Uj Ember

2005.03.13
LXI. évf. 11. (2952.)

Megjelent
a Teofil
márciusi száma
- 12 oldalon!

Főoldal
Címlap
Falak helyett hidakra volna szükség...
Templomi gyűjtés a Szentföld javára
Egy embertelen rendszer áldozatai voltak
Az MKPK nyilatkozata az "ügynöktörvényről"
Nemzeti eucharisztikus kongresszus lesz...
A püspöki kar tavaszi üléséről
Én nemzetem, magyar népem
Lelkiség
Lázár feltámasztása
Szentírás-magyarázat
Isten "késlekedik"...
Homíliavázlat
A kötelező imádság
LITURGIA
Csodák (2.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Egy megosztott ország békére vágyik
Az egyház nem köztestület
Erdő Péter bíboros az átvilágításról
Nem "emberi jog" - nem alternatíva
Átlátunk-e a mesterséges pókhálón
A "hit pajzsaként" élni
Miért tekintették ellenségnek a papokat?
Lapszél
Büszkék lehetünk!
Élő egyház
Emlékek, álmok, realitások
Konferencia a vallási és zarándokturizmusról Komárom-Esztergom megyében
Vanyó Tihamér százéves
Elhunyt a bécsi magyar lelkész
Keresztény RTV-újság
Szólj hozzám...
Élő egyház
Egy kisebbség vezeti Európát a szakadék felé
Fórum
Egy író hazatalált
Egy hét
Tavasz, nyár, ősz, tél... és újra tavasz
Film
Három hangon
Az Olvasó írja
Az őszinte vallomás a hatásos eszköz...
Három szín - egy igazság
Fórum
A szent hely és a szent idő találkozásában
A nemzeti szentföldi zarándoklat emlékei
Fórum
Hatvan éve történt
Az egyházi földek államosítása
Fórum
Igaz történetek - mint védőoltás...
Bögre Zsuzsanna szociológus a vallásosságról, diktatúrákról és a túlélésről
Esterházy János emlékezete
Ifjúság
Szólj hozzá!
Amiről nem hallottunk
Rendhagyó történelemóra a Polgárok Házában
Programajánló
A hazát szeretni
Magyar egyetemisták imái a pápáért
REJTVÉNY
Kultúra
"Dolgaim elől rejtegetlek..."
Az Isten-kereső József Attila (4.)
Budapesti Tavaszi Fesztivál
Válogatás a huszonöt éves rendezvénysorozat programjából
Szinte még meg sem
A tárogató halála
Paletta
Fórum
Megnyílik a Művészetek Palotája
A "hangszerépítő": Zoboki Gábor
Mozaik
Keresztutak
Pálffy Katalin kiállítására
Idő, hogy szeressünk
Cor-hétvége Nyíregyházán
Hol lehet a szenteltvíztartó?
Áldozat-oltár
Szakrális kiállítás az Olof Palme-házban
Meleg színekben pompázó rózsanád
Esterházy-ünnepség Budapesten

 

Szentírás-magyarázat

Lázár feltámasztása

Nagyböjt 5. vasárnapja - Jn 11,1-45


Jézusnak barátja volt Lázár: halála hírére megrendül, mint minden ember. Mária és Márta a halálát követő szertartásokat végzik az evangéliumi elbeszélés szerint (11,19), siratják azt, akit szerettek. A tömeg egy része osztja Jézus megindultságát, együtt érez vele, és csak annyit állapít meg: "Mennyire szerette!" (36. v.) Mások viszont követelést fogalmaznak meg: miért nem tesz most barátjáért csodát? (37. v.) Az evangélium késői olvasói tudják, ezek a megállapítások készítik elő a feltámasztás csodáját. Ez a történet azonban kiemelkedik a többi csodaelbeszélés közül, problematikája azóta is foglalkoztatja a híveket és a magyarázókat, mert először találkozik a Bibliát olvasó a feltámadás elbeszélésének történetével.

A feltámadás a kereszténység leghihetetlenebb tanításai közé tartozik. Mindig is nehéz volt erről beszélni, de most, amikor minden jelenséget természettudományos szempontból igyekszünk vizsgálni, még nehezebb. Ebben az esetben van egy másik fontos kérdés is. Vajon Jézus föltámadása és Lázár föltámasztása ugyanaz az esemény-e, vagy más? Lázárt Jézus visszahívta a halálból ebbe a földi életbe, ez nyilvánvaló (44. v.). Jézust feltámasztotta az Atya a halálból, és bár tapasztalták a feltámadott megjelenését, nyilvánvaló, hogy a feltámadott Jézus nem ebbe az életbe tért vissza.

Az első kérdésünk: pontosak-e ezek a leírások Lázárról és Jézusról? Lehet-e a legendaképződés egyik "terméke" Lázár feltámasztásának története? A kérdést nem tudjuk kikerülni. Ha azt mondjuk: Lázárt csak a történet szerint támasztották fel, nem a valóságban, akkor egy ilyen mese nem nagyon érdekelte volna a zsidókat, nem akarták volna ezután megölni Jézust, aki ilyen rendkívüli csodát tett. Jézus csodái is keltettek furcsa mendemondákat, amelyek nem tetszettek a farizeusoknak, de feltámadása után mégsem fogalmazódott meg Jézus újbóli megölésének gondolata. Tehát ellenségei is tudják: másról van szó.

Lázár feltámasztása, újraélesztése még így is példátlan tett Jézustól. Az a Lázár, aki már a sírban volt, egyszer csak előjön. Lázár azt követően nem jelent meg itt is, ott is. Lázár feltámasztása nem eredményezett hitet a tanítványokban. Hiába tudtak erről az eseményről a szenvedéstörténet eseményei előtt, Jézus halála után szétszéledtek, lezárt ügynek tekintve Jézus misszióját, amely halálával befejeződött...

Jézus feltámadása viszont hitet eredményezett, olyan bizonyosságot, hogy van átjárás ég és föld között, sőt az életünk nem fejeződik be a halállal. Lázár feltámasztása ezt a bizonyosságot nem adta meg sem a tanítványoknak, sem az ott állóknak...

A feltámadás kérdése megmaradt a kereszténység legproblematikusabb tanításának. Ma is vannak, akik "racionalizálni" akarják ezt a történetet és a feltámadás kérdését is: azt állítva, hogy Jézus és Lázár is csak a hitben támadt fel. Sokan összemossák a két feltámasztás között a különbséget, mások egyszerűen botránynak tartják, vagy egyszerűen ósdi mesének. Tehetik ezt azért is, mert a mai embernek a halál egy távoli valami, amit a városok peremére és a kórházak intenzív osztályaira száműzött az élők félelme. De szeretteink nagyon is valóságos halála kapcsán egyre közelebb jön hozzánk, és akkor már csak az lesz fontos, tud-e valaki választ adni a halálra, a halál utáni életre, mert múló éveinkkel személyesen is egyre mélyebben érint bennünket. A félelmet legyőzi az idő, az évek. A legjobb válasz maradt - a legnehezebb: a feltámadás. Nem Lázáré, hanem Jézusé.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu