Uj Ember

2001.11.18
LVII. évf. 46. (2781.)

Főoldal
Címlap
Szent Márton nemcsak a múlté
Lampionos felvonulók ünnepeltek Szombathelyen
Hite, példája legyen útmutatónk!
Apor Vilmos eméke Rómában
Rászoruló testvéreink szolgálatában
Tízéves a Magyar Karitász
Izraelben keresztény diákokat támadtak
Lelkiség
Ez még nem a vég
"Tanú az égbolt peremén"
Szentáldozás régen és ma (4.)
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
Ünnep és ünneplés
Együgyű kérdések
Jegyzetlap
A vonalzó
(ezerötszáz gyors)

LAPSZÉL
Élő egyház
Szent Imre-napi ökumenikus együttlét
Keresztény ifjúsági találkozó Nyíregyházán
Nem az a cigány, akinek a bőre sötét
Nevelési konferencia a kaposvári püspökségen
A szép magyar beszédtől - Szent Kelemen ünnepéig
Látogatás a büki plébánián
Ministránsvezető-képző
Élő egyház
Új boldogok
Micsoda különbség
"Misszós fesztivál" Lengyelországban
Akik segítik a szinódusi öszszegzést
Martini bíboros Afganisztán bombázásáról
Francia püspökkari ülés Lourdes-ban
Fórum
A zsoltárfordításról 6. rész
A "csodásérem"
Könyvespolc
Mi terem a magyar szívében?
Az Olvasó írja
Mikor halt meg Szent Lukács?
Fórum
A legfontosabb és legtörékenyebb egység
Családkonferencia Máriabesnyőn
Megnyitjuk-e az ajtónkat és a szívünket?
Irodalmunk majdnem elfeledett kiválósága
Sarkadi-bemutató a Térszínházban
Márton Lajos
Evangélikus Élet, 2001. november 4.
LAPSZEMLE
Szombathelyi Egyházmegye
Türelmes, őszinte segítségnyújtás
Tízéves a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász
Műemlék templomokat restauráltak az Őrségben
Lámpás
Templom épült Németfalun
Ifjúság
Erzsébet neve napján
Krakkói jegyzetek
Táborozni jó
Zsírok és olajok
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Óriásplakátok között
Rejtvény
Tíz év alattiaknak
Kultúra
Búcsúzás
Lélekfolt
Itt járt két lány
Testvérek törvénye
Mozaik
A földicseresznye és mérgező rokona
A művészet: szeretet
Márton-napi fények
Aranymise
Diakónusszentelés
Meggyalázott kálvária

 

Tüskés Tibor

Búcsúzás

Diákkorom kisvárosa viszszahívott. Augusztus első vasárnapján megrendezték az N.-ből elszármazottak világtalálkozóját. Hatvan éve nem jártam a városban, ahol az elemi népiskolát végeztem. A város lélekszáma azóta nem sokat változott. Ma is mintegy tizenkétezren lakják. Kétharmad részben katolikusok, egyharmad részben reformátusok. Szombat este a művelődési házban az ünnepi műsort hallgattuk meg, ma délelőtt tartották a két templomban a hálaadó istentiszteleteket. A kereszttel ékes torony alatt gyülekeztek az újvárosiak, a buzogányos torony alatt az óvárosiak.

Hatvan év után léptem be újra abba a templomba, ahol a hajdani vasárnapi diákmiséken ministráltam. A látvány, ami fogadott, olyan volt, mint az álom utáni ébredés. A falak, a padok, a főoltár fölött függő kép ismerősnek hatott, még emlékeztem rájuk, de egy új, mai valóság vett körül: ismeretlen emberek, idegen tekintetek, más hangok, újrafestett falak, áthelyezett főoltár.

A katolikus mise lényege az egész világon mindenütt ugyanaz.

Ezen a vasárnap délelőtt Japánban és Dél-Amerikában, a Fokföldön és diákkorom kisvárosában a pap ugyanazokkal a szavakkal változtatja át a kenyeret és a bort Jézus Krisztus testévé és vérévé. Hatvan év alatt azonban sok minden megváltozott. A szertartás nyelve, az oltár helye, a pap személye, ruhája, mozdulata. A liturgiának vannak olyan elemei, amelyek egyházmegyénként is eltérnek. Eszembe jutottak a ministrálás régi, latin szavai. És azt is észrevettem, hogy ahhoz viszonyítva is, ahol ma lakom, diákkorom kisvárosában más a mise liturgiájának néhány mozzanata. Más a könyörgés énekelt dallama. Meglepett, hogy felajánláskor húsz apró, fehér ruhába öltözött gyerek égő gyertyával vonult az oltárhoz. A miatyánk előtt a padokban állók egymásnak nyújtották karjukat, a templomban lévő egész hívő sereg összefogódzkodott, és egyetlen hosszú láncot alkotva mondta a közös imát.

Emlékeim között persze leginkább a pap arcát nem találtam. Az én régi hittanárom idős atya volt, ősz hajú, piros arcú, mise után mindig megsimogatta a fejünket. Az a pap, aki most kilépett a sekrestyéből miseruhában, ismeretlen volt, fiatal és alacsony, valamiféle feszültség ült az arcán, tört vonásain. Amikor beszélt, gyakran emelte karját a szájához, először azt hittem, hogy megfázott, tüsszentenie kell, aztán rájöttem, hogy nehezen kap levegőt, és egyre sűrűbben fojtja köhögését a fehér miseruhába.

A mise végén, a könyörgés után fölálltak az emberek. Az áldást vártuk.

A hirdetések következnek - mondta a pap, és kinyitott egy vastag, fekete könyvet. Elmondta, hogy a közeli napokban a környéken hol tartanak búcsút. Beszélt az iskolai hittanbeíratásról. Aztán elakadt a hangja. - A legnehezebb közlésem következik. - Megállt, köhögött. - Négy évi itteni szolgálatom után a püspök úr áthelyezett.

Ismét megállt, elhallgatott, a könnyeivel küzdött. - Köszönöm a hívek segítségét, köszönöm a sok hittanos gyerek szeretetét. Ha valakit megbántottam - megállt, kijavította magát, és újra kezdte a mondatot. - Minden bizonnyal voltak, akiket megbántottam, tőlük elnézést kérek. - Ismét köhögött. - Az utódomat fogadják szeretettel. - Visszanyerte biztonságát, hangja ismét természetesen hatott. - Befejezésül egy verset szeretnék elmondani. Reményik Sándor MI mindig búcsúzunk című költeményét. - A kezében tartott könyvet becsukta, úgy mondta el a vers sorait. - "Mondom néktek: mi mindig búcsúzunk... / Az álmainktól, mik nem teljesültek, / A lángjainktól, mik lassan kihűltek, / A tűnő tájtól, mit vonatról láttunk, / A kemény rögtől, min megállt a lábunk..."

Mise után az emberek kitódultak a templomból, és csoportokba verődve tárgyalták a hírt. Ha az egyik csoporthoz odalépek, talán választ kapok arra a kérdésre: négy évi szolgálat után miért megy el a papjuk? De magamba fojtottam a kíváncsiságot. A református lelkészt a gyülekezet és a presbitérium választja meg, s amíg meg vannak vele elégedve, nem kell új helyre pályáznia. Nyugdíjba vonulásáig, akár élete végéig egyetlen helyen szolgálhat. A katolikus papot a püspök nevezi ki, és helyezi át. A híveknek, az egyházközségnek, a képviselő-testületnek ebbe nincs beleszólása.

Azt magától a paptól kérdezhettem volna meg, hogy honnét választotta ennek a ritkán idézett, kiváló erdélyi költőnek ezt a régi, több mint nyolcvan éve írt szép versét. Szereti a költészetet, és önmaga lapozott a vers soraira, vagy már a szemináriumban valamelyik teológiai tanára fölhívta a kispapok figyelmét: ha olyan élethelyzetbe kerülnek, hogy el kell hagyniuk szolgálati helyüket, akkor ezzel a verssel búcsúzzanak? Szerettem volna azt hinni, hogy az érzésével és a kifejezéssel küszködő fiatal pap maga talált a költeményre. De illetlennek tartottam, hogy a mise után ismeretlenül odamenjek hozzá, és az elhangzott versről faggassam.

Gondolataimban megzavarodva jöttem el N.-ből. Olyant már láttam, amikor idős, nyugdíjba vonuló kollégát munkahelyén elbúcsúztatnak a munkatársak. A hivatalvezető beszéde, fogadkozása, "nem felejtünk", "viszszavárunk", ajándékok, virágok, puszi jobbról és balról. De hiába próbáltam átélni, nem találtam szavakat arra: mit érezhet a fiatal katolikus pap, amikor el kell búcsúznia attól a templomtól és attól a közösségtől, ahol négy évig látható eredménnyel szolgált, misézett, gyóntatott, betegeket látogatott, keresztelt és temetett, hittanórákat tartott, a fiatalokkal kirándult, közösséget szervezett.

Kíváncsiságom elfojtását, hallgatásomat, zavart érzéseimet imává próbáltam formálni: ennek az ismeretlen, általam most először látott fiatal papnak egy fokkal könnyebb legyen a búcsúzás, és egy fokkal hamarabb találja meg helyét és örömét azon a helyen, ahol holnaptól kezdve kell szolgálnia.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: webmaster@storage.hu