Uj Ember

2005.02.20
LXI. évf. 8. (2949.)

Elhunyt
Lucia nővér,
a harmadik
fatimai látnok

Főoldal
Címlap
Keresztény emberkép a mai Európában
Kilenc ország katolikus vezetői Budapesten
Egyházi "minisztérium" alakult...
Tizenöt éves a Püspökkari Titkárság
A Katolikus Ifjúsági és Felnőttképzési Szövetség tíz éve
Jubileumi konferencia Dobogókőn
A nemzet él!
Lelkiség
"Ez az én szeretett fiam"
Szentírás-magyarázat
A szeretet mennyországa
Homíliavázlat
Ég és föld között feszülve
LITURGIA
A szentségi böjt
Az Eucharisztia Éve (VI.)
A hét szentje
(Február 21.)
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A diktatúra dokumentumai
Egyre többen érdeklődnek levéltári anyagaik iránt
Látlelet az ifjúságról
Egyház és állam szétválasztása
Százéves a francia törvény
LAPSZÉL
Életben maradás a fővárosban...
Élő egyház
Hivatásgondozó konferencia
Lelki épülés, testi gyógyulás
Betegek Világnapja - Győrött
Egyéves a Mester és Tanítvány című pedagógiai folyóirat
Élő egyház
A Szentatya állapota sokat javult
Víziója van küldetéséről...
Fórum
Visszapillantási kísérlet a reformáció kezdetére
A reménybeli egység és az új Luther-film
Bicegő igazság
Egy hét
KÖNYVESPOLC
Élete végéig figyelték
Zene és ifjúság
Fórum
A tevékenység az imádság formája
Ősi bencés élet Bakonybélben
Fórum
Nem ítéletre van szükség
Egyházi alapítvány az AIDS-betegekért
A kereszt áldásában
Kórházban segítő fiatalok
Fórum
Az emlékezés kötelessége
Szent Margit Gimnázium (Budapest)
"Mi sem vagyunk itt véletlenül..."
Parma Fidei - A hit pajzsa
Az emberség pecsétje
Megemlékezés Endrédy Vendelzirci apátról
Bűnös keresztfaragás
Ifjúság
Pécsi Egyetemi Lelkészség - határozatlan időre
Ha összeér a lelketek
Az Észak-Duna menti Ifjúsági Régió téli találkozója Kismaroson
Szólj hozzá!
Szakadék
Hangulatjelentések
REJTVÉNY
A megfejtés az itt olvasható gondolat befejezése.
Kultúra
Krisztus követségében
Ötven éve halt meg Paul Claudel
Fogunk között átvinni - a túlsó partra
A professzor tanítása
A számkivetés versei VII.
A csend
Opera a választógyűrű titkáról
PALETTA
Mozaik
Egyre népszerűbb a katolikus egyetem
Szentmise a betegekért
Nem félem - szeretem...
Zenthe Ferenc vallomása
Hitről, magyarságról - Szabadkán
A hólepte erdőben

 

A csend

Opera a választógyűrű titkáról

"Tudom, fiam, hogy fáj, de csak tűrjed, mert ez a választógyűrű. Meg nem szabadulsz most már tőle, amíg annak az ujjára nem húzod, akit mindennél jobban szeretsz a világon. Ujjadon a gyűrű, szíveden az abroncs addig. Hanem ha annak az ujjára húzod, akit mindennél jobban szeretsz, akkor nem leszel többé elhagyott, akkor azt soha el nem veszítheted. ... Ha nem annak adod, akit legjobba szeretsz, ha másikat választasz, bizony az élettől elválasztod, és ujjadra a gyűrű, szívedre az abroncs visszaszáll." (Balázs Béla: A csend - részlet)

A Szegedi Nemzeti Színházban február 11-én tartották Huszár Lajos A csend című operájának ősbemutatóját. A jeles kortárs zeneszerzővel még a premier előtt beszélgettünk.

- Balázs Béla Hét mese című könyvét egy kedves ismerősöm adta a kezembe. Elolvasva úgy éreztem, ez életem nagy operatémája. Elemi erővel hatott rám a történet, amelyet lehetetlen megrendültség nélkül olvasni. Molnár László, a Szegedi Nemzeti Színház zeneigazgatója még 1994-ben rendelt tőlem operát, amit három-négy év alatt megírtam. Akkor azonban lemondtam a szegedi szerződésemet, hogy részt vehessek a Magyar Állami Operaház Millenniumi Operapályázatán. A csenddel végül a harmadik díjat nyertem el.

Darvasi László szövegkönyve mennyire tér el az eredeti történettől?

- Balázs Béla a történetet rövidre zárja azzal, hogy a főhős, Péter odaadja az egykor édesanyjától kapott csodálatos gyűrűt a tündérnek (a Csendnek), megszabadul a gyűrű okozta, szívet szorongató lelki fájdalmaktól, megszabadul a múltban történtek terhétől s a vágyakozástól. Az operában nem jelenik meg a vágyaktól való elszakadás. Darvasi szélesebben bontja ki a történet zárójelenetét, amely egy kút mellett játszódik. Ezt én találtam ki, s azt akartam, hogy a kút "megszemélyesüljön" egy színfalak mögötti kórus formájában. Ennek a résznek a szövegét is magam írtam. Péter és a tündér találkozása, valamint a gyűrű átadása után már csak a zene szól. Nyitva hagytam azt, mi történik Péterrel: boldogan meghal, vagy a tündérrel átlép egy másik világba. De az is benne lehet, hogy megjelenik a három ember, akiknek Péter korábban a halálát okozta, és ők "taszítják" Pétert a tündér karjaiba. A darabot záró zenével a transzcendenciára utalva valamiféle emelkedettségre, katarzisra törekedtem.

Dramaturgiailag hogyan épül fel az opera?

- A történetet négy jelenetbe sűrítettük. Az első az anya halálával zárul, Péter menekül a tündér elől. E menekülés vissza-visszatérő motívum. A második jelenet Péter és Pál barátságáról, vándorlásáról, valamint a Muharossal való találkozásról szól. A harmadik középpontjában Péter és Ilona fellobbanó, majd - a lány gyűrű titkát firtató követelőzése miatt - kihűlő szerelme áll, az utolsó kép pedig Péter és tündér egymásra találása.

Az egyes képek felfoghatók az emberi élet különböző állomásainak, hiszen mindaz, amin Péter keresztülmegy, az ember fejlődésének egy-egy stációja: az anya-gyermek kapcsolat, a barátság, a szerelem, végül a transzcendens megtapasztalása. A történet több szempontból is párhuzamba állítható egy másik Balázs Béla-mű, A Kékszakállú herceg vára gondolatiságával.

Jóllehet a tündér és a Muharos mesei alakok, ugyanakkor a cselekménynek számos realista, sőt naturalista mozzanata van, ami alapvetően Balázs Bélának köszönhető, s amire Darvasi még "rá is tett" egy kicsit. A gyári jelenetben például munkások beszélgetnek a kevés fizetésről - mikor már nem a család, s az élet fontos, mert az anyag költözött a lelkük helyébe, az uralkodik felettük...

Műveiben törekszik a hagyományos és a "modern hangzásvilág" ötvözésére. A csend széles érzelmi skálán mozgó történet, amelyben a hangnak, a zenének, a csendnek és a zajnak eleve fontos szerepe van. Mindez nagyon inspiráló lehetett...

- A csend minden szempontból összetett opera. A stíluskeveredést a cselekmény is indokolja. A szerelemnek, a halálnak, az ironizálásnak és minden egyébnek megvan a maga zenéje, motívuma. A kocsmai jelenetben például megjelenik a harsány mulatozás, a nótázás. Voltak aggályaim azzal kapcsolatban, hogy a stílusbeli "eltérések" miatt nem törik-e meg a darab egysége. A környezetemben azonban egyre többen vannak - többek között a darabot betanító két karmester -, akik megnyugtattak: nincs szó stílustörésről, és bízhatunk abban, hogy a mű a hallgató számára "egységes világot" tükröz majd.

Művei között számos vallásos tárgyú darabot találunk.

- Germekkorom óta érdekelnek a vallási témák. Különösen maga az áhítat foglalkoztat. Már zeneakadémista koromban is írtam bibliai ihletésű kórusműveket. Első fontosabb darabomat, a 69. zsoltárt még a hetvenes években komponáltam tenorhangra és zongorára. Aztán újabb kórusművek következtek: az Ave Maria, a Dies Magnificatus, az Agnus Dei. Az Ikonok - Pilinszky János emlékére, szoprán hangra és kamarazenekarra készült. Nem Pilinszky-dalciklusról van szó, valójában misét írtam, amelyben a latin misetételek között egyetlen vers szerepel a költőtől, nevezetesen a Harmadnapon a Credo helyén. Ezt a művemet már többször is eljátszották, legutóbb Pannonhalmán.

2003-2004-ben komponáltam a latin nyelvű Passiót, amelyben a négy evangélium szövegei keverednek. Az előadó apparátus négy szólóénekesből, énekkarból, orgonából és ütőhangszerekből áll. A Passió részletét a közeljövőben Esztergomban fogják bemutatni.

Dolgozik most valamin?

- Pillanatnyilag A csend próbáinak lázában égek. Úgy tudom, a szegedi társulat áprilisban Budapesten is be fogja mutatni az operát. Távolabbi terveim között szerepel egy Vincent Van Goghról szóló kamaraopera komponálása, Kocsis István monodrámájának szövegére. Nagyon szép írás, lebilincselő szituáció. Arról szól, a festő hogyan viaskodik saját festői mivoltával, prédikátori múltjával, betegségével és magányával.

Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu