Uj Ember

2005.11.13
LXI. évf. 46. (2987.)

November 16.
Skóciai Szent Margit
ünnepe

Főoldal
Címlap
Isten hozott - és küld tovább Liszszabonból
Városmissziósok a luzitánok földjén
Üzenet az élettársi kapcsolatban élőkhöz
A Magyar Katolikus Családegyesület őszi konferenciájáról
Fiatalok temploma
Lelkiség
Általunk akar jelen lenni
Szentírás-magyarázat
Jöjj, hű és okos szolgám!
Homíliavázlat
Az Eucharisztia ünneplésének szerkezete
LITURGIA
Mit jelent nekem az Oltáriszentség?
Görög katolikus pap házaspár vallomása
A HÉT SZENTJEI
November 13.
Népi jámborság és liturgia
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az oktatásügy tévútjai és adósságai
A pap és a polgármester
A nő
Egy népszavazás hordaléka (24.)
Mesterséges nemzetek, mesterséges államok
Élő egyház
Megszentelt magányban
Győr-sziget száz éve
Új templom, korszerű levéltár
A győri egyházmegye építkezéseiről, intézményeiről
Mennyei erők ünnepe
Esztergomi görög katolikus templombúcsú
Egyháztörténeti konferencia Pécsett
Fórum
Élete csodák sorozata
Gyémántmisés Lukács páter
Múltidéző
A túlvilág tornácaiban
KÖNYVESPOLCRA
Fórum
Lélek- és létmentő templom
Száz éve szentelték föl a budapesti Szent István-bazilikát
Fórum
Új élet reményében
Egyéves az alkoholbeteg papok leányvári otthona
"Nem menekülök a problémák elől..."
Egy római katolikus pap levele Leányvárról
Együtt élni a betegségemmel
Egy görög katolikus lelkész vallomása
Fórum
Az Eucharisztia által és az igehirdetés miatt él az egyház
Nem történt semmi?
A püspöki szinódus után
A szolgáló Krisztus képviselői
Miért kell nekünk állandó diakónus? (1.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Tündérként kezdte...
Titokról, tehetségről, a színház varázsáról vall a kaposvári drámatanárnő
Képzett fiatalok bevonása a plébániai munkába
Elnökségi választás előtt a KIM teológiai szakcsoportja
REJTVÉNY
IKREK
Kultúra
Két portré
Vörösmarty Mihály a középiskolában
"Spirituális gondolkodású művész vagyok"
Thomas Hampson operaénekes hitvallása
Esti séta
Schubert búcsúzó harmóniái
A bécsi temetőben
Paletta
Fórum
A Szeplőtelen Szűznek szentelt első templom
Jubileum Fóton
Mozaik
Mindannyian Krisztus képmásai vagyunk
Búcsú a váci Szent Károly-kápolnában
Bökényi kereszt
A XXI. század gyermekei
World Press Photo 2005
Őszi réteken
Márton Áron tér - Budapesten

 

"Spirituális gondolkodású művész vagyok"

Thomas Hampson operaénekes hitvallása

Egy amerikai Bécsben - önmagában is szokatlan. Hát még ha rendkívül sokoldalú zenei képzettség, mélyreható zenetudományi ismeret, európai műveltség és mély művészi alázat is jellemzi az illetőt. A világhírű bariton, Thomas Hampson számára a zene léleképítő esemény.

Óriási teherbírása miatt maratoni futónak is nevezik: gyakori fellépései a világ nagy operaházaiban, aktuális Hugo Wolf- és Dvorak-emlékműsorai, amerikai dalestjei elkápráztatóak. Akárcsak az, ahogy a 2006-os Mozart-évfordulóra készül. De említhetnénk a keresztény-zsidó vallási toleranciát és dialógust erősítő Schumann-, Korngold-, Zemlinsky-összeállításait és tévéshow-ját, amelyben Bécs főrabbijával, Paul Chaim Eisenberggel áll - nem csak zenével - a kamera elé. Vajon mi egy ilyen sokoldalú egyéniség zenei és emberi ars poeticája?

- Érdeklődésem, gyermekes nyitottságom amerikai. Zabolátlan gyerek voltam, de tisztes polgári tanulmányokat folytattam. A "havasi gyopár"-romantikát és idealizmust A muzsika hangja című musicalből merítettem. Első zenetanárom egy apáca volt, akinek Schubert, Händel és Brahms ismeretét köszönhetem. Zenetörténetet és történelmet "észak Rómájában", Salzburgban tanultam. Zenei élményeimből merítve mindig a maximumot szeretném adni a közönségnek. Én csak közvetítő vagyok, egy ajtó, amelyen keresztül a hallgató bejuthat a művészet szent birodalmába. Spirituális gondolkodású emberként hiszek a zene hatalmában és emberfelettiségében. De éppúgy hiszek a természet erejében és hatalmában is, melynek kifürkészhetetlen mélységei szintén Istenre utalnak.

Thomas Hampson a szó pozitív értelmében született showman. Egy-egy általa előadott dalból, áriából mini-dráma születik. Goethe, Mörike, Schiller szavai kifejezőerejükkel, hangulatukkal és hangszínükkel szinte megfogható alakot öltenek bársonyos baritonján. Hampson örvend, hogy örvendeztethessen!

- Számomra a dal földöntúli költemény, a lélek megjelenése. Szeretek elgondolkodni minden szón, minden hangon. Szeretem meglátni benne az embert, de még az állatot, a fát is. Közülük valamelyik talán egyszer "viszszaköszön", ha megérzi mély tiszteletemet! Nem érdekel, megértik-e az emberek ezt az idealizmusomat, nekem szükségem van erre a fantáziára, a képzelőerő ekkora szabadságára!

Hampson vallja, hogy a klasszikus zene megértéséhez a művészet sokoldalú feltárása szükséges. Wagner és Berlioz is könnyebben megérthető, ha a hallgató tudja, mi történt Párizsban és Közép-Európában 1835 és 1860 között. E szellemben született a Hampson Foundation, melynek célja a dalirodalom és -éneklés kutatása, terjesztése. Arra a kérdésre, hogy zeneprofeszszorként tanítana-e, a következőképpen válaszolt:

- Negyvennyolc évesen fiatal vagyok a katedrához, a színpaddal is megelégszem. Alapítványom, amelyet a felismerések kísérleti laboratóriumának nevezek, szinpóziumokat, magyarázatokkal kísért koncerteket rendez, de mesteriskolaként a jövő nemzedék képzésével is foglalkozik.

Hampson nyáron a salzburgi fesztiválon Rolando Villazónnal és Anna Netrebkóval énekelt a Traviatában. Az idős Germont szerepében nyújtott alakítása pszichológiai tanulmányként is megállta a helyét. A művész Rossini Tell Vilmosának bécsi felújításán a szabadság iránt elkötelezett nemzeti hősként lépett színpadra, akinek fénylő hangjáról - amint azt Schiller Tellel kapcsolatban megjegyezte - "mindaddig mesélni fognak, amíg a svájci hegyek a helyükön állnak!" Tell a szeretettől vezérelve - Sigmund Freud magyarázata értelmében - legyőzve magában az apai autoritást, biztosan lő célba íjával, megmentve ezzel fia életét. Hampson öntudatos megjelenése és tisztán áradó baritonja mitikus magasságba emelte a szerepet s Rossini zenéjét.

Reviczky Katalin

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu