Uj Ember

2006.03.05
LXII. évf. 10. (3003.)

Megjelent
a Família
márciusi száma!

Főoldal
Címlap
Por vagy, porrá leszel!
Isteni szépség a kereszt drámájában
Hans Urs von Balthasarra emlékeztek Budapesten
Püspök az emberért
Prohászka-emlékkiállítás Székesfehérvárott
Tizenöt bíborost nevez ki a pápa
Nagyböjti zsörtölődések
Lelkiség
A kísértések ugyanazok
Szentírás-magyarázat
Mindenütt ránk talál
Homíliavázlat
A keresztút és Mária útja
LITURGIA
Az anyaság csodája
Nők a Bibliában (3.)
A márciusi Életigéből
"Aki az igazságot cselekszi, a világosságra megy"
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Két választás Magyarországon
Az 1945. évi és 1947. évi választójogi törvény
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (6. rész)
Minden nap az Ige fényében
Kritika vagy vagdalkozás?
Darwin rémálma
Élő egyház
A közösség megtartó ereje
A nevelés szeretet kérdése
Hazánkba látogatott a Szalézi Munkatársak Világszervezetének felelőse
Egyházi oktatási intézmények érdekvédelmi szervezete
Megalakult a TEKIOE
Imakilenced Nagykéren
Tanúkat várnak
Élő egyház
Mi áll a zavargások hátterében?
HÁTTÉR
Abortusztilalom Dél-Dakotában
Fórum
Jótékonysági koncert a daganatos betegekért
Múltidéző
Pista
Az Olvasó írja
Hív a haza
KÖNYVESPOLC
A református egyház 1956-ban
Fórum
Kapu a világ felé
Ötszáz éves a Vatikáni Múzeum
Fórum
Az új bíborosok rövid életrajzai
A Római Kúria vezetői közül:
A Faustinum jubileuma
A szex nem sport
A pécsi éneklő ifjúság vezére
Száz éve született Agócsy László
Fórum
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (4.)
Miért segítsünk?
Brown atya botránya (3.)
Géppisztollyal a gyóntatófülkébe
Ifjúság
Szólj hozzá!
Sors és erkölcs - szobrokban elbeszélve
Melocco Miklós főiskolásoknak beszélt életéről
Városmisszió (1.)
Barnaképű a Celesztinben
Mit kérünk az imában?
REJTVÉNY
Csigavonal
Kultúra
8 gulden és 56 krajcár
Hangok Mozartról
Az "igazság bajnokai" Miskolcon
Nemzetközi operafesztivál: Bartók+Verismo
Sophie Scholl - Aki szembeszállt Hitlerrel
NÉZŐTÉR
Egy papi kalandfilm - a valóság közelében
DVD
Gondolatok egy fotóról
Paletta
Fórum
A hit pajzsa
Díjátadás a kommunizmus áldozatainak emléknapján
"Örökké kellett volna élnie..."
Szent Kázmér és a mosolygó Szűzanya
Pilisszentlászló
SZENT HELYEK - CSODATEVŐ FORRÁSOK VII.
Asszonyház a nők védelmében
Mozaik
A püspök főapát köszöntése
Cigléd csendes
ÁLMODIK A MÚLT
Az angyali festő
Hitelesen
Egy süvöltő halálára

 

Isteni szépség a kereszt drámájában

Hans Urs von Balthasarra emlékeztek Budapesten

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kara és a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola dogmatika tanszéke február 23. és 24. között nemzetközi tudományos ülést szervezett a fővárosban Hans Urs von Balthasar svájci teológus munkásságáról, akinek tavaly emlékeztünk századik születésnapjára. "Sokan a XX. század egyik legnagyobb teológusát tiszteljük benne" - mondta az ülés megnyitóján Balthasarra emlékezve Erdő Péter bíboros, prímás-érsek.


A kétnapos konferencia témavezető előadásait Peter Henrici churi segédpüspök, Szabó István református püspök, valamint Jan-Heiner Tück freiburgi és Karl Wallner heiligenkreuzi professzor tartotta. A szerteágazó balthasari életművet ismertető-értelmező előadások és szekcióülések, a sorra kerülő témák hazai tudományos szakértőinek jelenléte, valamint a nagyszámú hallgatóság a rendezvényt a magyar teológiai élet ünnepévé emelte.

Többek sajnálatára ezen az ünnepen váratlan okok miatt nem lehetett jelen Balthasar magyar fordítója, Görföl Tibor, az ülés egyik vezető előadója, akinek munkáját Erdő Péter bíboros is elismerte, amikor a megnyitón hangsúlyozta, hogy Hans Urs von Balthasar gondolatainak értő tolmácsolásához különösen nagy bátorság és tehetség szükségeltetik.

Balthasar életművének megértése valóban nehezen képzelhető el széles körű teológiai, filozófiai, sőt irodalmi és esztétikai ismeretek, valamint a misztika hétköznapi logikánkat felülmúló képi "megfogalmazásai" iránti érzékenység nélkül. Sok múlik a fordító nyelvi leleményességén is, a legnehezebb talán mégis az említett szemléletmódok "egyben látása", ami alapvető jellemzője a svájci teológus műveinek.

A megértés nehézségei megmutatkoztak a budapesti ülés előadásai után a hallgatóság köréből feltett kérdésekre adott válaszokban is. A válasz lett légyen logikusan felépített, sőt szellemes, vagy más esetben a témát intuitíve megragadó, "esztétikai" jellegű, a hallgatóság körében ülő Peter Henriciprofesszor - Hans Urs von Balthasar szellemi hagyatékának kiváló ismerője, a teológus unokaöccse - két esetben is szükségesnek érezte a válaszok kiigazítását, mondván: Balthasar ezt másként gondolná...

A svájci teológus életművének eredetisége, hatása - és értelmezésének nehézségei is - a teológia nagy témáinak újszerű megvilágításában mutatkoznak meg. "Korának egyik legműveltebb európai alakja" (Henri de Lubac megállapítása) műveiben mélyen merít a nyugati teológiai-filozófiai-irodalmi hagyományból, ugyanakkor érvényre juttatja Adrienne von Speyr misztikus meglátásait is. Hans Urs von Balthasargondolatait az 1961 és 1987 között megjelent, összesen tizenöt részkötetből álló trilógiájában - Herrlichkeit (Dicsőség), Theodramatik (Az isteni dráma) és a Theologik (Az isteni logika) - foglalta össze. A művek voltaképpen az Istenbe merülő szemlélődésnek a kereszt mélységes drámájába vezető útjáról, egyúttal a Szentháromság "életéről" szólnak, a szépség közvetítésével. Ez a kétségkívül leegyszerűsített megállapítás csupán utalás a jellegzetes balthasari világ-metaforákra, a szellemtörténeti polémiákra és az emberi egzisztenciát érintő, a velünk végsőkig szolidáris Krisztusról szóló felkavaró megállapításokra; mindarra, ami Peter Henrici szavai szerint "a valódi kereszténységért folytatott lelkes küzdelem" jegyében áll.

A Hans Urs von Balthasar születésének századik évfordulójára rendezett budapesti konferencián az előadók e misztikus teológiai "rendszerben" elgondolt témákat fejtették ki egyrészt a filozófia oldaláról (Peter Henrici), és a protestantizmussal való kapcsolatukat nézve (Szabó István), másrészt az emberi (és isteni!) szabadság szempontjából (Jan-Heiner Tück), végül pedig a keresztre tekintve, Isten dicsőségének felfénylését szemlélve.

Balthasar szellemi hagyatékának feltérképezése, kibontása, lelki és szellemi hatásának értékelése és továbbvitele nagy feladata és kihívása a mai teológiának. Az elmúlt években e témában világszerte született számtalan értekezés, doktori diszszertáció jelzi a lankadatlan érdeklődést és munkát, amelynek egyik jelentős állomása volt a Budapesti tudományos konferencia is, amely az előadások publikálása révén várhatóan hatással lesz a hazai teológiai gondolkodásra is.

Körössy László

Hans Urs von Balthasar (1905-1988)

A neves svájci teológus 1905. augusztus 12-én született Luzernben. A müncheni egyetemen, majd Bécsben és Berlinben tanult filozófiát és német irodalmat. Berlinben a két háború közti katolikus megújulás vezéralakjának, Romano Guardininak a kurzusaira járt.

Miután belépett a jezsuita rendbe, Balthasar Franciaországban folytatta tanulmányait. Itt olyan neves személyiségekkel és munkáikkal ismerkedett meg, mint Henri de Lubac, Paul Claudel,Charles Péguy, George Bernanos, akiktől igen sokat fordított.

1936-ban szentelték pappá. 1938-39-ben a jezsuita Stimmen der Zeit című folyóiratnál dolgozott, majd 1940-48 között egyetemi lelkész volt Bázelben. Miután 1950-ben elhagyta a jezsuita rendet, papként működött a churi egyházmegyéhez tartozó Bázelben. Hatalmas életművének nagy részét az általa alapított Johannes Verlag adta ki.

Balthasar nem vett részt a II. vatikáni zsinat munkáiban, bár ő is, mint a később bíborossá kinevezett Yves Congar és Henri de Lubac, a zsinati teológia előkészítői közé tartozik.

II. János Pálpápa elismerése jeléül 1988. május 28-án bíborossá nevezte ki, de a teológus nem érte meg a konzisztóriumot: két nappal előtte, június 26-án meghalt.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu