Uj Ember

2006.03.05
LXII. évf. 10. (3003.)

Megjelent
a Família
márciusi száma!

Főoldal
Címlap
Por vagy, porrá leszel!
Isteni szépség a kereszt drámájában
Hans Urs von Balthasarra emlékeztek Budapesten
Püspök az emberért
Prohászka-emlékkiállítás Székesfehérvárott
Tizenöt bíborost nevez ki a pápa
Nagyböjti zsörtölődések
Lelkiség
A kísértések ugyanazok
Szentírás-magyarázat
Mindenütt ránk talál
Homíliavázlat
A keresztút és Mária útja
LITURGIA
Az anyaság csodája
Nők a Bibliában (3.)
A márciusi Életigéből
"Aki az igazságot cselekszi, a világosságra megy"
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Két választás Magyarországon
Az 1945. évi és 1947. évi választójogi törvény
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (6. rész)
Minden nap az Ige fényében
Kritika vagy vagdalkozás?
Darwin rémálma
Élő egyház
A közösség megtartó ereje
A nevelés szeretet kérdése
Hazánkba látogatott a Szalézi Munkatársak Világszervezetének felelőse
Egyházi oktatási intézmények érdekvédelmi szervezete
Megalakult a TEKIOE
Imakilenced Nagykéren
Tanúkat várnak
Élő egyház
Mi áll a zavargások hátterében?
HÁTTÉR
Abortusztilalom Dél-Dakotában
Fórum
Jótékonysági koncert a daganatos betegekért
Múltidéző
Pista
Az Olvasó írja
Hív a haza
KÖNYVESPOLC
A református egyház 1956-ban
Fórum
Kapu a világ felé
Ötszáz éves a Vatikáni Múzeum
Fórum
Az új bíborosok rövid életrajzai
A Római Kúria vezetői közül:
A Faustinum jubileuma
A szex nem sport
A pécsi éneklő ifjúság vezére
Száz éve született Agócsy László
Fórum
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (4.)
Miért segítsünk?
Brown atya botránya (3.)
Géppisztollyal a gyóntatófülkébe
Ifjúság
Szólj hozzá!
Sors és erkölcs - szobrokban elbeszélve
Melocco Miklós főiskolásoknak beszélt életéről
Városmisszió (1.)
Barnaképű a Celesztinben
Mit kérünk az imában?
REJTVÉNY
Csigavonal
Kultúra
8 gulden és 56 krajcár
Hangok Mozartról
Az "igazság bajnokai" Miskolcon
Nemzetközi operafesztivál: Bartók+Verismo
Sophie Scholl - Aki szembeszállt Hitlerrel
NÉZŐTÉR
Egy papi kalandfilm - a valóság közelében
DVD
Gondolatok egy fotóról
Paletta
Fórum
A hit pajzsa
Díjátadás a kommunizmus áldozatainak emléknapján
"Örökké kellett volna élnie..."
Szent Kázmér és a mosolygó Szűzanya
Pilisszentlászló
SZENT HELYEK - CSODATEVŐ FORRÁSOK VII.
Asszonyház a nők védelmében
Mozaik
A püspök főapát köszöntése
Cigléd csendes
ÁLMODIK A MÚLT
Az angyali festő
Hitelesen
Egy süvöltő halálára

 

LITURGIA

A keresztút és Mária útja

A népi jámborság és liturgia direktóriuma bizonyos feszültségről beszél a nagyböjti idő vonatkozásában. A liturgia a keresztségre való előkészületet és a bűnbánati lelkület ébrentartását tartja a nagyböjti idő fő jellegzetességének. A népi jámborság ezzel szemben inkább Krisztus emberségének misztériumára, vagyis szenvedésére és kereszthalálára összpontosít (124). Ezt a liturgia is fontosnak tartja, amit jól bizonyít a nagypénteki kereszthódolat és annak ünnepélyes végzése.


A népi jámborságnak két fontos eleme húzódik végig a nagyböjti időn. Mindkettő közkedvelt a hívek körében, bár nem egyforma elterjedtségnek örvendenek. A közismertebb a keresztút, amelynek tizennégy állomása van, és végigkíséri Urunk szenvedésének útját Pilátus ítélőszékétől a sziklába vágott sírba történt eltemetéséig. Ezt az ájtatosságot a hívek pénteken délután szokták közösen végezni, papi vezetéssel, a templomokban vagy szabadtéri stációknál. A résztvevők imádkozva, énekelve vonulnak, a menet elején a keresztet viszik, amit gyertyavivők kísérnek. Minden egyes állomásnál rövid elmélkedés teszi lehetővé az Urunk szenvedéséből merített hasznos gondolatok elmélyítését. De sokan egyénileg, naponként is végigjárják Urunk szenvedésének útját. Különös jelentősége van a római Colosseumnál végzett nagypénteki keresztútnak, amelyet maga a pápa végez, és a közös imádságba a tévé jóvoltából az egész világ bekapcsolódik.

A keresztút végzésében a direktórium kiemeli a keresztény lelkiség sajátos elemeinek különböző megnyilvánulásait, amelyek egybeolvadnak ebben a jámborsági ájtatosságban. A keresztút az az út, amelyen Urunk végighalad, hogy beteljesítse küldetését, amely a Kálváriára vezeti őt. A résztvevőt arra emlékezteti, hogy az élet zarándokút, amely túlmutat a földi léten, emlékeztetve a Krisztus-követés fontosságára, amely a keresztek viselésére szólít fel.

Ahogy Isten megváltó művében összetartoznak a megfeszített Krisztus és a Fájdalmas Szűzanya, úgy a népi jámborság is megtalálja ennek sajátos útját. Ez a "Via Matris", a Fájdalmas Anya útja. Amint Krisztus a "Fájdalmak férfija" (Iz 53,3), úgy Mária a "fájdalmak asszonya". A keresztút mintájára a XVI. századtól kezdve ismert a Fájdalmas Anya útja nevű ájtatosság, amelyet az egyház később jóváhagyott. Amíg a keresztút csak Krisztus földi életének utolsó napjaira koncentrál, Mária útja végigjárja életének hét fájdalmát, és azokról elmélkedik. A szervita rend tagjai a Fájdalmas Anya tiszteletére szentelik életüket, így ennek az ájtatosságnak elterjedésében ők buzgólkodnak, és templomaikban megtalálható a hétállomásos Fájdalmas Szűzanya útja.

Mindkét jámborsági gyakorlat - írja a Direktórium - rámutat arra a fájdalomra, amelyet az emberek elutasító magatartása okozott az Úrnak, és ezt Mária is megtapasztalta. Mária, aki hittel és fájdalommal járta végig ezt az utat, megelőzte ebben Krisztus egyházát, amelynek ezt a fájdalmas utat - közösségben és egyénileg - végig kell járnia az idők végezetéig.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu