Uj Ember

2006.01.29
LXII. évf. 5. (2998.)

Január 31.
Bosco Szent János
ünnepe

Főoldal
Címlap
A Felvidék is csatlakozott a Nemzeti Imaévhez
Bacsfa-Szentantal
Minden korban és minden kultúrában
A szerzetesség titka spirituális céljában keresendő
Isten a szeretet
XVI. Benedek pápa első enciklikája
A Pápai Tudományos Akadémia magyar tagja
Főpásztori találkozó
Folytatódik a közép-európai együttműködés
Nyerjük meg a kampányt!
Lelkiség
A világ rendje
Szentírás-magyarázat
Istenről beszélni veszélyes
Homíliavázlat
A kehely
Liturgia
Szent Balázs
Védőszentem
A februári életigéből
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma
Sok rászoruló ellátása válik lehetetlenné...
Alkotmánybírósághoz fordul a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
Szent Lajos király hídján...
Értékrend
Élő egyház
A keresztény értékrend közvetítői
Átadták a Szalézi Szent Ferenc-ösztöndíjat
A keresztény nevelés otthona
Névadó ünnepség a pécsi Miasszonyunk Női Kanonokrend óvodájában
Imádkozzunk nemzetünk fennmaradásáért!
Megnyitották az engesztelés évét a kalocsa-kecskeméti egyházmegyében
Közéletimunkatárs-képzés
Szemináriumsorozat indul Budapesten
Helyesbítés
Élő egyház
XII. Piusz pápa "igaz ember" volt
Fórum
"Nem tettünk többet, mint ami kötelességünk"
Feri bácsi mesél
Múltidéző
Könyvespolcra
Isten barátai
Az Olvasó írja
Uram, jó nekünk itt lenni...
Fórum
Kolostor a szívben
A megszentelt élet napja
Fórum
Magasra tett erkölcsi mércével...
Köszöntjük Mádl Ferencet
Várszegi Asztrik főapát hatvanéves
Kívül aranyos, belül irgalmas
Álmodik a múlt
Keresztény szervezetek a szellemi-lelki megújulásért
Fórum
...és küldöm 2006 februárjában
HÍVOM A CSALÁDOKAT...
Öngyilkos nép-e a magyar?
Beszélgetés Zonda Tamás pszichiáterrel
Ifjúság
Januári témánk: Kedvenc könyvem, mondatom, idézetem
Szólj hozzá!
Egy szem a Nemzeti Imaláncba
Nem csak egy hét együttlét
Keresztény fiatalok a mindennapok egységtörekvéséről
Isten akarata?
Kis Pál és a bor
A csoda - Szekszárdon
Rejtvény
Kultúra
Programok - vallomások
Elkezdődött a Mozart-év Ausztriában
Újkori moralitás
NÉZŐTÉR
Prohászka
Embernek lenni
Paletta
Fórum
Népi vallásosság
Szent helyek, csodatevő források (2.)
Mozaik
Szent Balázs egy garamszentbenedeki oltáron
A vatikáni múzeumok ötszáz éve
Korán virágzó kankalin
A tél meséje - Erdélyben

 

Népi vallásosság

Szent helyek, csodatevő források (2.)

Csobánka a budai hegyvidéken fekszik. A falun kívül, a Teleki grófok erdejében egy forrás található, amelyet a területen élő szerbek nagyon régóta szentként tiszteltek. A XIX. század elején már sűrűn látogatott hely volt. Az 1800-as évek végéről szép legendák szólnak róla.


"A kút helyén régen mocsár volt, ahová egy kanász járt itatni és deleltetni. Egyszer délfelé hirtelenül Szűz Mária alakja emelkedik ki a mocsárból, életnagyságban, a Kisjézust a karján tartva, amint a kút fölötti képen látható. A megdöbbent pásztor nem mert hinni a szemének, de a faluban elmondogatta, milyen látománya volt. Napról napra kitódult a kíváncsi nép, és déli 11-12 óra között mind többen kezdték látni a mennyei jelenséget. Egy-két beteg ember megmosta sínylődő tagjait a mocsár vizében, vagy egészen megfürdött benne, s íme, meggyógyulva hagyhatta el a helyet. Híre ment a csodának, s mind messzebb vidékről sereglett össze a nép imádkozni és gyógyulni."

"A negyvenes években Csobánkán és a körülfekvő községekben a forró láz tört ki, s akkor sokan, akik e forráshoz közel levő szántóföldeken dolgoztak, az említett forrás vizéből enyhítették szomjukat, s azt tapasztalhatták, hogy azon betegek, akik a szent kút vizéből ittak, felépültek. Innen nyerte a forrás első nevét: Fieber-Bründl, vagyis "lázkút".

1844-ben egy budai aszszony - hálából visszanyert látásáért - kápolna építését határozta el. Ezt a székesfehérvári püspök engedélyezte, s ezzel kegyhelynek ismerte el.

*

Az 1930-as években további legendákat gyűjtöttek:

1. Egy fa alatt találtak egy Istenanyát ábrázoló képet. A templomba vitték, ahonnan háromszor visszatért eredeti helyére.

2. Egy fa vérzett, amikor szétfűrészelték. A vágási felületen az Istenanya képét pillantották meg.

3. Egy fa, amelyen egy Mariahilf-kép függött, kidőlt. A fa ezután vérzett.

4. Favágásnál találtak egy fát, amelybe az Istenanya és a gyermek Jézus képe volt bevésve. Az erdő nem katolikus tulajdonosa megparancsolta, hogy minden fát ki kell vágni. Büntetésül elvesztette egyetlen lányát.

5. A gyerekek az erdőben megpillantottak egy fehér ruhás kislányt. Ezen a helyen később egy képet találtak, amely a Szüzet ábrázolta a Kisjézussal.

6. Az Istenanya megjelent egy pásztorlánykának: egy akkor kitörő forrásból hívta inni.

7. Mária egy forrásból lépett elő, és egy pásztorfiúhoz szólt, hogy kívánságára emeljenek itt egy kápolnát.

8. Szomjúság gyötört egy félig vak leányt. Egy pásztorfiúhoz fordult segítségért, aki egy forrást mutatott. A lány odament, ivott, és megmosta a szemét a vízben. Egyszerre úgy tűnt neki, mintha a Segítő Máriát látta volna.

9. Szerbek fát vágtak az erdőben. Az egyik fából vér folyt, ezért nem merték kivágni.

10. Egy leány a forráshoz ment, vizet merített. A feje fölött az Istenanya jelent meg, és így szólt: "Gyermek, menj haza, és mondd a papotoknak, hogy a népnek innia kell ezt a vizet! Ha tiszta lélekkel ebben mosdik, egészséges lesz!" Erre a pap a forráshoz ment és felszentelte. Ezután keresztet állítottak, és képet helyeztek el rajta.

*

A legendákat elsősorban a német ajkú lakosság őrizte meg. Sokakat kitelepítettek közülük a II. világháború után, de legtöbben halálukig a búcsúba visszajárnak. A szent kút ma is látogatott kegyhelye a környék katolikus és szerb ortodox lakosságának.

Soós Sándor

néprajzkutató

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu