|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Nők a Bibliában (3.) Az anyaság csodája A női méltóság kiapadhatatlan forrása Mária istenanyasága. A Szentírás történeteiből kibontakozik az anyaság minden öröme és fájdalma, s mindez - ahogy az ószövetségi előképek Jézusban - kiteljesedik Máriában, az istenszülőben, az egyház anyjában. Sámson anyja Sámson születését az édesanyának adott angyali ígéret vezeti be. Ezután a férj, Mánuah kéri az Urat, hogy ismét küldje el "azt az embert", az angyal ismét az asszonynak jelenik meg. Mánuah csak akkor találkozott vele, miután az asszony szólt neki. A férfi bemutatja az áldozatot, és mindketten szemtanúi lesznek az isteni csodának. Az őszinte istenfélelem a férfié, de az igazi istenismeret az asszonyé. (Bír 3, 2-14) Sámson, mint krisztusi előkép, halála árán szabadítja meg népét az ellenség fejedelmeitől (Bír 16, 29-30). Győzelme csak részleges és időleges, amíg el nem jön a tökéletes Szabadító, aki a szabadítást már nem csak a választott népnek hozza, hanem személyesen minden embernek. Rebekka A meddő Rebekka története (1Móz 27, 1-40) az anyák erejét mutatja az üdvtörténetben. Izsák könyörgésére felesége az Úr kegyelméből megfogan. A két iker már az anyaméhben viaskodik, s az Úr ekkor kijelenti Rebekkának, hogy az idősebb gyermeke szolgálni fog a fiatalabbnak. Ez a bevezetés mintha igazolni akarná Jákob és Ézsau történetét, és a részrehajló anyai szeretet leleményességével megvalósítja az isteni tervet. Rebekka ügyeskedése révén Jákob lett az áldáshordozó. Az Isten szándékát megérző anyai ösztönről van itt szó. Káin és Ábel óta megfigyelhető a választott nép történetében, hogy az elsőszülött helyett a fiatalabb fiú kedves az Úr előtt. Ézsau helyett Jákob kapja az elsőszülöttségi áldást, Jákob fiai közül Júda és József megelőzik testvéreiket, a József fiainak adott áldásban Efraim és Manassze cserélődik fel. Jákob később maga is csalás áldozata lesz, amikor a kiválasztott Ráchel helyett nővérét, Leát kapja feleségül (1 Móz 29, 25-26). Az áldáshordozónak azonban még a büntetése is áldásra fordul, így lett Jákob Izrael tizenkét törzsének atyjává. Ézsau és Jákob felcserélésével Rebekka lett Isten szándékainak eszköze, szívétől és ösztönétől hajtott szabadságával tette meg azt, amire a patriarchátus merev kereteihez hűséggel ragaszkodó Izsák nem lett volna képes. Az "ügyes" Rebekka szervezte meg kedves fiának házasságát Lábán házával. Izsákot "női színjátékkal" vette rá, hogy Jákobot házassági szándékkal küldje Lábánhoz. (1Móz 27,42-28,5) Az Izsákot becsapó Rebekkából, a törvényt a szeretet szabadságából áthágó édesanyából a választott nép törzseinek nagyanyja lett. Csillag Péter
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|