Uj Ember

2005.10.02
LXI. évf. 40. (2981.)

Ingyenes
műsorújság-melléklettel

Főoldal
Címlap
Gellérttől nyertük, hogy jó lett a kezdet
975 éve alapították a csanádi püspökséget
Az abortusztabletta embert öl
Püspökkari nyilatkozat az RU-486-os készítményről
Az Eucharisztia Évének befejező eseménye
Megkezdődik a Püspöki Szinódus 11. rendes ülése
A vatikáni munkaév kezdete
Mi a szabadság?
Lelkiség
Igazságtalanság?
Szentírás-magyarázat
A szeretet előzményébe ágyazott élet
Homíliavázlat
Közösség és szeretet
LITURGIA
Püspöki szinódus az eucharisztiáról
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A "nem kívánt gyermek"
Az újságírók felelőssége
Egy népszavazás hordaléka (17.)
Kisebbségvédelem - nemzetközi fórumokon
LAPSZÉL
Rend. Kívül. Belül. Kínos...
Élő egyház
"Befogadó egyház vagyunk"
Papi találkozó a váci egyházmegyében
Iskolaügyről Szent Gellért napján
Pedagóguskonferencia Székesfehérváron
Emlékezés - híd a jövő felé
Még rosszabb időpontban
Az összefogás eredménye
Velics Gyula halálára
Egyháztörténeti konferenciák Pécsett
Nyílt esték a szemináriumban
Élő egyház
Karl Lehmann bíboros negyedszer is elnök
Német-lengyel kiengesztelődés
Fórum
KÖNYVESPOLCRA
Apor Vilmos naplói I.
Vissza a vaskorszakba
Vágyaink és a remény
Kanadai levél
Hídverés - szavakból
Az Olvasó írja
Egy "üres" ház áldásai...
Fórum
Isten vándora kilencvenéves
Regőczi István hálaadó szentmisét mond
Fény és árnyék szemtanúja volt
Lerner János fotóriporter emlékére
Alulról építkeznek a hazai kereszténydemokraták
Edöcsény András nagymarosi polgármester az önkormányzatok helyzetéről és a szolidaritásról
Fórum
"Népünk földi és híveink örök boldogsága érdekében"
Püspökkari körlevél 1956-ból - az abortusz ellen
Élő emlékezettel a feledés ellen
Virtuális Nemzeti Sírkert jeles magyaroknak
Ifjúság
Szólj hozzá!
Ifjúság és vallás - a statisztika tükrében
A fiatalok közel fele a "maga módján" vallásosnak mondja magát
RÖVIDEN
Az európai egyetemi lelkészek leányfalui konferenciájáról
Mosoly
"Békefutás" a Mária Valéria hídon
Rejtvény
Ábécében
Kultúra
Mozisirató
Imakönyvek a XIX. századból
Kiállítás az esztergomi Keresztény Múzeumban
"Hogy valljalak, tagadjalak..."
Dolgaim elől rejtegetlek
PALETTA
Fórum
Kőbányai munkásoktól a keszthelyi karmelitákig
Hetvenöt éves templomaink
Latin kereszténységünk - görög alapokon
Szent István ereklyetartó ikonja az ortodox székesegyházban
Mozaik
"Számítok rád!"
Missziós hét a budai ferenceseknél
Zarándokiskola
A Vatikán kórusa Piliscsabán
Kőben, fában mesevilág
Keressétek az Úr útját!
Kopár dombokon

 

LITURGIA

Közösség és szeretet

Eucharisztikus lelkiség (8.)

A liturgia ünneplései megkívánják, hogy legalább ketten, de többen legyenek, akik egy-egy alkalommal erre öszszejönnek. A misekönyv a szentmise rendjét ezzel a mondattal kezdi: "Miután a nép összegyűlt." De ugyanezeket a szavakat találjuk meg minden liturgikus könyvben. Ennek a mondatnak azonban nemcsak szervezési jelentősége van. Kifejezi azt, hogy a nép az Isten hívó szavára jött össze, amelyet még jobban megerősít a liturgia kezdetén való keresztvetés. Az egyház a Szentháromság nevében összegyűlt nép.


Így a kezdettől fogva szerepet kap a közösség, amelynek jelentősége és szerepe számtalan alkalommal kinyilvánul. Az eucharisztia ünneplése nem magáncselekmény, hanem Krisztusnak, a jegyesnek a cselekménye, akihez felbonthatatlan kötelékkel tartozik az egyház. Ez a közösségi megnyilvánulás a mise számos részénél tapasztalható. Az ige liturgiájában közösen hallgatjuk Isten üzenetét. Ezért is tartja fontosnak az egyház, hogy a felolvasások érthetőek legyenek minden résztvevő számára.

Az eucharisztia liturgiájában közösen készít fel minket életünk felajánlására. Krisztus áldozata jelenvalóvá lesz a Szentlélek megszentelő tevékenysége által. Mi ennek leszünk részesei, amikor a szentáldozásban az Úr asztalához járulunk. De ugyanakkor részesei leszünk annak az egyetlen, örök áldozatnak, amit Urunk egykor valóságosan bemutatott, most pedig oltárainkon jelenvalóvá lesz a mise keretében.

A szentmiseáldozatban azzal is részt veszünk, hogy Krisztus Urunk végtelen szeretete az áldozat gyakorlására biztat. Ez nemcsak abban nyilvánul meg, hogy templomaink gondozása közös ügyünk, hanem figyelünk szegény testvéreinkre is, akiknek szükségük van a mi emberi együttérzésünkre.

Liturgikus imáinknak sajátos nyelvezete van. Többes szám első személyben fogalmazunk, és közös megnyilvánulásaink - állás, ülés, stb. - egyöntetűen történnek. A közösségi összetartozás legbeszédesebb jele a békecsók átadása, amely kifejezi azt az egyetlen teljes közösséget, amit maga Krisztus Urunk hoz létre. Az áldozás, a Krisztussal való szentségi találkozás mindezt szentesíti.

Az eucharisztiában való részesedés kihatással van a keresztények mindennapi életére. Ugyanis építi a családi közösséget, a lelkipásztorok és a hívek közötti kapcsolatot, a beteget részesévé teszi Krisztus szenvedésének, a kiengesztelődés szentsége viszszasegíti a botladozót Krisztus közösségébe. Az eucharisztia gyümölcse még a lelki adományok, a karizmák sokfélesége, amely a szeretetet különösen még a plébániai közösségekben is építi.

Az imént felsorolt, a közösségi életből vett példák alapja az a szeretet, amely Krisztus Urunkból, Krisztus Urunk által sugárzik felénk. Az ő szentsége a biztos garancia arra, hogy az egyház a szereteten alapuló, élő közösség.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu