Uj Ember

2005.02.20
LXI. évf. 8. (2949.)

Elhunyt
Lucia nővér,
a harmadik
fatimai látnok

Főoldal
Címlap
Keresztény emberkép a mai Európában
Kilenc ország katolikus vezetői Budapesten
Egyházi "minisztérium" alakult...
Tizenöt éves a Püspökkari Titkárság
A Katolikus Ifjúsági és Felnőttképzési Szövetség tíz éve
Jubileumi konferencia Dobogókőn
A nemzet él!
Lelkiség
"Ez az én szeretett fiam"
Szentírás-magyarázat
A szeretet mennyországa
Homíliavázlat
Ég és föld között feszülve
LITURGIA
A szentségi böjt
Az Eucharisztia Éve (VI.)
A hét szentje
(Február 21.)
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A diktatúra dokumentumai
Egyre többen érdeklődnek levéltári anyagaik iránt
Látlelet az ifjúságról
Egyház és állam szétválasztása
Százéves a francia törvény
LAPSZÉL
Életben maradás a fővárosban...
Élő egyház
Hivatásgondozó konferencia
Lelki épülés, testi gyógyulás
Betegek Világnapja - Győrött
Egyéves a Mester és Tanítvány című pedagógiai folyóirat
Élő egyház
A Szentatya állapota sokat javult
Víziója van küldetéséről...
Fórum
Visszapillantási kísérlet a reformáció kezdetére
A reménybeli egység és az új Luther-film
Bicegő igazság
Egy hét
KÖNYVESPOLC
Élete végéig figyelték
Zene és ifjúság
Fórum
A tevékenység az imádság formája
Ősi bencés élet Bakonybélben
Fórum
Nem ítéletre van szükség
Egyházi alapítvány az AIDS-betegekért
A kereszt áldásában
Kórházban segítő fiatalok
Fórum
Az emlékezés kötelessége
Szent Margit Gimnázium (Budapest)
"Mi sem vagyunk itt véletlenül..."
Parma Fidei - A hit pajzsa
Az emberség pecsétje
Megemlékezés Endrédy Vendelzirci apátról
Bűnös keresztfaragás
Ifjúság
Pécsi Egyetemi Lelkészség - határozatlan időre
Ha összeér a lelketek
Az Észak-Duna menti Ifjúsági Régió téli találkozója Kismaroson
Szólj hozzá!
Szakadék
Hangulatjelentések
REJTVÉNY
A megfejtés az itt olvasható gondolat befejezése.
Kultúra
Krisztus követségében
Ötven éve halt meg Paul Claudel
Fogunk között átvinni - a túlsó partra
A professzor tanítása
A számkivetés versei VII.
A csend
Opera a választógyűrű titkáról
PALETTA
Mozaik
Egyre népszerűbb a katolikus egyetem
Szentmise a betegekért
Nem félem - szeretem...
Zenthe Ferenc vallomása
Hitről, magyarságról - Szabadkán
A hólepte erdőben

 

Visszapillantási kísérlet a reformáció kezdetére

A reménybeli egység és az új Luther-film

Hogyan is kezdődött? - fogalmazódhat meg bennünk a kérdés, amikor a reformációra gondolunk, amelyet a protestantizmus közel fél évezredes európai jelenléte is indokol.

A XX. század sok tekintetben újrafogalmazta a régi hitigazságokat, illetve átgondolta a "modern" ember cselekedeteinek vallási indítékait. A "visszatérés a forrásokhoz" elve mindig megújulást hozott a kereszténység történetében. Gondoljunk csak a szerzetesrendekre, vagy éppen a reformáció egyházaiból származó megújulási irányzatokra, de magára a katolikus egyházra is, mely negyven évvel ezelőtt, a II. vatikáni zsinaton (1962-1965) a Szentírás, a hagyomány, az egyházatyák tanulmányozásával és a korszerű válaszadás igényével új korszakot nyitott meg a liturgiában, a biblikus tanulmányokban, a világi hívekkel, más keresztény egyházakkal és nem utolsósorban a "mai világgal" való kapcsolatban.

A legújabb, amerikai-német közös rendezésben készült Luther-film azzal az igénnyel lép elő, hogy felvillantsa, illetve megjelenítse az öt évszázada történteket. A fiatal, igazságra szomjas és rokonszenves Luther alakja a korábbi sikeres Szent Ferenc-filmre emlékeztet, amely a lutheri reformációt háromszáz évvel megelőző reformkísérletről számolt be.

A történelmi beállítás igénye végigvonul a filmen a dátumok, korhű helyszínek, ruhák, díszletek megjelenítésével. A film hatásosan veszi sorra a főhős életének drámai eseményeit: Luther egy viharban határozza el, hogy pap lesz; lelki vezetőjének nyíltan szól kételyeiről; első miséjénél meginog a kehely a kezében; a "búcsúcédulák" vásári forgatagban való terjesztése; a római séta az erkölcstelen szerzetes jelenetével; az ereklyetisztelet bemutatása, Luther többszöri kihallgatása a római hatóság előtt; távozása a kolostorból; menekülése; Bora Katalinnal való házassága és egy új mozgalom kezdete.

A legfontosabb kérdés ezzel kapcsolatban a történelmi hitelesség. Különösképpen, hogy alcíme szerint egy olyan férfiról szól a film, aki "megváltoztatta a világot". A film ezzel szemben meglehetősen Róma-ellenes: azt a vélekedést hagyja a nézőben, hogy a római egyház agresszív, pénz- és hataloméhes, Isten nevében visszaél helyzetével.

A történelmi tisztánlátást nagymértékben elősegítette volna, ha az alkotók nemcsak Luther szemszögéből kísérik végig az eseményeket, hanem a másik fél nézőpontjából is kapnánk ízelítőt. Ez azonban teljesen elmarad. Ahogy arról sem hallunk, miképp alakult a reformáció sorsa: hány részre szakadt tovább a kezdeti törekvés az egyház megújítására...

A film az elevenünkbe vág, mert nagyon jól érzékelteti a személyes vívódásokat. De mint nézők, segíteni nem tudunk. Illetve valamit mégis tehetünk: ez pedig a filmről való beszélgetés és találkozás protestánsok és katolikusok között, a látottak át- és továbbgondolása. Ez a folyamat azonban nem most kezdődött, ennek már megközelítőleg százötven éves hagyománya van. Éppen a protestáns testvérek nyújtották ki kezüket a katolikusok felé, majd negyven éve a II. vatikáni zsinat válaszolt azzal, hogy elkötelezte magát az ökumenikus törekvések mellett, és világszerte imacsoportok jöttek létre, teológiai kutatások indultak a keresztények egységének helyreállítása érdekében. Ezekről ugyancsak elmondhatjuk, hogy "megváltoztatták a világot". Két nagy ökumenikus európai találkozó van mögöttünk (1989, 1997), ahol a különböző egyházak tagjainak ezrei fogtak össze. Gondoljunk Magyarországra, elevenítsük fel II. János Pál pápa 1991-es debreceni látogatását, amikor megkoszorúzta a gályarabok emlékművét. És gondoljunk az 1999-ben Augsburgban aláírt Közös Nyilatkozatra, mely egyetértést teremtett evangélikusok és római katolikusok között egy lényeges kérdésben. A 2000. jubileumi évben II. János Pál pápa nyilvánosan és ünnepélyesen bocsánatot kért az egység elleni bűnökért. De utalni kell a Strasbourgi Ökumenikus Chartára is (2001), amely lefektette azokat a keresztény alapokat, melyeket protestánsoknak, ortodoxoknak és katolikusoknak együtt kell megvalósítaniuk a közös jövő szempontjából. Ráadásul 2002-ben nyolc magyarországi egyház ezt a dokumentumot magára nézve kötelezőnek tartotta és együttesen aláírta.

A film alkotói, úgy tűnik, nem vettek tudomást erről az egységet kereső keresztény világról, ehelyett az ötszáz év előtti ellentétek nem is igazán tárgyilagos felmutatását választották. Anélkül, hogy elvitatnánk az alkotók művészi szabadságát, a nézők szabadságának jogán elmondhatjuk: kár, hogy az igazságkeresés helyett beérték a hatáskeltéssel.

Kránitz Mihály

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu