Uj Ember

2006.01.29
LXII. évf. 5. (2998.)

Január 31.
Bosco Szent János
ünnepe

Főoldal
Címlap
A Felvidék is csatlakozott a Nemzeti Imaévhez
Bacsfa-Szentantal
Minden korban és minden kultúrában
A szerzetesség titka spirituális céljában keresendő
Isten a szeretet
XVI. Benedek pápa első enciklikája
A Pápai Tudományos Akadémia magyar tagja
Főpásztori találkozó
Folytatódik a közép-európai együttműködés
Nyerjük meg a kampányt!
Lelkiség
A világ rendje
Szentírás-magyarázat
Istenről beszélni veszélyes
Homíliavázlat
A kehely
Liturgia
Szent Balázs
Védőszentem
A februári életigéből
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma
Sok rászoruló ellátása válik lehetetlenné...
Alkotmánybírósághoz fordul a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
Szent Lajos király hídján...
Értékrend
Élő egyház
A keresztény értékrend közvetítői
Átadták a Szalézi Szent Ferenc-ösztöndíjat
A keresztény nevelés otthona
Névadó ünnepség a pécsi Miasszonyunk Női Kanonokrend óvodájában
Imádkozzunk nemzetünk fennmaradásáért!
Megnyitották az engesztelés évét a kalocsa-kecskeméti egyházmegyében
Közéletimunkatárs-képzés
Szemináriumsorozat indul Budapesten
Helyesbítés
Élő egyház
XII. Piusz pápa "igaz ember" volt
Fórum
"Nem tettünk többet, mint ami kötelességünk"
Feri bácsi mesél
Múltidéző
Könyvespolcra
Isten barátai
Az Olvasó írja
Uram, jó nekünk itt lenni...
Fórum
Kolostor a szívben
A megszentelt élet napja
Fórum
Magasra tett erkölcsi mércével...
Köszöntjük Mádl Ferencet
Várszegi Asztrik főapát hatvanéves
Kívül aranyos, belül irgalmas
Álmodik a múlt
Keresztény szervezetek a szellemi-lelki megújulásért
Fórum
...és küldöm 2006 februárjában
HÍVOM A CSALÁDOKAT...
Öngyilkos nép-e a magyar?
Beszélgetés Zonda Tamás pszichiáterrel
Ifjúság
Januári témánk: Kedvenc könyvem, mondatom, idézetem
Szólj hozzá!
Egy szem a Nemzeti Imaláncba
Nem csak egy hét együttlét
Keresztény fiatalok a mindennapok egységtörekvéséről
Isten akarata?
Kis Pál és a bor
A csoda - Szekszárdon
Rejtvény
Kultúra
Programok - vallomások
Elkezdődött a Mozart-év Ausztriában
Újkori moralitás
NÉZŐTÉR
Prohászka
Embernek lenni
Paletta
Fórum
Népi vallásosság
Szent helyek, csodatevő források (2.)
Mozaik
Szent Balázs egy garamszentbenedeki oltáron
A vatikáni múzeumok ötszáz éve
Korán virágzó kankalin
A tél meséje - Erdélyben

 

Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben

A Hittani Kongregáció dokumentuma

2003 januárjában jelent meg az alábbi dokumentum, amely a hívőknek a közéletben való részvételével kapcsolatos zsinati alapelveket foglalja össze. A II. vatikáni zsinat arra buzdította a hívő keresztényeket, hogy igyekezzenek becsülettel teljesíteni földi kötelességeiket, mégpedig az evangélium lelkületétől vezérelve. Eltérnek az igazságtól azok, akik (...) úgy vélik, elhanyagolhatják a földi kötelességeiket, és nem veszik figyelembe, hogy épp a hit fokozza a kötelezettséget kinek-kinek a hivatása szerint. E dokumentumot közöljük folytatásokban - mindig egy-egy neves közéleti szereplő "kommentárjával".

1. A keresztény elkötelezettség kétezer év történelme folyamán különböző módon valósult meg a világban. Az első századok egyik keresztény egyházi írója szerint a politikai cselekvés a közéletben való polgári részvétel volt. Az egyház a szentek sorában tisztel olyan férfiakat és nőket, akik a kormányzásban és politikai életben fejtették ki nagylelkű elkötelezettségüket. Közéjük tartozik Morus Szent Tamás, aki a vezetők és politikusok védőszentje, és akinek a vértanúhalála "a sérthetetlen lelkiismeret méltóságának kifejeződése". Szent Tamás elutasított minden kompromisszumot, ami a lelki elnyomás különböző formáiban nyilvánult meg. A hűség és a törvényes intézmények megtagadása nélkül életével és halálával bizonyságot tett arról, hogy az ember sem a politikában, sem az erkölcsi életben nem tudja magát függetleníteni Istentől.

Korunk demokratikus társadalmai, amelyekben a vezetés mindent teljesen szabadon tesz a közjó érdekében, a keresztény és nem keresztény polgárok egyre szélesebben kibontakozó részvételének új formáit keresik. Valójában a keresztények az önkormányzati és képviselői választásokon való megjelenésükkel, az önkormányzati és politikai életben való részvételükkel és más módokon is segíthetik a közjót. A demokratikus közéletben elképzelhetetlen, hogy ne hasznosan, elkötelezetten, felelősségteljesen és odaadóan dolgozzon mindenki, bár ez különböző, egymást kölcsönösen kiegészítő formákban, fokozatokban, feladatokban és felelősségben jut kifejezésre.

A világi hívők mindenkor keresztény lelkiismerettel és az azzal megegyező értékekkel egyetértésben teljesítik általános politikai kötelességeiket, gyakorolják sajátos feladatukat, hogy az e világi rendet keresztény módon átitassák. Emellett elismerik az e világi rend törvényes létét és önállóságát, és illetőségük, valamint felelősségük szerint együttműködnek a többi állampolgárral. A II. vatikáni zsinat tanításából következik, hogy "világi Krisztus-hívők, annak érdekében, hogy a világot keresztény szellemben átformálják, semmi módon nem mondhatnak le a politikai életben történő részvételről, vagyis arról a sokrétű és szerteágazó gazdasági, társadalmi, törvényhozói, adminisztratív és kulturális munkáról, melynek célja szervezett és intézményes módon a közjó előmozdítása". E közjó magában foglalja az olyan javak támogatását és védelmét, mint a közrend, a béke, a szabadság, az egyenlőség, az emberi élet tisztelete, a környezetvédelem, az igazságosság, a szolidaritás stb. Ez a dokumentum nem akar új tanításokat kezdeményezni az egyházban, hiszen a Katolikus Egyház Katekizmusában a lényeges kérdések mind megtalálhatóak összefoglalva. Csupán emlékeztetni szeretne a demokratikus társadalmakban szükséges néhány olyan elemre, amelyek megerősítik a katolikusok társadalmi és politikai elkötelezettségét. Mert valóban, az utóbbi időkben a gyors változásokkal gyakran előtérbe kerül a bizonytalanság, ezért hasznosnak tűnik e fontos, vitatott kérdések más nézőpontból való tisztázása.

A részvétel kötelező


A dokumentum első fejezete azt tanítja: a katolikusok vegyenek részt a közéletben, és ott viselkedjenek katolikusként. Miért aktuális ez az üzenet? Mert keresztény körökben elterjedt tévhit, hogy a politika olyan mocskos világ, amelyben nincs helye hívő embernek. Másrészt a liberálisok által terjesztett, alapigazságként beállított tévedések olyan erősen tartják magukat, hogy sok hívő politikus is alkalmazkodik hozzájuk.

Az első ellenérv fele igaz. A politika világában valóban könnyű besározódni. Azonban nem lehet kérdés, ha csak sáros út vezet a célhoz, lemondhatunk-e róla. Tudomásul kell vennünk, hogy ebben a világban mindennapos a rágalmazás, a becsületsértés, szavaink félremagyarázása és magánéletünk feltúrása. Aki ezt el tudja viselni, lehetőséget kap arra, hogy néha-néha egy helyes szándékot megvalósítson, vagy egy igaz gondolatot bevigyen a köztudatba. Úgy is fogalmazhatnék, a politikai részvételnek nem lehet gátja a finnyásság, legyen az viszont a személyes alkalmatlanság.

A dokumentum által is idézett Christifideles Laici, II. János Pál pápa apostoli levele azonban nem csak a hivatásos politikusra gondol, amikor azt tanítja: "A világi Krisztus-hívők semmi módon nem mondhatnak le a politikai életben történő részvételről..." Valamilyen módon - legalább a szavazásukkal - kötelességük részt venni a politikai életben, azért, hogy "a világot keresztény szellemben átformálják". Ezzel támogatják a sáros pályán küzdő hivatásos játékosokat. A nehezebb kérdés: hogyan maradhatok hiteles keresztény a politika világában? Nem a korrupció kísértésére gondolok, ez nem olyan reális, mint a kívülállók gondolják. A valóságos veszélyt a vállalhatatlan kompromisszumok, az eszmei következetesség sérülése jelenti. Ez az ízét vesztett só esete... Az igazi út itt is keskeny. Egyfelől a következetes elvhűség nem téveszthető össze a merevséggel és fafejűséggel, másfelől a szükséges és vállalható kompromisszum a megalkuvással. Korunk keresztény politikusának kísértése a liberális tabuk elfogadása. Ezen tabuk felállítói - hatalmas médiatúlsúlyuk segítségével - belevitték a közgondolkodásba súlyos tévedéseiket mint kötelező alapigazságokat, amelyekkel szemben megszólalni is illetlenség. Minden esetben egy-egy hiteles igazság téves értelmezéséről van szó. Folyamatosan szabadságjogokra hivatkoznak például, és hagyományos értéket vonnak kétségbe. Ilyen a másság tisztelete, ami önmagában szép gondolat, de nem akkor, ha a deviáns másságot is tisztelnem kell. Ilyen az emberhez méltó élet vágya, de ez nem lehet érv a szenvedő ember életének kioltásához. Vagy ilyen az önrendelkezés joga, de nem akkor, ha egy fiatal kábítószer-fogyasztással teszi tönkre önmagát.

A keresztény politikus azt vallja, hogy a társadalmat nemcsak elfogadnunk, de alakítanunk is kell. Ennek persze megvan a maga kockázata, hiszen következetessége könnyen Buttiglione sorsára juttathatja.

A dokumentum üzenete tehát egyértelmű: a részvétel kötelező, de az identitás megőrzendő.

Harrach Péter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu