Uj Ember

2005.03.13
LXI. évf. 11. (2952.)

Megjelent
a Teofil
márciusi száma
- 12 oldalon!

Főoldal
Címlap
Falak helyett hidakra volna szükség...
Templomi gyűjtés a Szentföld javára
Egy embertelen rendszer áldozatai voltak
Az MKPK nyilatkozata az "ügynöktörvényről"
Nemzeti eucharisztikus kongresszus lesz...
A püspöki kar tavaszi üléséről
Én nemzetem, magyar népem
Lelkiség
Lázár feltámasztása
Szentírás-magyarázat
Isten "késlekedik"...
Homíliavázlat
A kötelező imádság
LITURGIA
Csodák (2.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Egy megosztott ország békére vágyik
Az egyház nem köztestület
Erdő Péter bíboros az átvilágításról
Nem "emberi jog" - nem alternatíva
Átlátunk-e a mesterséges pókhálón
A "hit pajzsaként" élni
Miért tekintették ellenségnek a papokat?
Lapszél
Büszkék lehetünk!
Élő egyház
Emlékek, álmok, realitások
Konferencia a vallási és zarándokturizmusról Komárom-Esztergom megyében
Vanyó Tihamér százéves
Elhunyt a bécsi magyar lelkész
Keresztény RTV-újság
Szólj hozzám...
Élő egyház
Egy kisebbség vezeti Európát a szakadék felé
Fórum
Egy író hazatalált
Egy hét
Tavasz, nyár, ősz, tél... és újra tavasz
Film
Három hangon
Az Olvasó írja
Az őszinte vallomás a hatásos eszköz...
Három szín - egy igazság
Fórum
A szent hely és a szent idő találkozásában
A nemzeti szentföldi zarándoklat emlékei
Fórum
Hatvan éve történt
Az egyházi földek államosítása
Fórum
Igaz történetek - mint védőoltás...
Bögre Zsuzsanna szociológus a vallásosságról, diktatúrákról és a túlélésről
Esterházy János emlékezete
Ifjúság
Szólj hozzá!
Amiről nem hallottunk
Rendhagyó történelemóra a Polgárok Házában
Programajánló
A hazát szeretni
Magyar egyetemisták imái a pápáért
REJTVÉNY
Kultúra
"Dolgaim elől rejtegetlek..."
Az Isten-kereső József Attila (4.)
Budapesti Tavaszi Fesztivál
Válogatás a huszonöt éves rendezvénysorozat programjából
Szinte még meg sem
A tárogató halála
Paletta
Fórum
Megnyílik a Művészetek Palotája
A "hangszerépítő": Zoboki Gábor
Mozaik
Keresztutak
Pálffy Katalin kiállítására
Idő, hogy szeressünk
Cor-hétvége Nyíregyházán
Hol lehet a szenteltvíztartó?
Áldozat-oltár
Szakrális kiállítás az Olof Palme-házban
Meleg színekben pompázó rózsanád
Esterházy-ünnepség Budapesten

 

Film

Tavasz, nyár, ősz, tél... és újra tavasz

Kim Ki-duk dél-koreai rendező 2003-ban készült alkotása olyan mű, amelyhez időnként vissza kell térni. Úgy, mint azokhoz a könyvekhez, amelyeket életünkben már többször olvastunk. Melyekről tudjuk, sokszor leveszszük még őket a polcról, mert mindig kopogtatnak ajtónkon olyan élethelyzetek, amikor útmutatásukra szükségünk van.

A rendező eddig készült filmjei az erőszak képeiben bővelkedtek. A már-már gyomorforgató és válogatottan kegyetlen alkotásokhoz képest azonban a Tavasz, nyár, ősz, tél... és újra tavasz lenyűgöző és szép alkotás.

Képei és az európai ember számára szokatlan, de nem megfejthetetlen szimbólumai olyan erővel hatnak, hogy mellettük minden mondat tévúton jár. Ezért most is szívesebben írnék arról a mozdulatlan és békés csendről, amely a vetítés után a nézőtérre ült. Arról, hogy nehezen nyúltunk a kabátunk után, és kilépve a városi éjszakába néhány percig azt sem tudtuk, merre induljunk haza.

Pedig a történet nagyon egyszerű. Egy élet állomásait mutatja be. A gyermekkor önfeledt rácsodálkozásait és első bűneit. Az ifjúkor naivitását, bírvágyát. Az első szerelmet, a pusztításra való hajlamot. Bűnt, megtisztulást, engesztelést. Az öntudatlan gyermekből felelősséget vállalni tudó emberré válás küzdelmes folyamatát. És látunk egy öreg mestert, aki már megjárta ezt az utat. Akinek olykor szigorú, mégis szelíd bölcsessége visszavezeti az eltévedt tanítványt a helyes útra.

A táj magával ragadó szépsége és nyugalma mellett több olyan jelenete is van a filmnek, amelyet nem szabad, de nem is lehet elfelejteni. Az egyik talán az a pillanat, amikor a kisgyermek rádöbben arra, jóvátehetetlent követett el. A tette ismerős. Sírása mintha a miénk lenne. A másik az az engesztelő éjszaka, amely a felnőtt férfi bűnét és tehetetlen fájdalmát alakítja át olyan valósággá, amelyben összeér profán és szent, ég és föld, művészet és hit. Találkozik ember és ember. Találkozik Isten és ember.

Nem ismerem a szútrák tanítását. És azt is tudom, a keleti gondolkodás teljességgel sosem illeszthető be a mi nyugati világunkba. De ami Buddhánál és a kultúrák különbségénél is fontosabb, ott van a filmben. Mindenki számára kiolvasható és megérthető igazság. Olyan forrásvíz, melyet a kezünkbe adnak. Vigyázva és óvatosan kell vinnünk, mert nem tudhatjuk, mikor kell mások vagy a magunk szomjúságát oltani vele. S csak mi tehetünk arról, ha az úton két megálló közt elfolyik a tenyerünkből.

(Kim Ki-duk: Tavasz, nyár, ősz, tél... és újra tavasz)

Kávé

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu