Uj Ember

2006.01.29
LXII. évf. 5. (2998.)

Január 31.
Bosco Szent János
ünnepe

Főoldal
Címlap
A Felvidék is csatlakozott a Nemzeti Imaévhez
Bacsfa-Szentantal
Minden korban és minden kultúrában
A szerzetesség titka spirituális céljában keresendő
Isten a szeretet
XVI. Benedek pápa első enciklikája
A Pápai Tudományos Akadémia magyar tagja
Főpásztori találkozó
Folytatódik a közép-európai együttműködés
Nyerjük meg a kampányt!
Lelkiség
A világ rendje
Szentírás-magyarázat
Istenről beszélni veszélyes
Homíliavázlat
A kehely
Liturgia
Szent Balázs
Védőszentem
A februári életigéből
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma
Sok rászoruló ellátása válik lehetetlenné...
Alkotmánybírósághoz fordul a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
Szent Lajos király hídján...
Értékrend
Élő egyház
A keresztény értékrend közvetítői
Átadták a Szalézi Szent Ferenc-ösztöndíjat
A keresztény nevelés otthona
Névadó ünnepség a pécsi Miasszonyunk Női Kanonokrend óvodájában
Imádkozzunk nemzetünk fennmaradásáért!
Megnyitották az engesztelés évét a kalocsa-kecskeméti egyházmegyében
Közéletimunkatárs-képzés
Szemináriumsorozat indul Budapesten
Helyesbítés
Élő egyház
XII. Piusz pápa "igaz ember" volt
Fórum
"Nem tettünk többet, mint ami kötelességünk"
Feri bácsi mesél
Múltidéző
Könyvespolcra
Isten barátai
Az Olvasó írja
Uram, jó nekünk itt lenni...
Fórum
Kolostor a szívben
A megszentelt élet napja
Fórum
Magasra tett erkölcsi mércével...
Köszöntjük Mádl Ferencet
Várszegi Asztrik főapát hatvanéves
Kívül aranyos, belül irgalmas
Álmodik a múlt
Keresztény szervezetek a szellemi-lelki megújulásért
Fórum
...és küldöm 2006 februárjában
HÍVOM A CSALÁDOKAT...
Öngyilkos nép-e a magyar?
Beszélgetés Zonda Tamás pszichiáterrel
Ifjúság
Januári témánk: Kedvenc könyvem, mondatom, idézetem
Szólj hozzá!
Egy szem a Nemzeti Imaláncba
Nem csak egy hét együttlét
Keresztény fiatalok a mindennapok egységtörekvéséről
Isten akarata?
Kis Pál és a bor
A csoda - Szekszárdon
Rejtvény
Kultúra
Programok - vallomások
Elkezdődött a Mozart-év Ausztriában
Újkori moralitás
NÉZŐTÉR
Prohászka
Embernek lenni
Paletta
Fórum
Népi vallásosság
Szent helyek, csodatevő források (2.)
Mozaik
Szent Balázs egy garamszentbenedeki oltáron
A vatikáni múzeumok ötszáz éve
Korán virágzó kankalin
A tél meséje - Erdélyben

 

Szentírás-magyarázat

A világ rendje

(Évközi 4. vasárnap - Mk 1,21-28)

Jézus lemegy Kafarnaumba, a tóparti városba, amely hamarosan működésének középpontjává válik. Itt gyógyítja meg Simon anyósát és a százados szolgáját is. A közelben történhetett a kenyérszaporítás, és itt mondta el Jézus az élet kenyeréről szóló nagy beszédét a zsinagógában. Ennek a zsinagógának az alapjai mind a mai napig láthatóak. Kafarnaumot és benne Simon Péter házát Jézus otthonának nevezi az evangélium.


A mai evangélium arról számol be, hogy Jézus kiűzi a gonosz lelket egy emberből a kafarnaumi zsinagógában. Jézus ördögöt űz: a mai modern ember számára furcsa, érthetetlen, talán taszító is ez a tény. Pedig alig van Krisztus életének még egy olyan részlete, amelynek történeti hitelességét olyan sok forrás bizonyítaná, mint pontosan ezt. Jézus maga számtalanszor hivatkozik a gonosz lelkek feletti hatalmára: "Ha én Isten ujjával űzöm ki a gonosz lelkeket, akkor már elérkezett hozzátok Isten királysága" (Lk 11,20). Még ellenfelei is elismerik a csodáit, és ezért kénytelenek valahogyan kimagyarázni Krisztus ördögűző hatalmát. Azt állítják, hogy az ördöggel paktál: "Belzebub segítségével űzi ki a gonosz lelkeket" (Mk 3,22). A Talmud pedig varázslónak mondja Jézust. Jézus ezt a hatalmat azután tanítványainak is átadja, akik folytatják az ő démonűző tevékenységét (vö. ApCsel 16,16-18; 19,12).

A modern ember számára mindez talán furcsának tűnhet. Hogy megértsük, miről is van itt szó, nem a hollywoodi filmek félig-meddig horrorisztikus képeihez kell fordulnunk segítségért, hanem a Szentíráshoz és a szent hagyományhoz: hívő tapasztalathoz, a szentek életéhez.

A Szentírás a betegséget és a gyógyulást nem egyszerűen orvosi problémaként kezeli. Nagyon jól tudja ugyanis, hogy az emberben test és lélek egymástól elválaszthatatlan. Ha a lélek harmóniája megbomlik, ha egy ember tévelyeg, akkor hamarosan a teste is megbetegedhet. Isten törvénye ugyanis objektív. Bele van írva a teremtett világ rendjébe, az atomokba és a lelkünkbe. Az embernek rá kell találnia erre az objektív rendre, és eszerint kell élnie. Csak így fog kibontakozni, és csak így teljesedik ki az élete. Ha nem ezt teszi, hamarosan beleütközik abba az objektív rendbe, amit nem akart figyelembe venni.

A Biblia arról is beszámol, hogy nemcsak az egyén, hanem a nép, egy társadalom is megbetegedhet. Izajás prófétánál olvassuk: "Lám, a bűnös nemzet, gonoszsággal terhelt nép!" (Iz 1,4-5) A próféták, amikor szétnéznek maguk körül, olyannak látják népüket, mint egy beteg testet.

Isten gyógyítani akarja az embert és az emberi közösséget is: egész-ségessé, életerőssé akar tenni. "Én azért jöttem, hogy életük legyen, és bőségben legyen" (Jn 10,10). Ahol Jézus megjelenik, ahová őt beengedik, ott ez az egészséges világ születik meg, és onnan a gonosz léleknek távoznia kell.

Székely János

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu