|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Homíliavázlat Istenről beszélni veszélyes Az egész Szentírásban kétszer fordul elő az az állítás, hogy "te vagy az Isten szentje". Az egyik alkalommal a kafarnaumi zsinagógában, amikor a Jézus megjelenése miatt vesztét érző tisztátalan lélek támad ki a megszállott emberből ezzel a kiáltással: "Mi közünk hozzád, názáreti Jézus? Azért jöttél, hogy elpusztíts minket? Tudom rólad, ki vagy: az Isten szentje" (Mt 1,24; Lk 4,34). A másik alkalommal ugyancsak Kafarnaumban, amikor a tömeg faképnél hagyja Jézust, mert kiábrándult belőle. Ekkor Jézus az apostolokat is döntés elé állítja. Mennek ők is, vagy kitartanak mellette? Simon Péter a tizenkettő nevében tüstént kész a válasszal: "Uram, kihez menjünk? Az örök élet igéi nálad vannak. Mi hittük és megismertük, hogy te vagy az Isten szentje" (Jn 6,68-69). Azt várnánk Jézustól, hogy most majd megdicséri Pétert a vallomásért, az egyenes, tiszta beszédért. De nem ez történik. Az ellenkezője: Jézus fájdalmasan jajdul fel, hogy "egy közületek ördög" (Jn 6,70). Jézus fülében diszszonánsan hangzik a tizenkettő nevében tett vallomás, akárcsak a zsinagógai hivalkodó, agresszív tudálékoskodás. Istenről beszélni veszélyes. Ez a címe Tatjana Goricseva, a szovjet korszak megtéréseiről, hitéletéről beszámoló könyvének. De itt, az evangéliumokban többről van szó, mint életveszélyről: lélek-veszélyről, a lélek veszedelméről. Amikor Istenről beszélünk, akár a szolgáló szeretet tetteivel, akár szavainkkal, bennünk és közöttünk - ezt meghiúsítandó - szóhoz akar jutni a tisztátalanság, a zűrzavar és az árulás lelke. Anélkül, hogy ne könyörögnénk a tiszta szívért - "teremts tiszta szívet bennem, ó Istenem" (Zsolt 50,1) -, nem merészelhetünk Istenről beszélni. De miközben kérjük, miként a pap kéri az evangélium előtt a szentmisében, hogy "tisztítsd meg szívemet és ajkamat", tudnunk kell, hogy ez a kérésünk hogyan is teljesül. Nem egykönnyen. A szív a tűzben, vízben és vérben tisztul: a szenvedés tüzében, a töredelmes bánat könynyében és a Bárány vérében. Jób mindenét elveszítve, minden nyomorúságot átélve, túl a lázadáson, túl az önigazolásokon képes eljutni a mindenekfeletti kincs és gazdagság, a bölcsesség, a tiszta beszéd kapujához: "Mit feleljek én, aki könnyelműen szóltam? Kezemet a számra teszem! Bánom bűneimet porban és hamuban" (Jób 40,4; 42,6). "Megmenti (Isten) a szenvedőt szenvedése által - hangzik a magyarázat. Kiragad a szorongatás torkából; tágasság lép helyére, szűkösség nélkül. Soha sem látott fény ragyog föl hirtelen" (Jób 36,15-16. 21). Íme, a tiszta beszéd, a megtisztult beszéd, a bölcsesség iskolája. Nem véletlen, hogy csak a Jób könyve után következhet a Zsoltárok - "az izzóan tiszta beszéd" - könyve. Jézus nem pusztán küld minket ebbe a nehéz iskolába, a kereszt iskolájába, hanem maga is kijárja azt. Úgy tanítónk ott, hogy velünk van. Azért, hogy jelenlétéből bátorságot meríthessünk. Félnünk egyedül az iskolakerüléstől kell. Zatykó László
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|