|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Illés Sándor A tárogató halála A tanító megkérdezte az osztályt a falusi iskolában, ahová én is jártam, hogy ki szeretne zenét tanulni. És hogy milyen hangszeren. Csak a kis Zséli Miska, a telepen lakó fiú nyújtotta fel a kezét, hogy ő nagyon szeretne tanulni, és a hegedűt választaná. Merthogy a nagybátyja, Imre bácsi is szépen tud hegedülni. Sajnos nem tanulhatott, mert nem tudott számára a családja hegedűt biztosítani. Szegények voltak nagyon. A tanító vigasztalta: "Nem baj, majd megtanulsz szájharmonikázni!" Ezen nevetett az osztály, csak Miska szomorodott el. Egy osztályba járt velünk a kántor egyik fia is, aki azzal kérkedett, hogy ő otthon mindennap egy órát zongorázik. A nagymamája tanítja, saját zongorájuk van, bécsi gyártmányú. Irigyeltük. Én különösen, mert már akkor imádtam a zongoramuzsikát. Megfogadtam, ha egyszer gyerekem lesz, én is veszek majd, hogy megtanuljon rajta játszani, és csodálatos dallamain a felhők fölé röpüljön. Oda is szállt. Az én falum nem volt mulatós kedvű, de azért volt vagy fél tucat zenekara. A Bácskában nagyon népszerű tamburások mellett megélt két fúvósbanda. Ha valaki zenét akart tanulni, az elsősorban tamburára gondolt. Sok családban volt ilyen pengetős hangszer, a távoli tanyán élők zenekarokat is alakítottak, és nagyobb összejöveteleken muzsikáltak. Névnapokon, születésnapokon. Apámnak is volt egy tamburája, esténként azt pengette a dívány szélére kuporodva. Én is próbálkoztam elsajátítani, de sikertelenül. Pedig vonzott a zene, álmomban néha nagy zenekarokat vezényeltem, amelyekben harsonák és dobok is voltak. Trombiták jajongtak, kürtök rivalltak segítségért kiáltva. És mélyhegedűk brummogtak, akár a tenger hullámai valahol nagyon messze. E mélyhegedű zokogni is tud, el-elcsukló kétségbeeséssel. Szerelemmel és haraggal, akár a fuldokló hörgése. A mélyhegedű maga az élet! Amikor a közeli városkában középiskolába kerültem, megismerkedtem a gajdával is. Jajgatása a szívnek, szerb népi hangszer, de nem az én ősi bánatomat sírja: szláv kesergés, amit nem értek. De hagyományként tisztelek. A gajdások akkoriban gimnáziumról gimnáziumra járva mutatták be ezt a szerb népi zenét. A siratókat és az ujjongókat. Életem emlékezetes, szép muzsikájával azonban már a gimnázium után találkoztam. A temerini éjszakában. A nyári illatoktól fűszeres éjszakában. Egyszerű a történet. Balázs Pista napszámos telepi lakásának padlásán kutatva rátalált egy régi tárogatóra. Addig-addig próbálkozott, amíg megtanulta fújni: játszott rajta. És azt szerette volna, ha ezt mások is megcsodálják. Ezért a langyos nyári estéken kiült az udvarra, és keservesen fújta, fújta: Krasznahorka büszke vára... Valami leírhatatlanul csodálatos volt, igazi élmény, egy régmúltról éneklő tárogató. Magyar muzsika, halvány fény a kisebbségi élet keserves éjszakájában. Akkor hallottam először Krasznahorkáról, a magyar múltról, amiről soha nem tanítottak a szerb gimnáziumban. Amit nem pótolhattak a gajdások sem. Meg a szerb történelemórák. Voltak olyan pillanatai a kisebbségi életnek, amikor összeszorított foggal az ilyen nyári éjszakákon elhangzott tárogatószóba kellett kapaszkodnom, hogy erős maradjak - s magyar, aki bizakodik a jövőben. Láthatatlan, hatalmas ívként hajlott fölém a tárogatószó. Tragikus vége lett. A tárogató egy idő múlva elnémult. De egy este, 1944-ben, egy őszi este ismét megszólalt. Balázs Pista kiült a gang lépcsőjére, és elsiratta az unokáját, akit a szerb partizánok megöltek. Azokban a napokban több mint negyvenezer ártatlan magyart végeztek ki a partizánok a Vajdaságban. Szállt a kesergő dal. Sírt az éjszaka. De másnap két partizán kopogtatott be Balázs Pista házának kapuján. A hangszert keresték. Merthogy az is magyar. Megtalálták, és összetörték, majd tűzre dobták. Elégett. Azóta én az áldozatok között ezt az öreg, régi hangszert is gyászolom és megsiratom.
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|