Uj Ember

2005.11.13
LXI. évf. 46. (2987.)

November 16.
Skóciai Szent Margit
ünnepe

Főoldal
Címlap
Isten hozott - és küld tovább Liszszabonból
Városmissziósok a luzitánok földjén
Üzenet az élettársi kapcsolatban élőkhöz
A Magyar Katolikus Családegyesület őszi konferenciájáról
Fiatalok temploma
Lelkiség
Általunk akar jelen lenni
Szentírás-magyarázat
Jöjj, hű és okos szolgám!
Homíliavázlat
Az Eucharisztia ünneplésének szerkezete
LITURGIA
Mit jelent nekem az Oltáriszentség?
Görög katolikus pap házaspár vallomása
A HÉT SZENTJEI
November 13.
Népi jámborság és liturgia
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az oktatásügy tévútjai és adósságai
A pap és a polgármester
A nő
Egy népszavazás hordaléka (24.)
Mesterséges nemzetek, mesterséges államok
Élő egyház
Megszentelt magányban
Győr-sziget száz éve
Új templom, korszerű levéltár
A győri egyházmegye építkezéseiről, intézményeiről
Mennyei erők ünnepe
Esztergomi görög katolikus templombúcsú
Egyháztörténeti konferencia Pécsett
Fórum
Élete csodák sorozata
Gyémántmisés Lukács páter
Múltidéző
A túlvilág tornácaiban
KÖNYVESPOLCRA
Fórum
Lélek- és létmentő templom
Száz éve szentelték föl a budapesti Szent István-bazilikát
Fórum
Új élet reményében
Egyéves az alkoholbeteg papok leányvári otthona
"Nem menekülök a problémák elől..."
Egy római katolikus pap levele Leányvárról
Együtt élni a betegségemmel
Egy görög katolikus lelkész vallomása
Fórum
Az Eucharisztia által és az igehirdetés miatt él az egyház
Nem történt semmi?
A püspöki szinódus után
A szolgáló Krisztus képviselői
Miért kell nekünk állandó diakónus? (1.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Tündérként kezdte...
Titokról, tehetségről, a színház varázsáról vall a kaposvári drámatanárnő
Képzett fiatalok bevonása a plébániai munkába
Elnökségi választás előtt a KIM teológiai szakcsoportja
REJTVÉNY
IKREK
Kultúra
Két portré
Vörösmarty Mihály a középiskolában
"Spirituális gondolkodású művész vagyok"
Thomas Hampson operaénekes hitvallása
Esti séta
Schubert búcsúzó harmóniái
A bécsi temetőben
Paletta
Fórum
A Szeplőtelen Szűznek szentelt első templom
Jubileum Fóton
Mozaik
Mindannyian Krisztus képmásai vagyunk
Búcsú a váci Szent Károly-kápolnában
Bökényi kereszt
A XXI. század gyermekei
World Press Photo 2005
Őszi réteken
Márton Áron tér - Budapesten

 

A szolgáló Krisztus képviselői

Miért kell nekünk állandó diakónus? (1.)

Az állandó diakónus prófétai jel. A mindennapi életben, a rászorulók segítésekor és az oltárnál is a bajbajutottakat, a szegényeket képviseli. A miséző pap mellett állva arra a Krisztusra emlékeztet, aki szolgálni akart, s minden ínségükben odalépett az emberekhez. A diakónus puszta jelenléte is sok szónál beszédesebben tarthatja ébren az egyház lelkiismeretét: az emberek felé forduló szeretet szelleme és gyakorlata - azaz a diakónia - leválaszthatatlan része életének. Azokat is figyelmeztetheti megjelenése, akik az egyházban nem a szolgálót, hanem csak a szolgáltatót látják, a vallás heti elérhetőségét. Ehhez persze fontos lenne feleleveníteni az ősegyház idejétől meglévő, de a századok során alámerült hivatás teológiai és szimbolikus tartalmának ismeretét.

Az önálló és életre szóló diakónusi hivatás újraéledése a II. vatikáni zsinat eredménye. Az "első" állandó diakónusokat 1968-ban szentelték Németországban.

Számuk 2005-re a világegyház százharminckét országában csaknem harminckétezerre emelkedett. Magyarországon jelenleg hatvanegy állandó diakónus teljesít szolgálatot.

II. János Pál pápa 1987-ben az amerikai Detroitban találkozott először diakónusok nagy csoportjával (az eseményen 2900 diakónus, valamint házastársaik vettek részt). A Szentatya e hivatás felelevenedését egyenesen a "Szentlélek működése nagy és látható jelének" nevezte.

Az állandó diakonátust feléledése kezdetétől kíséri egy gyakorlati jellegű tévedés, amely sajnos a mai napig kíséri a vele kapcsolatos vélekedést. A papság számának korunkra jellemző csökkenése meghatározza az önálló diakónusi hivatásra vonatkozó véleményeket, döntéseket. Ugyanis sokszor és sok helyütt a hiányzó pap helyettesítésére alkalmazzák a diakónusokat. Ezért csaknem napjainkig tartja magát az a vélemény, hogy az állandó diakónus "pappótlék", s egyébként is olyasvalaki, aki menet közben, a "szemináriumi élet útjának felén" meggondolta magát. Erre azonban adódik a kérdés: miért kell valakit diakónussá szentelni, hiszen a pap lelkipásztori feladataival - a misézést, a gyóntatást és a betegek szentségének kiszolgáltatását leszámítva - szükség esetén egy "civil" keresztény is megbízható?

Az önálló diakónusi hivatás képének alakulását befolyásolja az is, hogy - amint a világ számos részén, úgy nálunk is - az első diakónusnemzedék képviselői csakugyan hajdani szeminaristák közül kerültek ki. Idő kell ahhoz, hogy e küldetés sajátos természete és mélysége közismertté váljék az egyház tagjai számára.

A világegyházi kezdetek idején, számunkra a "népi demokrácia" (v)álságos évtizedeiben persze szó sem lehetett az állandó diakónusi szolgálat bevezetéséről. Ennek következtében Magyarországon e hivatás mind gazdagabb külföldi teológiai kifejtése is jórészt ismeretlen maradt, hiszen "nem volt rá szükség". Az állandó diakonátus kérdésében aztán a rendszerváltozás sem hozott igazi fordulatot, csak a lehetőséget. Különböző mértékben, de több egyházmegyei szinódus is foglalkozott a kérdéssel az elmúlt években, jelentős változás azonban nem történt a működési keretek tisztázása, a képzés - azaz a cselekvés területén.

"Jelenleg nem folyik hivatásébresztés, hivatástisztázás; az egyház(i vezetés) valójában nem hív erre a szolgálatra, hanem legjobb esetben is csak elfogadja a jelentkezést. Ha komoly értéknek és az egyház élete gazdagodásának tekintenénk a diakonátust, akkor meg kellene szólítani a potenciális hivatásokat. Ez elsősorban a közösségeiket ismerő plébánosok és az egyházmegyei hivatásgondozók feladata lehetne" - írja egyik tanulmányában Molnár Ferenc diakónus.

Érdemes mindezzel kapcsolatban megfontolnunk Walter Kasper bíboros szavait, aki egy 1997-es előadásában többek között a következőket mondta: "Mivel diakónia nélkül nincs egyház, és mivel az egyháznak saját hivatala van a diakóniára, nem lenne rossz, ha minden egyházközségben volna diakónus. Ez nem pénzügyi probléma, mert ennek az igénynek eleget lehetne tenni civil foglalkozású diakónussal is. Gondolom, hogy erre minden közösségnek van még kimerítetlen potenciálja. Az eszményi eset az lenne, ha egy közösség megmondhatná: ezt vagy azt a férfit tudnánk elképzelni a civil foglalkozású állandó diakónus tisztére. A plébános és az egyházközség aztán javasolhatná őt a püspöknek, illetve az egyházmegyei diakónusfelelősnek. A besançoni egyházmegyében tapasztaltam, hogy ott még egy lépéssel továbbmentek. Ott az egyházmegyei diakónusfelelősök bejelentkeznek az egyes esperesi kerületek konferenciáira. A kerületek előzetesen földerítik, milyen szociális gyújtópontok vannak térségükben, és egyidejűleg megfelelő férfiakat is keresnek, akikről azt gondolják, az említett területeken állandó civil foglalkozású diakónusként szolgálatot teljesíthetnének. Ezeket a férfiakat aztán megkeresik, és felvetik nekik a diakonátus lehetőségét. Egy év gondolkodási időt kapnak. Ha pozitívan döntenek, kezdődhet a képzés."

(Folytatjuk.)

Szigeti L.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu