Uj Ember

2003.11.23
LIX. évf. 47. (2885.)

November 23.
Krisztus Király
ünnepe

Főoldal
Címlap
Istennel a Pilis magányában
Tízéves a Manréza lelkigyakorlatos központ
Elhunyt Marosi Izidor püspök
Kenyeret az éhezőknek
Tízéves a debrecen-nyíregyházi karitász
Egyházi ingatlanok visszaadása
Gyűlölet? Beszéd?
Lelkiség
"Valóban király vagy te?"
Szentírás-magyarázat
Hol uralkodik Jézus?
Homíliavázlat
A világmindenség királya
LITURGIA
A HÉT SZENTJEI
Dung-Lac Szent András áldozópap és társai, vértanúk
A hét liturgiája
- B év -
Katolikus szemmel
Az evangéliumi szegénység
Kenyérért való imádság
Kezdő hívő
Viruló antijudaizmus?
"Ne félj, nagypapa!"
Lapszél
A gyilkos értágító
Élő egyház
Százötven éves az esztergomi Bibliotéka
Altemplomszentelés Szigetszentmiklóson
Emléktábla nővérek tiszteletére
Kettős ünnep Pápa-Kéttornyúlakon
Élő egyház
Hogyan segítette a zsidókat XII. Piusz pápa
Akiket érdekel az igazság...
A vallás szerepe Szlovéniában
Fórum
A fizika szerelmese
Kovács Mihály piarista atya életműdíja
Ezeregyszáz énekes Vácott
Új templom és közösségi ház
Az Olvasó írja
Szent Margit-szobor - Sajópetribe
Fórum
Kapucinusok, három műszakban
A kávétól Szent Ferencig
Fórum
Márton Áron példája (1.)
A hitvalló püspök
A megbékélés napja lehetne...
Ötven éve tértek haza a Gulágról
Fórum
"A növekedés Krisztusban történik..."
Borián Tibor igazgató a veszprémi Padányi Bíró Márton-iskoláról
Az ökumenizmus kihívásai hazánkban és Európában
Kránitz Mihály a PPKE rektorhelyettese a keresztény egységtörekvésekről
A közös munka és öröm kincse
Emlékezés Rédei József atyára
Ifjúság
Taizé: A bizalom zarándokútja a Földön
Hamburgi találkozó: 2003. december 29. - 2004. január 2.
Kereszteket állítanak országszerte
Bevásárlási láz helyett az ünnep lényegére figyeljünk adventben!
Európa megrablása
Hogyan történhet ez velem?
Programajánló
Rejtvény
Lóugrásban
Kultúra
Prokop Péter halálára
Megbecsülést érdemlő kulturális örökségünk
A Filharmóniai Társaság másfél évszázada
Meghallani a jajszavakat...
Húsz éve halt meg Kézai Béla
Magasságok felé
Prohászka Ottokár túlvilág-hitéről
A sötétség felé
(Parádfürdő, Kórház)
Mozaik
Templombúcsú a Rózsák terén
Jótékonysági bál Debrecenben
Karácsony a kastélyban
Koncert az Apor Vilmos-főiskoláért

 

Magasságok felé

Prohászka Ottokár túlvilág-hitéről

A 155 éve született apostoli lélek, Prohászka Ottokár püspök elmélkedései között jó néhány a mulandóságról, a túlvilági életről beszél: szinte hallani a "lángszavú szónok" csöndes hangját, a bensőséges tónust, amint hittel meditál. Semmi sem fölösleges a mondataiban, átéli a titokzatos üzenetet, amely a halálban is fölfelé ragadja a lelkét, amint egyik kötetének címe jelzi: Magasságok felé.


Különös jelentőségűek azok az írásai, amelyek a mulandóságról, a temetők, a tisztuló lelkek misztériumáról szólnak. Korunknak - amikor a halottkultusz az élet megvetésével méltóságát veszti - különösen szüksége volna a prohászkai meggyőződésre: "A mi sírjaink szenthelyek. Nem a domb teszi, a síremlékek sem (...), hanem a lelkületünk, amellyel sírjainkat nézzük, s holtjainkat szeretjük." A tárgyköltészet világában idegenül hangzik ez, másféle költészet - az elfeledett - próbálja visszanyerni a helyét. Halálkoreografált XX. századot éltünk, s mintha a XXI. sem ígérne mást.

Az elmúlás Prohászka hitében a szépség folytatása - "a boldogok csarnokában, az egek magasságában, hol »a folyó rohama felvidítja az Isten városát«. (...) Szeretetünket, imádásunkat (...) a világegyetem minden teremtményének érzelmeivel" vigyük "az Úr elé".

Honnan ez a nagyvonalú remény, értelem és szív egybecsendülése? A kegyelem művészetéből, amelynek ő féltő őrzője, alakítója volt. Az őskeresztények magatartását követve írta: "Az őskereszténység egyik jellege, hogy szereti sírjait, s kegyelettel őrzi az elhunytak hamvait. Oka ennek először is az a különös, nem szentimentális, hanem a hit motívumaiból kinövő szeretet, mellyel a holttest iránt is viselkedhetünk; akár pogány, akár keresztény legyen a halott, tiszteletben részesítjük. A halál nekünk szent és isteni, nem azért, mert vég és enyészet, hanem mert Isten-járás. Isten gondolta s akarta így..."

Római régész igazolja a fentieket, aki rámutat a hajdani lakók sírköveire, pannon környezetben is. Az egyiken ez a két betű áll: D. M. A másikon: B. M. Az első a még pogány hozzátartozók vágyát fejezi ki: Dis manibus - az istenek kegyeibe ajánlja az elhunytat. A másik a Krisztus-kortárs hite: Benemerenti - a megboldogultnak, aki égi karok ölelését bírja. Mintha erre is gondolt volna a püspök: "Mindennek, ami van (Isten) felé kell irányulnia; mindennek, ami mozog és él, beléje kell igazodnia..."

Ennek az egyetemes értékű tételnek részlete az a folytatás, amely már átlép a túlpartra. "Ami pedig nincs (Isten) feléje irányítva, s ami nem tart felé, csikorog, őrlik, törik (...) Gondolhatom hát (...), mi minden oszlik, foszlik (odaát) a lélekről, hogy mennyi csalódásból s látszatból ocsúdik ott föl (...), mennyi érzékenykedés, kényesség, fegyelmezetlenség tudata jelentkezik ott túl, mely eddig aludt..."

"A lelki gyarlóságoknak s a rendetlen önszeretetnek keserű s megszégyenítő tudatára ébredünk majd ott, ahol belátjuk (...), hogy »mindenek a magukét keresik«, hogy imáinkban is, ájtatosságainkban, jócselekedeteinkben is inkább önmagunk vigaszát s a megelégedettség örömét kerestük. Ne keressük hát! Ez éles látásra s e korrekt akarásra ébresztenek minket a lelkek, s a tisztító tűzből is hangzik a szózat: »Keressetek engem, s élni fogtok« (Ám 4,5); engem, ne magatokat!"

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu