Uj Ember

2004.08.08
LX. évf. 32. (2922.)

Augusztus 9.
A Keresztről Nevezett
Szent Teréz Benedikta
(Edith Stein)
szűz és vértanú
ünnepe

Főoldal
Címlap
Olimpia és egyház
Férfiak és nők az egyházban
Megjelenése előtt meghamisított dokumentum
Fel a csúcsra!
Közép-európai cserkésztalálkozó a Tátrában
Rendkívüli olimpiai versenyszám
Lelkiség
"Boldog az a szolga"
Szentírás-magyarázat
Vágyom az Isten után
Homíliavázlat
A megváltás szentsége (7.)
Liturgia
Csípőtök legyen felövezve,
A hét szentje
(augusztus 13.)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A koinonia, vagyis a közösség
A Fejedelem nyomában
Emlékezés a cigány holokausztra
LAPSZÉL
Santana, és ami megmarad
Élő egyház
"Boldogasszony vendégségében"
Alsóvárosi búcsú - Bálint Sándor születésnapján
Határon túli kispapok Pannonhalmán
Premontrei kápolnaszentelés
Jól vették az akadályokat
Fórum-fesztivál Szombathelyen
Fekete István hazatér
Szent Filoména-emlékmise
Csak tűnő délibáb?
Élő egyház
A versenyzők lelki ellátása
Fórum
Bibó István
Egy hét
Könyvespolcra
Nem akarok már kérni semmit...
Az Olvasó írja
Kirándulás
Fórum
Feltámadás után
Tisza-parti jelenetek, szegedi séták
Fórum
Erdő Péter bíboros Kanadában
Nemcsak üzlet, szellemi műhely is
Látogatás a pesti Novotny antikváriumban
Igazi európai megoldás...
Látogatás Alsószenttamáson
Hit és zsenialitás
Lisznyay Szabó Gábor-emlékhangverseny Székesfehérváron
Fórum
"Wellness" - jó közérzet jó pénzért?
Kikapcsolódni jó!
Háromszékiek világtalálkozója
Virrasztás Magyarországért
Ifjúság
Szólj hozzá!
Pilinszky
Hangulatjelentések
"A Jóisten tudta!"
Országos Katolikus Egyetemista Találkozó Baján
Segíteni a segítőket!
Programajánló
Gitáros közösségépítő tábor
Rejtvény
Kultúra
Blaszfémia
A következő operai évad elé
Naplójegyzetek
A versolvasásról
A Discantus énekegyüttes sikere
Nyári zsongás
Kecskésék Tihanyban
Gyűjtögetők
Fórum
"Az életszentség fáklyája..."
Assisi Szent Klára
Mozaik
Egy szent Rómából
Szent Lőrinc diakónus ünnepére
Ministránstábor Bodajkon
A badacsonyi Szent Anna-kápolna búcsúja
Hasas palackcserje

 

Egy hét

Bibó István

Himbálva haladt lefelé az autóbusz. Apám egyszerre kimutatott az ablakon. "Bibó" - mondta. Tisztelet rezgett a hangjában.

Szikár férfi ballagott a Szemlőhegy utcán. Egyik kezében kopott nejlonszatyor. Fogalmam sem volt, kicsoda. Gyakran láttam, mindig ugyanabban az esőköpenyben. Tűnődő, sápadt arc. Gondoltam, bevásárlási kötelmein tűnődik.

"Az egyik legnagyobb magyar gondolkodó - így apám, majd kicsit halkabban -, börtönben volt, nemrég szabadult. Azt hiszem, a Statisztikai Hivatalban dolgozik." Kis szünet után még hozzátette: "Ravasz László az apósa."

Ravasz Lászlóról, a megingathatatlan református püspökről sokat hallottam, mindig a legnagyobb elismeréssel ejtették ki nevét. De hogy egy nagy magyar gondolkodó ilyen egyszerű, szürke - igen, ez a jó szó: szürke volt és végtelenül egyszerű - ember legyen...

Persze Bibó István nevét is ismertem, olvastam is tőle egyet-mást, írásokat a népi-urbánus vita lehetséges feloldásáról, azt is tudtam, hogy a forradalom idején államminiszter volt, de amikor elhangzott a neve, nem sokat mondott. Utána zárták börtönbe. Szabadulása után sem kereste a hatalommal való kiegyezés lehetőségét. Ezt mondta: "Amit... én a magam számára ilyen rám szabott ügynek tudok, hogy bizonyos felismert állam- és társadalomelméleti igazságokat megfogalmazni próbáljak, abba éppen ezek az elismerő és kiegyező gesztusok illenek bele a legkevésbé."

Szegény maradt és független. Nem lehetett megvenni és megvesztegetni. Ezért volt veszélyes. Halála után - negyedszázada hunyt el - emlékkönyvet adtak ki tisztelői. Úgy látszik, még halálában is veszedelmesnek mutatkozott a hatalom szemében: az emlékkönyv csak sokszorosított formában jelenhetett meg. És ez volt az első vállalkozások egyike, amelyben népiek és urbánusok együtt - ahogy megálmodta - tisztelegtek emléke előtt.

Aligha gondolt valaha is arra, hogy egyszer még létrejön a Bibó István Szellemi Műhely. Pedig az Argumentum Kiadó jóvoltából megszületett. S mindjárt két könyvet is kiadtak róla. Az egyiket Kovács Gábor írta (Az európai egyensúlytól a kölcsönös szolgáltatások társadalmáig. Bibó István, a politikai gondolkodó), a másikat Balog Iván (Politikai hisztériák Közép- és Kelet-Európában. Bibó István fasizmusról, nacionalizmusról, antiszemitizmusról).

Sokkal összetettebb, nagyobb teoretikus volt, semhogy néhány mondatban öszsze lehetne foglalni legfőbb eszméit. És sokkal naivabb és egyenesebb volt, semhogy a politika bármikor befogadta volna gondolatait. Ám a magatartásában, az ellentétektől megosztott, szenvedélyektől fölsebzett politikai élethez való közelítésében van valami megejtő és példaszerű.

Egységet akart. Összefogást a jó ügyért. És pontosan megfogalmazta, mi a jó, mi a rossz. Nem nekem, hanem - nekünk.

Tévedett? Azokban az írásaiban, amelyekben az 1945-től a "fordulat évéig" terjedő társadalmi változásokat elemezte, néha igen. Amikor látta, hogy a demokrácia valóban válságban van, nem csűrte-csavarta a tényeket, hanem elhallgatott. Tudni kell hallgatni is. A hallgatás megnöveli az utóbb kimondott szavak súlyát és hitelét.

Rónay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu