC oktalan vádja a pápa ellen
Erőszakos tiltakozás
A török püspökkari szóvivő nyilatkozata
Fórum
"Isten törvénye nem engedi..."
Püspökkari körlevél 1956-ból
Múltidéző
Ifjúságom egyik bálványa
Nagyvárad vértanú püspöke
Bogdánffy Szilárd emlékezete
Könyvespolcra
Lengyel tollal 1956-ról
Az Olvasó írja
Igazmondás - hűség
Az esztergomi Bibliotheca tudós őre
Fórum
A szeretet mindig ugyanaz
Nyolcvanéves a magyar lazarista tartomány
Guaranik között
Egy magyar verbita missziós Argentínában
Fórum
Új szemléletmód a kompendiumban
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (5.)
A lélek szépségének ragyogása
A montserrati bencés apátság fiúkórusa a Szent István-bazilikában
Olyan volt, mint egy álom!
Fórum
Félrevezetett rendőrök - megtorlások a börtönökben
Ékes Ilona: országunk egy elmebeteg diktátor terrorja alatt áll
Hirdessétek a háztetőkről!
Keresztény rádiók konferenciája
Lélektömeg
Fenntartások és öröm az unió küszöbén
Városmisszió és éjszakai imaszolgálat
Ifjúság
Keresztény gyökerek, új humanizmus
Egyetemi oktatók és egyetemi lelkészek konferenciája Rómában
Programajánló
Katolikus vezetőképző Leányfalun
Apró muzsikusok kerestetnek!
"Bátrak voltak, akik mertek"
Hangulatjelentés
Ifjúsági napok az Örök Városban
Ima Lisieux-i Szent Teréz ereklyéi előtt
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Aki a hangjának él
Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja
Amikor a medencében győzött ´56
Filmajánló
Az élet vendége
Csoma-legendárium
Piliscsabai Madonna
Paletta
Fórum
"Nem lehetek a saját napom..."
Nagymaros, 2006. október
Kokárda a világ gomblyukában
A kaposvári egyházmegye engesztelő napja Segesden
Szentelési évforduló a Tisztviselőtelepen
Mozaik
Caravaggio Dávidja Budapesten
Zarándoklat Szent Margit sírjához
Forradalmainkra emlékeztek
Kortárs művészek M. S. mester nyomában
Hallgat az erdő
Musica sacra
Álmodik a múlt

 

A lélek szépségének ragyogása

A montserrati bencés apátság fiúkórusa a Szent István-bazilikában

Bő fél órával az Escolania de Montserrat, azaz a montserrati bencés apátság fiúkórusának koncertje előtt, mintegy harminc gyermek siet a pesti bazilika sekrestyéjéhez. A kilenc-tizennégy év közötti gyerekek hétköznapi utcai öltözékben, vidáman beszélgetve, az izgalom legkisebb jelét sem mutatva tartanak fellépésük helyszínére. Egyikük kerekesszéket tol, melyben egy szőke, szemüveges kisfiú üldögél. A "művészbejáró" lépcsőjén ketten-hárman összeállva, segítséget nem kérve és nem várva rángatják fel a kocsit, benne zötykölődő társukkal. Míg a többiek az egyik emeleti teremben próbálnak, addig a fiúcskára a sekrestyében húzzák rá a fekete-fehér kórusruhát. Ő az első, aki kerekesszékéből felállva, két könnyű mankóra támaszkodva a templomtérbe lép. Most éppen az apátsági iskola civilben megjelent ifjú igazgatója, Manuel atya vezetgeti szeretettel a kisfiút, aki a főoltár előtt felállított emelvény mellé tett - felnőttekre méretezett - székre ül. Kicsit fészkelődik, majd kézbe kapja a kottákkal teli fekete mappát, amelyet keresztben a térdére támaszt. A lábát lóbálja. Csöppnyi zavarral tekintget körbe. Szemrevételezi a bazilikában összegyűlt sokadalmat. Egészen addig nyugtalan, míg végre felvonulnak a főoltár elé a fiúk, a Capella de Música de Montserrat nyolc férfi tagja, az orgonán játszó Vincenc Prunés és a karvezető Joacquim Piqué i Calvo társaságában...

Nyolcszáz év nemes hagyománya, a bencés nevelés hitele tükröződik a világhírű kórus előadásában. A megszólalás első pillanatától lenyűgöző a tiszta intonáció, a tökéletes összhang, a fegyelem és az egymásra figyelés varázsa. Takarékos, visszafogott mozdulatokkal irányítja a scholát a "szólistáival" együtt lélegző fiatal karnagy, az egykori kórustag, aki az ezredfordulón vette át az együttes vezetését. A műsorban a gregorián mellett a kórus alaprepertoárját adó XVI-XVII. századi spanyol és katalán szerzők művei szerepelnek. A Szűz Mária szeplőtelen fogantatásának ünnepét idéző koncert első felét Joan Pau Pujol megindító miseciklusa uralja, majd a rövid "áthangolódást" követően katalán, valenciai, aragóniai, kasztíliai és andalúziai iskolához tartozó Mária-énekek csendülnek fel...

Áttetsző ez az este, mégis elemezhetetlen, valójában miért, mitől is érzi a hallgató a lélek szépségének felragyogását. Persze magyarázható azzal, hogy a Montserratban nevelt gyerekek közül - akik az éneklés mellett legalább két hangszeren is játszanak - bizonyára a legjobbakat válogatják a kórusba. Ahogy a mindennapos templomi fellépések, Barcelonában, a Gran Teatre del Liceu-beli vendégjátékok vagy a külföldi turnék is mind-mind a tökéletességre való törekvést erősítik a fiatalokban... Ha van is a scholának "titka", akkor a misztérium nem az említettekben, hanem abban az isten- és emberszeretetben rejlik, amelyet a bencés atyák közvetítenek tanítványaiknak Katalóniában, ott, a "csodák hegyén".

A hivatalos program végén hosszú és kitartó taps. A kórus levonulás után a "színfalak" mögött némi tanácstalanság, mintha nem is számítottak volna ennyire szívélyes fogadtatásra. A székben hagyott szőke fiúcska zavara nő, sűrűn pillantgat segítségkérőn a sekrestye felé. Hamar átlátja a helyzetet: azért nem jönnek érte, mert a többiek még készülnek valamire... Megilletődöttsége nem csökken, de most már mosolyog, s ismét lábát lóbálja az ülésen. A ráadás már nem a középkort, a reneszánszot, illetve a barokkot idézi, a századfordulós Josep Rodoreda montserrati Szűzhöz írt himnusza, mint védjegy hangzik el zárásként. Újra szól a taps. Egészen addig tart, amíg teljesen kiürül az oltár előtti tér. Csak a felnőtt kísérője előtt billegő kis bicebóca két mankója kopog halkan a bazilika márványpadlóján. A többiek már kint várják...

Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu