Uj Ember

2005.10.02
LXI. évf. 40. (2981.)

Ingyenes
műsorújság-melléklettel

Főoldal
Címlap
Gellérttől nyertük, hogy jó lett a kezdet
975 éve alapították a csanádi püspökséget
Az abortusztabletta embert öl
Püspökkari nyilatkozat az RU-486-os készítményről
Az Eucharisztia Évének befejező eseménye
Megkezdődik a Püspöki Szinódus 11. rendes ülése
A vatikáni munkaév kezdete
Mi a szabadság?
Lelkiség
Igazságtalanság?
Szentírás-magyarázat
A szeretet előzményébe ágyazott élet
Homíliavázlat
Közösség és szeretet
LITURGIA
Püspöki szinódus az eucharisztiáról
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A "nem kívánt gyermek"
Az újságírók felelőssége
Egy népszavazás hordaléka (17.)
Kisebbségvédelem - nemzetközi fórumokon
LAPSZÉL
Rend. Kívül. Belül. Kínos...
Élő egyház
"Befogadó egyház vagyunk"
Papi találkozó a váci egyházmegyében
Iskolaügyről Szent Gellért napján
Pedagóguskonferencia Székesfehérváron
Emlékezés - híd a jövő felé
Még rosszabb időpontban
Az összefogás eredménye
Velics Gyula halálára
Egyháztörténeti konferenciák Pécsett
Nyílt esték a szemináriumban
Élő egyház
Karl Lehmann bíboros negyedszer is elnök
Német-lengyel kiengesztelődés
Fórum
KÖNYVESPOLCRA
Apor Vilmos naplói I.
Vissza a vaskorszakba
Vágyaink és a remény
Kanadai levél
Hídverés - szavakból
Az Olvasó írja
Egy "üres" ház áldásai...
Fórum
Isten vándora kilencvenéves
Regőczi István hálaadó szentmisét mond
Fény és árnyék szemtanúja volt
Lerner János fotóriporter emlékére
Alulról építkeznek a hazai kereszténydemokraták
Edöcsény András nagymarosi polgármester az önkormányzatok helyzetéről és a szolidaritásról
Fórum
"Népünk földi és híveink örök boldogsága érdekében"
Püspökkari körlevél 1956-ból - az abortusz ellen
Élő emlékezettel a feledés ellen
Virtuális Nemzeti Sírkert jeles magyaroknak
Ifjúság
Szólj hozzá!
Ifjúság és vallás - a statisztika tükrében
A fiatalok közel fele a "maga módján" vallásosnak mondja magát
RÖVIDEN
Az európai egyetemi lelkészek leányfalui konferenciájáról
Mosoly
"Békefutás" a Mária Valéria hídon
Rejtvény
Ábécében
Kultúra
Mozisirató
Imakönyvek a XIX. századból
Kiállítás az esztergomi Keresztény Múzeumban
"Hogy valljalak, tagadjalak..."
Dolgaim elől rejtegetlek
PALETTA
Fórum
Kőbányai munkásoktól a keszthelyi karmelitákig
Hetvenöt éves templomaink
Latin kereszténységünk - görög alapokon
Szent István ereklyetartó ikonja az ortodox székesegyházban
Mozaik
"Számítok rád!"
Missziós hét a budai ferenceseknél
Zarándokiskola
A Vatikán kórusa Piliscsabán
Kőben, fában mesevilág
Keressétek az Úr útját!
Kopár dombokon

 

Egy népszavazás hordaléka (17.)

Kisebbségvédelem - nemzetközi fórumokon

Az utóbbi két évtizedben több nemzetközi szervezet is (ENSZ, UNESCO, Európa Tanács stb.) - kénytelen-kelletlen - programjába vette a nemzeti és etnikai kisebbségek helyzetének vizsgálatát. Jogos a kérdés, hogy a sok bába között vajon nem vész-e el a gyermek? Szerintem jó, hogy ezen a területen részben szakosodás figyelhető meg. Azonkívül az egyes szervezetek időnként egymásra is kénytelenek figyelni, az egészséges konkurencia pedig hasznos. Az a veszély még nem fenyeget bennünket, hogy a kisebbségvédelem ügyét a világszervezetek "túlszeretnék". Inkább az a gond, hogy - a tagállamok közötti politikai erőviszonyok miatt - a nemzetközi politikai cserekereskedelemben, a bevétel-kiadás rovatokban a kisebbségi kérdés meglehetősen szerény tétel. Ráadásul szezonális áru. Többnyire akkor kerül előtérbe, ha egyéb biztonságpolitikai ügyekben pangás tapasztalható, a tárgyalások holtpontra jutnak, vagy ha véres konfliktusok (lásd az afrikai vérengzéseket, a balkáni polgárháborút) borzolják a nemzetközi közvélemény idegeit. Ilyenkor illik valamilyen hangulatjavító, a kisebbségekkel foglalkozó nemzetközi konferenciát szervezni, amelynek eredményessége - a nem megfelelő előkészítés folytán - felettébb kétséges. Fontos volna azonban előre tisztázni: kisebbségi ügyekben egyáltalán mi remélhető a nemzetközi világszervezetektől, s a kívánt cél milyen eszközökkel érhető el.

Mi várható a nemzetközi szervezetektől?

Általánosságban elmondható, hogy a kisebbségvédelem a nemzetközi fórumokon nem népszerű téma, ellentétben például a gyermekvédelemmel (UNICEF) vagy az egészségüggyel (WHO). Látványos akciókra e területen nemigen lehet számítani. A kisebbségi ügyekkel szembeni tartózkodás legfőbb oka az, hogy a kormányok többnyire rosszul ismerik fel érdekeiket, s a kérdés megoldását szinte ösztönösen a "puha asszimilációs politika" követésében képzelik el, azt feltételezve, hogy egy homogén közösséget könnyebb kormányozni, mint egy heterogént.

A gyanakvás másik oka a félelem, hogy "aki szelet vet, vihart arat". Az is igaz, hogy a túlzott óvatosság miatt igazi sikerélmény e téren ritkán tapasztalható, ebből pedig egyfajta kiábrándultság és elkedvetlenedés következik. A témától való ódzkodás harmadik oka annak bonyolultsága. Nagy szakértelem kell a kérdéskör átlátásához, nagyon sokat kell beruházni szellemiekben, kapcsolatok kiépítésében, hogy eredményt lehessen elérni, s ráadásul az invesztíció rendszerint hosszú távon térül meg, ha egyáltalán megtérül.

Az említett húzódozásnak legfőképpen politikai okai vannak. A múlt kísért. A benesi szellem még most is érezteti hatását. Eduard Benes volt az a politikus, aki egy kis ország politikusaként zseniálisan tudta befolyásolni a győztes hatalmak vezetőit saját - az általa jónak vélt - kérlelhetetlen politikája megvalósítására. Elérte, hogy a második világháború kirobbantásáért a nemzeti kisebbségeket okolják, s bűnbakként kezeljék őket. Legfőbb célját, a homogén nemzetállamok kialakítását - a kisebbségek elűzése "lakosságcsere" útján - nem tudta ugyan teljes mértékben elérni, az viszont sikerült neki, hogy a kisebbségvédelem hosszú időre lekerült a háború utáni politikai rendezés napirendjéről. Hosszú hidegháborús éveknek kellett elmúlniuk, a fagyos nemzetközi légkörnek kellett egy kicsit olvadnia, hogy a nemzetközi együttműködés e krónikus betegségének gyógyítását egyáltalán el lehessen kezdeni. Most még csak a lábadozás idejét éljük, és továbbra is csak hosszan tartó felépülési folyamatra számíthatunk.

A gyógyításnak ebben a szakaszában a világszervezetek feladata az, hogy nemzetközi szabályokat dolgozzanak ki, normatív szövegeket készítsenek, amelyek betarthatók és betartandók. Az ENSZ elődjének, a Népszövetségnek is voltak jól kidolgozott kisebbségvédelmi állásfoglalásai, csak éppen azzal nem törődtek, hogy azokat az érintett államokkal hogyan tartassák be. Másik feladatuk: jól működő figyelőrendszer kiépítése és működtetése. Ez sokkal olcsóbb és eredményesebb, minthogy egyes válságövezetekbe ENSZ-csapatokat kelljen küldeni. Ezektől a szervezetektől talán az is elvárható, hogy ismerjék fel a veszélyek idejében történő elhárításának fontosságát, hogy ne akkor kelljen félreverni a harangot, amikor már ég a ház, vagy jön az árvíz.

Ábrándkergetések helyett

Mi az a reális cél, ami korunkban a kisebbségvédelem terén elérhető? Az, hogy Közép-Kelet-Európában olyan életviszonyok alakuljanak ki, amilyeneket a svédek élvezhetnek Finnországban vagy az osztrákok Dél-Tirolban, ehhez a következő feltételek szükségesek: Jó hazai kisebbségi politika. Az 1993-as kisebbségi törvény jó, de az idő - több mint egy évtized - múltával világosan látható, hogy azon hol kívánatos még finomítani.

Jól képzett, világnyelveket beszélő, azokon tárgyalni is képes szakembergárda kinevelése.

Általuk elkészített, magas színvonalú, világnyelveken is kiadott szakértői háttéranyagok, statisztikai felmérések terjesztése.

Jól kiépített kapcsolatrendszer a kisebbségi kérdésekben érdekelt országok szakértőivel, kormányzati tisztségviselőivel.

Állandó jelenlét és aktív szerepvállalás a nemzetközi szervezetekben és a kisebbségvédő fórumokon.

A nemzetközi intézményekhez delegált magyar képviselők közötti kapcsolattartás, információcsere, koordináció biztosítása.

A kisebbségvédelemnek egyetlen nagy egységként való kezelése, egységes irányítása külföldi és belföldi viszonylatban egyaránt.

Barátok szerzése, akik hajlandók a magyar kisebbségek védelmében szót emelni, a nemzetközi sajtóban publikálni, s ha szükséges, szavukat minden esetben hallatni.

Legvégül, és ez talán az egyik legfontosabb feltétel: a témát a kívánt cél eléréséig napirenden kell tartani, ezt pedig a velünk rokonszenvező államok közötti jó szerep- és munkamegosztással lehet és kell elvégezni. A feladatokat (de a sikereket is) érdemes másokkal is megosztani.

(Folytatjuk.)

Fasang Árpád,

volt UNESCO-nagykövet

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu