Uj Ember

2005.02.20
LXI. évf. 8. (2949.)

Elhunyt
Lucia nővér,
a harmadik
fatimai látnok

Főoldal
Címlap
Keresztény emberkép a mai Európában
Kilenc ország katolikus vezetői Budapesten
Egyházi "minisztérium" alakult...
Tizenöt éves a Püspökkari Titkárság
A Katolikus Ifjúsági és Felnőttképzési Szövetség tíz éve
Jubileumi konferencia Dobogókőn
A nemzet él!
Lelkiség
"Ez az én szeretett fiam"
Szentírás-magyarázat
A szeretet mennyországa
Homíliavázlat
Ég és föld között feszülve
LITURGIA
A szentségi böjt
Az Eucharisztia Éve (VI.)
A hét szentje
(Február 21.)
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A diktatúra dokumentumai
Egyre többen érdeklődnek levéltári anyagaik iránt
Látlelet az ifjúságról
Egyház és állam szétválasztása
Százéves a francia törvény
LAPSZÉL
Életben maradás a fővárosban...
Élő egyház
Hivatásgondozó konferencia
Lelki épülés, testi gyógyulás
Betegek Világnapja - Győrött
Egyéves a Mester és Tanítvány című pedagógiai folyóirat
Élő egyház
A Szentatya állapota sokat javult
Víziója van küldetéséről...
Fórum
Visszapillantási kísérlet a reformáció kezdetére
A reménybeli egység és az új Luther-film
Bicegő igazság
Egy hét
KÖNYVESPOLC
Élete végéig figyelték
Zene és ifjúság
Fórum
A tevékenység az imádság formája
Ősi bencés élet Bakonybélben
Fórum
Nem ítéletre van szükség
Egyházi alapítvány az AIDS-betegekért
A kereszt áldásában
Kórházban segítő fiatalok
Fórum
Az emlékezés kötelessége
Szent Margit Gimnázium (Budapest)
"Mi sem vagyunk itt véletlenül..."
Parma Fidei - A hit pajzsa
Az emberség pecsétje
Megemlékezés Endrédy Vendelzirci apátról
Bűnös keresztfaragás
Ifjúság
Pécsi Egyetemi Lelkészség - határozatlan időre
Ha összeér a lelketek
Az Észak-Duna menti Ifjúsági Régió téli találkozója Kismaroson
Szólj hozzá!
Szakadék
Hangulatjelentések
REJTVÉNY
A megfejtés az itt olvasható gondolat befejezése.
Kultúra
Krisztus követségében
Ötven éve halt meg Paul Claudel
Fogunk között átvinni - a túlsó partra
A professzor tanítása
A számkivetés versei VII.
A csend
Opera a választógyűrű titkáról
PALETTA
Mozaik
Egyre népszerűbb a katolikus egyetem
Szentmise a betegekért
Nem félem - szeretem...
Zenthe Ferenc vallomása
Hitről, magyarságról - Szabadkán
A hólepte erdőben

 

Az Eucharisztia Éve (VI.)

A szentségi böjt

A szentségi böjt szokása, illetve törvénye figyelmeztet bennünket, hogy a szentáldozásra az egész embernek, lelkünknek és testünknek egyaránt föl kell készülnie. Szükség esetén el kell végeznünk a szentgyónást, és a méltó szentáldozáshoz hozzátartozik a szentségi böjt is.

A szentáldozás előtt egyórás böjtöt tartunk, ami azt jelenti, hogy semmit nem eszünk, és vízen kívül mást nem iszunk. A betegek még ez alól is felmentést kapnak. A jelenlegi szabályozást megelőzően XII. Piusz pápa (1953, 1957) már enyhítette a régi, szigorú böjti fegyelmet, mely szerint a szentségi böjt ideje papok számára misézés előtt és a hívek számára szentáldozás előtt három óra volt.

A szentségi böjt elterjedéséhez nagymértékben hozzájárult az a tény is, hogy a szentmise megünneplése a második század elejétől áttevődött reggelre. A Hüppolitosznak tulajdonított ősegyházi irat, a Traditio apostolica - amelyből sok mindent megtudunk az ókeresztény kor egyházfegyelméről - még egyértelműbben fogalmaz: "Minden hívő, mielőtt még ételt érintene, siessen magához venni az eucharisztiát" (36.p.). Szent Ágoston a szentségi böjtöt az egyik levelében már mint az egész egyházban elterjedt szokást említi 400 körül egy Januariusz nevű karthágói papnak, aki néhány liturgikus jellegű kérdést tesz föl neki.

Az első törvényt a szentségi böjtre vonatkozóan a hippói zsinat (393, 28. kánon) és a III. karthagói zsinat (397, 29. kánon) hozta, amely kimondta, hogy a szentmisét csakis éhgyomorral szabad bemutatni. Jóval később a konstanzi zsinat így fogalmaz: "A szent kánonok dicséretes határozata és az egyház jóváhagyott szokása megtartotta és megtartja, hogy ezt a szentséget nem szabad étkezés után létrehozni, és a hívők sem vehetik magukhoz, ha nem böjtölnek, csak betegség vagy más szükség esetén, amelyet a jog vagy az egyház megenged vagy elfogad" (DS 1199).

A Szentírás szerint az embert teremtő és üdvözíteni akaró Isten gondosan előkészítette a megváltó eljövetelét. "Isten, ki a Boldogságos Szűz testét és lelkét, hogy Fiad méltó lakóhelye legyen, a Szentlélek által felékesítetted..." - imádkozzuk az egyház egyik könyörgésében. Azt is mindnyájan el tudjuk képzelni, hogy a bibliai Mária és Márta mennyit fáradozott a "méltó fogadás" érdekében, amikor az Urat házukba fogadták. A lábmosás ugyan nem közvetlenül az utolsó vacsora előtt történik, de mindenképpen figyelmeztetés, hogy nem lehetünk közösségben Jézussal, ha nem vagyunk tiszták (Jn 13, 8), ha nem készülünk fel kellőképpen a vele való találkozásra. A lábmosás szertartása utalhat a testi és lelki előkészület fontosságára is. A megtisztulás szükségességét Jézus Péternek mondott szavaiból is kielemezhetjük: "Ha meg nem moslak, nem vagy közösségben velem" (Jn 13, 8). A "megmosás", vagyis a megtisztulás előfeltétele az eucharisztia vételének. A "ha meg nem moslak" kifejezés arra is utalhat, hogy nem akármilyen tisztulásról van szó; nem olyanról, amit például Péter mosakodással megszerezhetne. Ezt a tisztulást csak a Megváltó Jézus tudja megadni neki. Kétségtelen, Jézus itt nem közvetlenül a kiengesztelődés szentségéről beszél, de bizonyos módon utal rá, amikor arra a tisztulási folyamatra hivatkozik, melyet megváltó halála indított el és a szentségi üdvrend aktualizál az egyes emberekben a századok folyamán.

Az egyház tőlünk is elvárja, hogy a szentáldozást gondos előkészület előzze meg. Nyilvánvaló, hogy fontosabb a lelki előkészület, de a szentségi böjt mint a testi előkészület egy sajátos formája szintén hitünk és az eucharisztia iránti tiszteletünk kifejeződése. De mindezek ellenére tudatában vagyunk annak, hogy nem vagyunk méltók a szentáldozásra. Azért részesedünk az eucharisztia szentségében, hogy megszentelődjünk, nem azért, mert már szentek vagyunk.

Dolhai Lajos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu