Uj Ember

2005.10.02
LXI. évf. 40. (2981.)

Ingyenes
műsorújság-melléklettel

Főoldal
Címlap
Gellérttől nyertük, hogy jó lett a kezdet
975 éve alapították a csanádi püspökséget
Az abortusztabletta embert öl
Püspökkari nyilatkozat az RU-486-os készítményről
Az Eucharisztia Évének befejező eseménye
Megkezdődik a Püspöki Szinódus 11. rendes ülése
A vatikáni munkaév kezdete
Mi a szabadság?
Lelkiség
Igazságtalanság?
Szentírás-magyarázat
A szeretet előzményébe ágyazott élet
Homíliavázlat
Közösség és szeretet
LITURGIA
Püspöki szinódus az eucharisztiáról
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A "nem kívánt gyermek"
Az újságírók felelőssége
Egy népszavazás hordaléka (17.)
Kisebbségvédelem - nemzetközi fórumokon
LAPSZÉL
Rend. Kívül. Belül. Kínos...
Élő egyház
"Befogadó egyház vagyunk"
Papi találkozó a váci egyházmegyében
Iskolaügyről Szent Gellért napján
Pedagóguskonferencia Székesfehérváron
Emlékezés - híd a jövő felé
Még rosszabb időpontban
Az összefogás eredménye
Velics Gyula halálára
Egyháztörténeti konferenciák Pécsett
Nyílt esték a szemináriumban
Élő egyház
Karl Lehmann bíboros negyedszer is elnök
Német-lengyel kiengesztelődés
Fórum
KÖNYVESPOLCRA
Apor Vilmos naplói I.
Vissza a vaskorszakba
Vágyaink és a remény
Kanadai levél
Hídverés - szavakból
Az Olvasó írja
Egy "üres" ház áldásai...
Fórum
Isten vándora kilencvenéves
Regőczi István hálaadó szentmisét mond
Fény és árnyék szemtanúja volt
Lerner János fotóriporter emlékére
Alulról építkeznek a hazai kereszténydemokraták
Edöcsény András nagymarosi polgármester az önkormányzatok helyzetéről és a szolidaritásról
Fórum
"Népünk földi és híveink örök boldogsága érdekében"
Püspökkari körlevél 1956-ból - az abortusz ellen
Élő emlékezettel a feledés ellen
Virtuális Nemzeti Sírkert jeles magyaroknak
Ifjúság
Szólj hozzá!
Ifjúság és vallás - a statisztika tükrében
A fiatalok közel fele a "maga módján" vallásosnak mondja magát
RÖVIDEN
Az európai egyetemi lelkészek leányfalui konferenciájáról
Mosoly
"Békefutás" a Mária Valéria hídon
Rejtvény
Ábécében
Kultúra
Mozisirató
Imakönyvek a XIX. századból
Kiállítás az esztergomi Keresztény Múzeumban
"Hogy valljalak, tagadjalak..."
Dolgaim elől rejtegetlek
PALETTA
Fórum
Kőbányai munkásoktól a keszthelyi karmelitákig
Hetvenöt éves templomaink
Latin kereszténységünk - görög alapokon
Szent István ereklyetartó ikonja az ortodox székesegyházban
Mozaik
"Számítok rád!"
Missziós hét a budai ferenceseknél
Zarándokiskola
A Vatikán kórusa Piliscsabán
Kőben, fában mesevilág
Keressétek az Úr útját!
Kopár dombokon

 

Mi a szabadság?

Vajon feltették-e Istennek és önmaguknak ezt a kérdést a vérbe fojtott szabadságharc áldozatai 1849 októberében? Vajon a kivégzett tábornokok és a bujdosni kényszerült száműzöttek örülnének-e, ha látnák, milyen nagy lett hazánkban a szabadság az utóbbi tizenöt évben? Lehet-e egyáltalán mennyiségben mérni a szabadságot: sok, kevés, elegendő, túlcsorduló - vagy minőségi kérdésről van szó?

"A szabadság önmagában lehetőség arra, hogy jóra vagy rosszra használjuk" - írja Emlékezet és önazonosság című lelki, politikai végrendeletében II. János Pál pápa. Amennyiben jól élek a szabadságommal, akkor én magam is és a környezetem is jobbá válik. Ellenkező esetben önmagamat és a környezetemet is tönkreteszem. Nem kell különleges képesség ahhoz, hogy e megállapítás józan igazságát belássuk. A féktelen szabadosság káros hatásait nap mint nap megszenvedjük: a kutató "szabadsága", hogy feltalálja az abortusztablettát, az üzletemberé, hogy eladja azt, a felhasználóé pedig, hogy a kezdődő magzati életet megszüntesse...

Korunk gondolkodásának veszélye, hogy a szabadság gyakorlása közben szívesen elvonatkoztatunk tetteink erkölcsi következményeitől. A közgondolkodás számára a szabadság legfontosabb tulajdonsága, hogy "azt tehetek, amit akarok". Cselekedet és erkölcsiség, mintha a végtelenben összeérő párhuzamos egyenesekként kísérnék életünket. Baj csupán akkor van, ha egy terrorista a bombáját éppen abba a kocsiba helyezte el, amelyikben mi magunk is utazunk, vagy egy felelőtlen kábítószerügynök éppen a mi gyermekünknek kínálná portékáját. Káintól Bábelig az erkölcs nélküli szabadság megannyi példájával találkozhatunk. A szabadság ilyetén értelmezése legtöbbször múló szeszélyeink kielégítése, a pillanatnyi előnyökért és élvezetekért. Ezért hangsúlyozza egyházunk, hogy a szabadság elválaszthatatlan a jó és a rossz kérdésétől.

A rá vonatkozó legtalálóbb eligazítást maga Krisztus adta: Szeresd Uradat Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, és minden erődből, felebarátodat pedig mint önmagadat. Az ember szabadsága legtökéletesebb megvalósulását a szeretet kettős parancsában találja meg. A szabadság hivatása a szeretet, mely hősies magasságokba képes emelni az embert. Amint Krisztus "életét adta testvéreiért", úgy az ő példája nyomán mártírok és hitvallók sora áldozta fel életét szabadon embertársaiért, ha kellett, a hazájáért.

Ezért - ha válaszolnom kellene a fenti kérdésre: mi a szabadság? - azt mondanám, hallatlan erő, mely igazságban és erkölcsi elvek szerint megélve képes felemelni, megújítani és emberhez méltóbbá tenni a világot. Vigyázzunk ezért a szabadságunkra!

Papp Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu