Uj Ember

2005.11.13
LXI. évf. 46. (2987.)

November 16.
Skóciai Szent Margit
ünnepe

Főoldal
Címlap
Isten hozott - és küld tovább Liszszabonból
Városmissziósok a luzitánok földjén
Üzenet az élettársi kapcsolatban élőkhöz
A Magyar Katolikus Családegyesület őszi konferenciájáról
Fiatalok temploma
Lelkiség
Általunk akar jelen lenni
Szentírás-magyarázat
Jöjj, hű és okos szolgám!
Homíliavázlat
Az Eucharisztia ünneplésének szerkezete
LITURGIA
Mit jelent nekem az Oltáriszentség?
Görög katolikus pap házaspár vallomása
A HÉT SZENTJEI
November 13.
Népi jámborság és liturgia
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az oktatásügy tévútjai és adósságai
A pap és a polgármester
A nő
Egy népszavazás hordaléka (24.)
Mesterséges nemzetek, mesterséges államok
Élő egyház
Megszentelt magányban
Győr-sziget száz éve
Új templom, korszerű levéltár
A győri egyházmegye építkezéseiről, intézményeiről
Mennyei erők ünnepe
Esztergomi görög katolikus templombúcsú
Egyháztörténeti konferencia Pécsett
Fórum
Élete csodák sorozata
Gyémántmisés Lukács páter
Múltidéző
A túlvilág tornácaiban
KÖNYVESPOLCRA
Fórum
Lélek- és létmentő templom
Száz éve szentelték föl a budapesti Szent István-bazilikát
Fórum
Új élet reményében
Egyéves az alkoholbeteg papok leányvári otthona
"Nem menekülök a problémák elől..."
Egy római katolikus pap levele Leányvárról
Együtt élni a betegségemmel
Egy görög katolikus lelkész vallomása
Fórum
Az Eucharisztia által és az igehirdetés miatt él az egyház
Nem történt semmi?
A püspöki szinódus után
A szolgáló Krisztus képviselői
Miért kell nekünk állandó diakónus? (1.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Tündérként kezdte...
Titokról, tehetségről, a színház varázsáról vall a kaposvári drámatanárnő
Képzett fiatalok bevonása a plébániai munkába
Elnökségi választás előtt a KIM teológiai szakcsoportja
REJTVÉNY
IKREK
Kultúra
Két portré
Vörösmarty Mihály a középiskolában
"Spirituális gondolkodású művész vagyok"
Thomas Hampson operaénekes hitvallása
Esti séta
Schubert búcsúzó harmóniái
A bécsi temetőben
Paletta
Fórum
A Szeplőtelen Szűznek szentelt első templom
Jubileum Fóton
Mozaik
Mindannyian Krisztus képmásai vagyunk
Búcsú a váci Szent Károly-kápolnában
Bökényi kereszt
A XXI. század gyermekei
World Press Photo 2005
Őszi réteken
Márton Áron tér - Budapesten

 

Tündérként kezdte...

Titokról, tehetségről, a színház varázsáról vall a kaposvári drámatanárnő

Tolnai Mária főiskolai docens hosszú évek óta sokat tesz azért, hogy a drámajátékot, ezt a különös varázslatot minél több pedagógus és diák megismerje. A Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai Karának színházi tanszékén dolgozik. Babarczy László tanszékvezető arra kérte: legyen a munkatársa. A tanárnő nemcsak a főiskolai karon népszerű; a legkisebbek részvételével létrehozta a kaposvári Szent Imre-templomban működő gyermekszínjátszó csoportot, és két alkalommal is együtt dolgozhatott a színjátszó fiatalokkal az Emmánuel közösség több száz főt vonzó nyári találkozóján. A színjátszáshoz kell egyfajta - jó értelemben vett - exhibicionizmus. Hogyan gonolkodik erről? - kérdeztük a tanárnőt.


A nyári színjátszótáborosok a Szent Imre Játszóház ötödik születésnapján is bemutatkoztak

- Tündérként kezdtem, négy-öt éves óvodásként éltem át először a nézők előtti átváltozás varázsát. Fontos kifejezőeszközzé vált számomra a vers, a színjáték. Általános és középiskolában is tagja voltam amatőr színjátszó csoportnak, ahol megtanultuk, hogy a színház a létezés olyan állapota, ami tele van drámával, konfliktussal, a lét kérdéseire adandó válaszokkal. Nem holmi rózsaszín álomvilág, hanem az életről szól.


Tanítvánnyá lenni...

Amikor pedagógusként kezdtem dolgozni, tudatosan törekedtem arra, hogy a formális, merev, kötött oktatási rendszerben találjak valamit, ami az alkotás örömét, a növekedés folyamatát garantálja. Eszter lányom iskolás éveiben még nagyobb intenzitással tanultam, majd tanítottam a drámapedagógiát. Sokan voltunk, akik ennek érdekében összekapaszkodtunk. A drámapedagógia egy folyamatot működtető pedagógiai rendszer, s nem negyvenöt percben akar megoldani valamit. Nem is felszólító módban beszél. Abban segít, hogy a különféle hatásokra reflektálni tudjunk.

Sok éven át játszott a kaposvári Fonómunkás Kisszínpad tagjaként, s nem is akármilyen egyéniségek alkották a "nagy csapatot".

- Ezek a hatvanas, hetvenes évek. Vértes Elemér művészeti vezető volt a mesterünk, aki nemcsak a művészetekről, hanem a rendezésről is sokat elárult nekünk, miközben különleges humánumot közvetített. Többek között Tóth Annával, Kelemen Máriával, Kaszás Ferivel, Kiss Lacival, Nagy Miklóssal játszottunk, és Gulyás József - aki jelenleg is kollégám -, volt a színpad zenei instruktora, olykor zeneszerzője. Sokat merítettem abból a tudásból, amit tőlük tanultam az Emmánuel közösség nyári ifjúsági és családos találkozóinak záróeseményeként bemutatott musicalek színpadra állítása kapcsán is.

A tanítóképző közművelődési titkáraként a főiskolán is sikerült felélesztenie a diákszínjátszást. Fiatalok között dolgozik. Azt tartják, aki sokat van fiatalok között, az maga is sokáig fiatal marad...

- Remélem, igaz a mondás, de az is végtelen örömmel tölt el, hogy a kaposvári színház vezető színészeivel, rendezőivel dolgozhatom együtt. Olyan emberekkel, akik létrehozzák a színházat. A főiskolán kommunikációt tanítok, szeretném közvetíteni azt a szemléletet, amely szerint a kommunikáció intenzitása, dinamikája az emberi kapcsolatok lényegét fejezi ki, akár tudatában vagyunk ennek, akár nem. Önmaguk megismerését is segíti, hiszen a csoportban végzett szituációs gyakorlatok, játékok nem a színházi, hanem a szociális szerepek gyakorlását segítik. A nevelő színház - drámapedagógia is jelen van a képzésben, mint választható tárgy.

A fiatalok zavarba ejtően őszinték. Néha talán provokálnak is, ami azért jó, mert kibillentenek a megszokott, jól begyakorolt szerepeimből. Nem hagyják, hogy ráüljek eddigi babérjaimra. Ahogy alakulok, ők is alakulnak.

Ha elfogadom Isten cselekvő jelenlétét az életemben, akkor minden probléma, minden nehezen megélhető élethelyzet, emberi kapcsolat személyiségünket gazdagító erővé válik. Nagy öröm számomra, ha az esti miséken színészjelöltekkel is találkozom.

Mennyire sajátítható el a színészet mint mesterség?

- Aki erre a pályára készül, az tudja, hogy hosszú évek munkája során lehet csak valaki mestere a szakmájának. A képzésben olyan oktatási stílust és követelményt kívánunk megvalósítani, amelyben súlya van az elméleti felkészültségnek, az általános műveltségnek, a tájékozottságnak, olvasottságnak. Szándékunk és célunk az önálló művészi eszköztár kialakításának segítése, az "aktív látás" képességének megerősítése. A tehetségből pedig kinek több, kinek kevesebb adatott. Használjuk is a kifejezést: Isten áldotta tehetség. Titok ez, amit közösen próbálunk megfejteni. Talán ettől a titoktól gyönyörű a színészet, a színház varázsa.

Érdemes volt színészosztályt indítani Kaposváron?

- Feltétlenül. Igaz, jó pár éve még elképzelhetetlen volt, hogy a fővárosi képzésen kívül egy vidéki városban is lesz erre mód. A másodéves hallgatók zenés mesterségvizsgáját, amit Brecht-songokból állítottak össze Znamenák István és Uray Péter tanár urak irányításával, Horn Péter rektor úr is megnézte. Azt mondta: természetes, hogy a művészeti képzés jelen legyen az intézmény életében. Azt szeretné, ha az egyetem minden polgára megismerhetné a színészosztályok munkáját.

A színházkedvelő közönség láthatja-e a színházban az ifjakat?

- Az idei tanévben lesz egy harmadéves, végzős osztályunk. A tervek szerint Babarczy László rendezésében ShakespeareSzentivánéji álom című művével készülnek, majd a Mohácsi János rendezte zenés "trónbitorlásban", Paul Foster darabjában, az I. Erzsébetben a nagyszínpadon találkozunk a teljes osztállyal.

Lőrincz Sándor

Fotók: Palcsó Ildikó

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu