Uj Ember

2006.01.29
LXII. évf. 5. (2998.)

Január 31.
Bosco Szent János
ünnepe

Főoldal
Címlap
A Felvidék is csatlakozott a Nemzeti Imaévhez
Bacsfa-Szentantal
Minden korban és minden kultúrában
A szerzetesség titka spirituális céljában keresendő
Isten a szeretet
XVI. Benedek pápa első enciklikája
A Pápai Tudományos Akadémia magyar tagja
Főpásztori találkozó
Folytatódik a közép-európai együttműködés
Nyerjük meg a kampányt!
Lelkiség
A világ rendje
Szentírás-magyarázat
Istenről beszélni veszélyes
Homíliavázlat
A kehely
Liturgia
Szent Balázs
Védőszentem
A februári életigéből
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma
Sok rászoruló ellátása válik lehetetlenné...
Alkotmánybírósághoz fordul a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
Szent Lajos király hídján...
Értékrend
Élő egyház
A keresztény értékrend közvetítői
Átadták a Szalézi Szent Ferenc-ösztöndíjat
A keresztény nevelés otthona
Névadó ünnepség a pécsi Miasszonyunk Női Kanonokrend óvodájában
Imádkozzunk nemzetünk fennmaradásáért!
Megnyitották az engesztelés évét a kalocsa-kecskeméti egyházmegyében
Közéletimunkatárs-képzés
Szemináriumsorozat indul Budapesten
Helyesbítés
Élő egyház
XII. Piusz pápa "igaz ember" volt
Fórum
"Nem tettünk többet, mint ami kötelességünk"
Feri bácsi mesél
Múltidéző
Könyvespolcra
Isten barátai
Az Olvasó írja
Uram, jó nekünk itt lenni...
Fórum
Kolostor a szívben
A megszentelt élet napja
Fórum
Magasra tett erkölcsi mércével...
Köszöntjük Mádl Ferencet
Várszegi Asztrik főapát hatvanéves
Kívül aranyos, belül irgalmas
Álmodik a múlt
Keresztény szervezetek a szellemi-lelki megújulásért
Fórum
...és küldöm 2006 februárjában
HÍVOM A CSALÁDOKAT...
Öngyilkos nép-e a magyar?
Beszélgetés Zonda Tamás pszichiáterrel
Ifjúság
Januári témánk: Kedvenc könyvem, mondatom, idézetem
Szólj hozzá!
Egy szem a Nemzeti Imaláncba
Nem csak egy hét együttlét
Keresztény fiatalok a mindennapok egységtörekvéséről
Isten akarata?
Kis Pál és a bor
A csoda - Szekszárdon
Rejtvény
Kultúra
Programok - vallomások
Elkezdődött a Mozart-év Ausztriában
Újkori moralitás
NÉZŐTÉR
Prohászka
Embernek lenni
Paletta
Fórum
Népi vallásosság
Szent helyek, csodatevő források (2.)
Mozaik
Szent Balázs egy garamszentbenedeki oltáron
A vatikáni múzeumok ötszáz éve
Korán virágzó kankalin
A tél meséje - Erdélyben

 

Homíliavázlat

Istenről beszélni veszélyes


Az egész Szentírásban kétszer fordul elő az az állítás, hogy "te vagy az Isten szentje".

Az egyik alkalommal a kafarnaumi zsinagógában, amikor a Jézus megjelenése miatt vesztét érző tisztátalan lélek támad ki a megszállott emberből ezzel a kiáltással: "Mi közünk hozzád, názáreti Jézus? Azért jöttél, hogy elpusztíts minket? Tudom rólad, ki vagy: az Isten szentje" (Mt 1,24; Lk 4,34).

A másik alkalommal ugyancsak Kafarnaumban, amikor a tömeg faképnél hagyja Jézust, mert kiábrándult belőle. Ekkor Jézus az apostolokat is döntés elé állítja. Mennek ők is, vagy kitartanak mellette? Simon Péter a tizenkettő nevében tüstént kész a válasszal: "Uram, kihez menjünk? Az örök élet igéi nálad vannak. Mi hittük és megismertük, hogy te vagy az Isten szentje" (Jn 6,68-69). Azt várnánk Jézustól, hogy most majd megdicséri Pétert a vallomásért, az egyenes, tiszta beszédért. De nem ez történik. Az ellenkezője: Jézus fájdalmasan jajdul fel, hogy "egy közületek ördög" (Jn 6,70). Jézus fülében diszszonánsan hangzik a tizenkettő nevében tett vallomás, akárcsak a zsinagógai hivalkodó, agresszív tudálékoskodás.

Istenről beszélni veszélyes. Ez a címe Tatjana Goricseva, a szovjet korszak megtéréseiről, hitéletéről beszámoló könyvének. De itt, az evangéliumokban többről van szó, mint életveszélyről: lélek-veszélyről, a lélek veszedelméről. Amikor Istenről beszélünk, akár a szolgáló szeretet tetteivel, akár szavainkkal, bennünk és közöttünk - ezt meghiúsítandó - szóhoz akar jutni a tisztátalanság, a zűrzavar és az árulás lelke.

Anélkül, hogy ne könyörögnénk a tiszta szívért - "teremts tiszta szívet bennem, ó Istenem" (Zsolt 50,1) -, nem merészelhetünk Istenről beszélni. De miközben kérjük, miként a pap kéri az evangélium előtt a szentmisében, hogy "tisztítsd meg szívemet és ajkamat", tudnunk kell, hogy ez a kérésünk hogyan is teljesül. Nem egykönnyen. A szív a tűzben, vízben és vérben tisztul: a szenvedés tüzében, a töredelmes bánat könynyében és a Bárány vérében.

Jób mindenét elveszítve, minden nyomorúságot átélve, túl a lázadáson, túl az önigazolásokon képes eljutni a mindenekfeletti kincs és gazdagság, a bölcsesség, a tiszta beszéd kapujához: "Mit feleljek én, aki könnyelműen szóltam? Kezemet a számra teszem! Bánom bűneimet porban és hamuban" (Jób 40,4; 42,6). "Megmenti (Isten) a szenvedőt szenvedése által - hangzik a magyarázat. Kiragad a szorongatás torkából; tágasság lép helyére, szűkösség nélkül. Soha sem látott fény ragyog föl hirtelen" (Jób 36,15-16. 21). Íme, a tiszta beszéd, a megtisztult beszéd, a bölcsesség iskolája. Nem véletlen, hogy csak a Jób könyve után következhet a Zsoltárok - "az izzóan tiszta beszéd" - könyve.

Jézus nem pusztán küld minket ebbe a nehéz iskolába, a kereszt iskolájába, hanem maga is kijárja azt. Úgy tanítónk ott, hogy velünk van. Azért, hogy jelenlétéből bátorságot meríthessünk. Félnünk egyedül az iskolakerüléstől kell.

Zatykó László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu