Uj Ember

2006.03.05
LXII. évf. 10. (3003.)

Megjelent
a Família
márciusi száma!

Főoldal
Címlap
Por vagy, porrá leszel!
Isteni szépség a kereszt drámájában
Hans Urs von Balthasarra emlékeztek Budapesten
Püspök az emberért
Prohászka-emlékkiállítás Székesfehérvárott
Tizenöt bíborost nevez ki a pápa
Nagyböjti zsörtölődések
Lelkiség
A kísértések ugyanazok
Szentírás-magyarázat
Mindenütt ránk talál
Homíliavázlat
A keresztút és Mária útja
LITURGIA
Az anyaság csodája
Nők a Bibliában (3.)
A márciusi Életigéből
"Aki az igazságot cselekszi, a világosságra megy"
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Két választás Magyarországon
Az 1945. évi és 1947. évi választójogi törvény
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (6. rész)
Minden nap az Ige fényében
Kritika vagy vagdalkozás?
Darwin rémálma
Élő egyház
A közösség megtartó ereje
A nevelés szeretet kérdése
Hazánkba látogatott a Szalézi Munkatársak Világszervezetének felelőse
Egyházi oktatási intézmények érdekvédelmi szervezete
Megalakult a TEKIOE
Imakilenced Nagykéren
Tanúkat várnak
Élő egyház
Mi áll a zavargások hátterében?
HÁTTÉR
Abortusztilalom Dél-Dakotában
Fórum
Jótékonysági koncert a daganatos betegekért
Múltidéző
Pista
Az Olvasó írja
Hív a haza
KÖNYVESPOLC
A református egyház 1956-ban
Fórum
Kapu a világ felé
Ötszáz éves a Vatikáni Múzeum
Fórum
Az új bíborosok rövid életrajzai
A Római Kúria vezetői közül:
A Faustinum jubileuma
A szex nem sport
A pécsi éneklő ifjúság vezére
Száz éve született Agócsy László
Fórum
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (4.)
Miért segítsünk?
Brown atya botránya (3.)
Géppisztollyal a gyóntatófülkébe
Ifjúság
Szólj hozzá!
Sors és erkölcs - szobrokban elbeszélve
Melocco Miklós főiskolásoknak beszélt életéről
Városmisszió (1.)
Barnaképű a Celesztinben
Mit kérünk az imában?
REJTVÉNY
Csigavonal
Kultúra
8 gulden és 56 krajcár
Hangok Mozartról
Az "igazság bajnokai" Miskolcon
Nemzetközi operafesztivál: Bartók+Verismo
Sophie Scholl - Aki szembeszállt Hitlerrel
NÉZŐTÉR
Egy papi kalandfilm - a valóság közelében
DVD
Gondolatok egy fotóról
Paletta
Fórum
A hit pajzsa
Díjátadás a kommunizmus áldozatainak emléknapján
"Örökké kellett volna élnie..."
Szent Kázmér és a mosolygó Szűzanya
Pilisszentlászló
SZENT HELYEK - CSODATEVŐ FORRÁSOK VII.
Asszonyház a nők védelmében
Mozaik
A püspök főapát köszöntése
Cigléd csendes
ÁLMODIK A MÚLT
Az angyali festő
Hitelesen
Egy süvöltő halálára

 

Kritika vagy vagdalkozás?

Az iszlám vallást kigúnyoló karikatúrák védelmében emelt szót a minap Buda Péter a Népszabadság "Vélemény" rovatában. Üdvözli például egy meg nem nevezett angol személy véleményét, amely szerint "egy vallási tan kritizálása, megsértése, ócsárlása, nevetségessé tétele nem tekinthető egy vallás vagy vallási közösség elleni támadásnak. Indoklásul felhozza, hogy ellenkező esetben a ma létező világvallások hogyan létezhetnének, mert azok "jórészt más vallások kemény kritikájaként jöttek létre". Itt a csúsztatás. A kritikát, amelyhez természetesen mindenkinek joga van, összemossa az ócsárlással, a kigúnyolással, a sértegetéssel, másrészt történelmietlenül jelenidősíti letűnt korszakok egymásnak feszülését, és az egykori vallásháborúkat ma is létezőnek igyekszik feltüntetni: "A reformáció és számos mai protestáns közösség ugyancsak bálványimádásnak és az Antikrisztus megtestesülésének tartja a pápaság intézményét, miközben a pápa vezette egyház istentelen eretnek szektaként tekint rájuk."

Ezzel szemben az egyházak között kölcsönös tiszteleten alapuló párbeszéd zajlik, és nemcsak a keresztények körében, hanem a monoteista vallások, illetve a nagy világvallások között általában, lásd például a II. János Pál által 1986-ban kezdeményezett és azóta is tartó assisi találkozókat. Ez a párbeszéd, az olykor felbukkanó feszültségek ellenére is, a huszadik század nagy pozitívumaként maradt követendő örökségként az új évezred emberére.

Buda Péter okfejtésében az sem igaz, hogy a nem hívőket "szinte valamennyi egyház bűnben fetrengő elveszett embereknek tartja" - és itt teljesen méltatlanul a magyar katolikus püspökök ez év januárjában megjelentetett körlevelére utal. A különböző világnézetű emberek civilizált egymás mellett élése a polgári demokráciák nagy vívmánya. Ami azonban nem jelenti azt, hogy egy-egy közösség ne fogalmazhatná meg saját értékeit, ne lenne véleménye a más nézeteket, hitet valló közösségek vagy személyek szokásairól, viselkedési formáiról, vagy a társadalom alapvető és mindennapi kérdéseiről. Az említett körlevél egyébként a katolikus hívők bűneiről is beszél.

A körlevéltől, vagy talán a vallások puszta lététől önmagát sértve érző szerző többes szám első személyben teszi fel a kérdést, hogy a világnézetükben megsértett ateisták nem gyújthatnának-e fel templomokat ugyanolyan joggal, mint azt most a vallási érzékenységükben megsértett muszlimok teszik?

Ezt az alig burkolt fenyegetést határozottan visszautasítjuk. Meggyőződésem, hogy sem Magyarországon, sem Európában nincs olyan felelős politikai erő, nincs olyan vallási vezető vagy egyszerű hívő, aki az iszlám nevében erőszakkal fellépő fundamentalisták tetteit helyeselné. Ám a szekularizmus zászlaja alatt vallási közösségeket, alapvető emberi értékeket sértő megnyilvánulások ugyanúgy károsak és méltatlanok, mint a vallási türelmetlenség és elvakultság tettei!

Egyedül egymás személyének, meggyőződésének tiszteletben tartásán alapulhat a társadalomban uralkodó béke. A különböző vallások és világnézetek között sincs ez másképp. Ezt a tényt a pluralizmust és toleranciát pajzsukra és zászlajukra tűző szekularistáknak is tudomásul kell venniük, mielőtt felelőtlenségükkel, az övéktől eltérő véleményt lesöprő vagdalkozásaikkal még nagyobb bajt okoznának Európának!

Szerdahelyi Csongor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu