Uj Ember

2005.11.13
LXI. évf. 46. (2987.)

November 16.
Skóciai Szent Margit
ünnepe

Főoldal
Címlap
Isten hozott - és küld tovább Liszszabonból
Városmissziósok a luzitánok földjén
Üzenet az élettársi kapcsolatban élőkhöz
A Magyar Katolikus Családegyesület őszi konferenciájáról
Fiatalok temploma
Lelkiség
Általunk akar jelen lenni
Szentírás-magyarázat
Jöjj, hű és okos szolgám!
Homíliavázlat
Az Eucharisztia ünneplésének szerkezete
LITURGIA
Mit jelent nekem az Oltáriszentség?
Görög katolikus pap házaspár vallomása
A HÉT SZENTJEI
November 13.
Népi jámborság és liturgia
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az oktatásügy tévútjai és adósságai
A pap és a polgármester
A nő
Egy népszavazás hordaléka (24.)
Mesterséges nemzetek, mesterséges államok
Élő egyház
Megszentelt magányban
Győr-sziget száz éve
Új templom, korszerű levéltár
A győri egyházmegye építkezéseiről, intézményeiről
Mennyei erők ünnepe
Esztergomi görög katolikus templombúcsú
Egyháztörténeti konferencia Pécsett
Fórum
Élete csodák sorozata
Gyémántmisés Lukács páter
Múltidéző
A túlvilág tornácaiban
KÖNYVESPOLCRA
Fórum
Lélek- és létmentő templom
Száz éve szentelték föl a budapesti Szent István-bazilikát
Fórum
Új élet reményében
Egyéves az alkoholbeteg papok leányvári otthona
"Nem menekülök a problémák elől..."
Egy római katolikus pap levele Leányvárról
Együtt élni a betegségemmel
Egy görög katolikus lelkész vallomása
Fórum
Az Eucharisztia által és az igehirdetés miatt él az egyház
Nem történt semmi?
A püspöki szinódus után
A szolgáló Krisztus képviselői
Miért kell nekünk állandó diakónus? (1.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Tündérként kezdte...
Titokról, tehetségről, a színház varázsáról vall a kaposvári drámatanárnő
Képzett fiatalok bevonása a plébániai munkába
Elnökségi választás előtt a KIM teológiai szakcsoportja
REJTVÉNY
IKREK
Kultúra
Két portré
Vörösmarty Mihály a középiskolában
"Spirituális gondolkodású művész vagyok"
Thomas Hampson operaénekes hitvallása
Esti séta
Schubert búcsúzó harmóniái
A bécsi temetőben
Paletta
Fórum
A Szeplőtelen Szűznek szentelt első templom
Jubileum Fóton
Mozaik
Mindannyian Krisztus képmásai vagyunk
Búcsú a váci Szent Károly-kápolnában
Bökényi kereszt
A XXI. század gyermekei
World Press Photo 2005
Őszi réteken
Márton Áron tér - Budapesten

 

Az Eucharisztia által és az igehirdetés miatt él az egyház

VI. Pál pápa szerint az egyház az igehirdetés miatt él. II. János Pál pápa ezt a gondolatot kiegészítette és elmélyítette, amikor azt mondta: "Az egyház az Eucharisztia által él." A két mondat összekapcsolva nagy segítséget ad az egyház lényegének megértéséhez: Az egyház az Eucharisztia által, az igehirdetés miatt él.

II. János Pál pápa szándéka szerint a 2005. év az Eucharisztia Éve volt. A pápa nem csupán azt tudatosította, hogy az egyház Európa és a világ reménye, hanem azt is, hogy ezt a reményt csak akkor tudja őrizni és felmutatni, ha önmaga lényegét megtalálja és bemutatja. Ez a lényeg pedig belesűrűsödik abba a mondatba, hogy az egyház az Eucharisztia által és az igehirdetés miatt él. Ennek mélyebb megértéséhez érdemes egy gondolatmenetet végigvezetni, az egyház Eucharisztiával kapcsolatos hitének letisztulásáról. Ezt azért is érdemes megtenni, mert 2005-ben, az Eucharisztia Évében, s főleg annak vége felé olyan jelenségek burjánoztak a katolikus médiumokban, mintha a IX. és a XI. századi két nagy eucharisztikus vita előtti időszakban éltünk volna még.

Jézus valóságos jelenlétének naturalisztikus, fizikai, korpuszkuláris keresése bizonyos szempontból kiüresítette a csodálatos misztériumot. A vérző szentostyáról és a vértől átitatott breviáriumról szóló történetek burjánzása azt az érzést keltette, hogy közreadóik nem vettek tudomást arról, hogy VII. Szent Gergely pápa miképpen csendesítette el és zárta le a XI. században immár másodszor fellángoló eucharisztikus vitát. Voltaképpen egyik félnek sem adott igazat. Azoknak sem, akik Jézus naturalisztikus jelenlétét próbálták igazolni megrendítő csodákkal (Bolzano, Orvieto), de azoknak sem adott igazat, akik nem jutottak el az Eucharisztia reálszimbólumként való szemlélésére. A reálszimbólum - ellentétben a rámutató szimbólummal - létrehozza azt, amit jelez. VII. Szent Gergely azt, ami a kenyér és a bor színe alatt végbemegy a szentmisében, átlényegülésnek mondta. Tehát a színek alatt az a lényeg jelenik meg, amelyet Jézus a feltámadásában nyert el. A szentostya ezt a láthatatlan lényeget hordozza, és nem a földi létet adó test-vér, korpuszkuláris valóságot. Jézus földi (anyagi) testi valósága a feltámadásban és a mennybemenetelben új valósággá lett, a végességből kigyógyult, megdicsőült, szellemi testté vált, és ez lényegül bele a kenyér és a bor valóságába, úgy, hogy teljesen meghagyja azok járulékos jegyeit (szín, forma, íz, molekuláris összetétel). Ki is mondta a pápa, hogy az átlényegülés a lényeget érinti, nem a külső jegyeket. Jézus valóságos jelenlétét keresve szükségszerűen eljutunk a test feltámadásának kérdéséhez. Gyakran találkozunk azzal a jelenséggel, hogy még hívő katolikusok is nehézkesek a "hiszem a test feltámadását" tétel elfogadásában. Katolikus közéleti személyiség vallotta be egyszer nekem, hogy a szentmise credójában ennél a mondatnál egyszerűen elhallgat. Nem képes kimondani azt, amit semmiféleképpen sem tud elfogadni. Ma már teljes egészében mondja a credót. Rákérdeztem ugyanis, hogy szerinte mi a test. Miután azt válaszolta, hogy anyagi valóság, tovább kérdeztem: s mi az anyag. Itt mindketten megakadtunk. A XX. századi fizika az anyag elemzésében eljutott addig a pontig, ahol az anyag hullámtermészetű. Nisszai Szent Gergely (+394) jócskán megelőzve a modern fizikát, felvetette, hogy talán minden anyagi valóság a lényegét tekintve szellemi természetű. Ha tehát a véges, halandó létet hordozó anyaggal (testtel) kapcsolatban is ilyen nagy a bizonytalanságunk, miért ne lehetnénk nagylelkűek a megdicsőült, halandóságát, tér-idő korlátait levető anyaggal szemben. Igen, a test feltámadását és mennyei örök létét sokan olyan naturalisztikusan, minden elvonatkoztatás nélkül közelítik meg, mint ahogy a kenyér és a bor színeibe rejtett megdicsőült Jézus jelenlétét képzelik. Illetve képtelenek elképzelni.

Bizony, nagyon elkeseredtem, amikor az Eucharisztia Éve vége felé egyre-másra jelentek meg a katolikus médiumokban az Eucharisztia "rendkívüliségét" igazoló vérnyomos csodák, vércsoportelemzésekkel és orvosi tanúsítványokkal. Zarándokcsoportok ezek felolvasásával múlatták az időt az autóbuszokban 2005 nyarán. Pedig a lényeg egészen másutt van. Jézus, az emberi nem egyetemes megváltója, aki megdicsőülésében levetette magáról a véges, halandó anyag fogságát, az új, tökéletessé vált életet nyújtja át nekünk, amikor önmagát adja elfogadásra. Ő, aki eggyé vált velünk emberi létében, lehetővé teszi, hogy eggyé váljunk vele romolhatatlan tökéletességében. Efelé vezet bennünket a mind tökéletesebbé váló egység a megdicsőült Jézussal az Eucharisztia által.

VII. Szent Gergely, a nagy pápa a naturalisztikus jelenlétben reménykedőket sem tromfolta le. Azt mondta, bizonyára Isten jósága adhat olyan jelet egyeseknek, mint amilyet Tamás apostolnak adott a két lét mezsgyéjén lévő Jézus, aki mennybemeneteléig még fizikailag is megtapasztalható volt. Aki azonban már nem a csoda nyújtotta révületeket keresi, hanem a mind teljesebb életközösséget a mennyből önmagát átadó Jézussal, az az Eucharisztia imádásában és egyre méltóbb vételében találja meg azt, amit keres: életének célját, értelmét, értékét. Mert az Eucharisztia nem látványosság, hanem az önmagát átadó isteni élet, hogy ő a mi életünk lehessen. S vélhetően az az egyház, amely ebből az Eucharisztiából él, igehirdető egyház lesz. Mert az elképzelés nélküli, gyenge vallás: magánügy. Az isteni létet közvetítő vallás: a legszentebb közüggyé válik.

Szabó József László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu