Uj Ember

2001.11.18
LVII. évf. 46. (2781.)

Főoldal
Címlap
Szent Márton nemcsak a múlté
Lampionos felvonulók ünnepeltek Szombathelyen
Hite, példája legyen útmutatónk!
Apor Vilmos eméke Rómában
Rászoruló testvéreink szolgálatában
Tízéves a Magyar Karitász
Izraelben keresztény diákokat támadtak
Lelkiség
Ez még nem a vég
"Tanú az égbolt peremén"
Szentáldozás régen és ma (4.)
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
Ünnep és ünneplés
Együgyű kérdések
Jegyzetlap
A vonalzó
(ezerötszáz gyors)

LAPSZÉL
Élő egyház
Szent Imre-napi ökumenikus együttlét
Keresztény ifjúsági találkozó Nyíregyházán
Nem az a cigány, akinek a bőre sötét
Nevelési konferencia a kaposvári püspökségen
A szép magyar beszédtől - Szent Kelemen ünnepéig
Látogatás a büki plébánián
Ministránsvezető-képző
Élő egyház
Új boldogok
Micsoda különbség
"Misszós fesztivál" Lengyelországban
Akik segítik a szinódusi öszszegzést
Martini bíboros Afganisztán bombázásáról
Francia püspökkari ülés Lourdes-ban
Fórum
A zsoltárfordításról 6. rész
A "csodásérem"
Könyvespolc
Mi terem a magyar szívében?
Az Olvasó írja
Mikor halt meg Szent Lukács?
Fórum
A legfontosabb és legtörékenyebb egység
Családkonferencia Máriabesnyőn
Megnyitjuk-e az ajtónkat és a szívünket?
Irodalmunk majdnem elfeledett kiválósága
Sarkadi-bemutató a Térszínházban
Márton Lajos
Evangélikus Élet, 2001. november 4.
LAPSZEMLE
Szombathelyi Egyházmegye
Türelmes, őszinte segítségnyújtás
Tízéves a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász
Műemlék templomokat restauráltak az Őrségben
Lámpás
Templom épült Németfalun
Ifjúság
Erzsébet neve napján
Krakkói jegyzetek
Táborozni jó
Zsírok és olajok
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Óriásplakátok között
Rejtvény
Tíz év alattiaknak
Kultúra
Búcsúzás
Lélekfolt
Itt járt két lány
Testvérek törvénye
Mozaik
A földicseresznye és mérgező rokona
A művészet: szeretet
Márton-napi fények
Aranymise
Diakónusszentelés
Meggyalázott kálvária

 

"Tanú az égbolt peremén"

A XIII. században lépnek előtérbe a női szentek, sok közülük sajátságos modellé vált a kor lelkiségtörténetében. A "legnépszerűbbek" közé tartozik Árpád-házi Szent Erzsébet, akit egyként magáénak vallott/vall Magyarország és Thüringia. IX. Gergely pápa 1235-ben, amikor Erzsébetet szentté avatta, "drága gyöngy"-ként említette őt Kasztíliai Beatrix királynőnek. Lajos őrgróf felesége erős jellemével, karitatív szeretetével meghatározó lett Hispánia legnagyobb középkori szentjére, a rokon portugáliai Erzsébetre, aki II. András királyunk második házasságából született Jolánta nevű leányának volt az unokája.


Erzsébet szentté avatása után európai uralkodóházak "versengtek", hogy kellően hangsúlyozzák családi kapcsolatukat vele. II. Frigyes császár Cortonai Illés ferences rendfőnöknek levelet írt, kiemelte az Erzsébettel (távoli) rokonságát, amely őt az "új királyi származású" szenthez kapcsolja. Megjegyzése (párhuzama) külön is érdekes a szentségről alkotott uralkodói felfogás miatt: "Megváltónk, Názáreti Jézus Krisztus és Dávid királyi nemzetségéből származott." Az erősítő hivatkozás mintha az antik gondolatot követné: Augustus császár fölkérését Vergiliushoz: írja meg (uralkodói méltóságához híven), honnan is jött! A dinasztikus érzékenység a származás kérdésében legalább annyira érzékeny volt, mint a jelképi átértelmezés: pogány tartalom helyére a keresztény jóhír lépett. Caesarius von Heisterbach poétikus elmondása kiszínezi Szent Erzsébet 1236. évi "fölemeltetését" Magdeburgban: Frigyes császár "szürke tunikában, mezítláb, nagy áhítattal és alázattal" jelent meg Erzsébet sírjánál, hogy - fejedelmek segítségével - a vállán vigye az ólomkoporsót új nyughelyére. Aranykoronát adományozott Erzsébet fejereklyetartójára...

Vajon mi lehetett az Árpád-ház e nemes hajtásának titka, a népszerűségéé, amely korunkig elkísérte, s a költőket, zeneszerzőket, képzőművészeket ma is inspirálja?

1209-ben poros vándorok érkeztek a Lateránba -, a pápai fogadóhelyiségbe: Assisi Szegénye s tizenkét társa, hogy III. Incétől rendalapításhoz engedélyt kérjenek. "Először nézett egymás szemébe a világtörténelem legnagyobb pápája és legnagyobb Szegénye" - írja Hermann Egyed. Ferencnek elegendő volt a megerősítő (le nem írt) szó is, az engedély; a történelem azóta megerősítette: ez a szó a pápa legsikeresebb intézkedései közé tartozik - túl a nagypolitikán.

Ferenc százada a szociális segítség virágkora; a gyengén szervezett állam helyett számtalan, "az egyház irányítása alatt lévő szociális alapítvány" tevékenykedett. Igazi karitatív életmód formálódott, amelyre korábban is volt jó néhány előpélda (bencés imaszövetségek, laikus csoportok, lovagrendek ténykedése, Szent Norbert harmadrendje.) A koldulórendek - főleg a ferencesek - eljutottak a szegénység mint ideál "emberileg megközelíthető pontjáig", s a laikusoknak feleletet adtak a vallási kérdéseikre, amelyekben jelen volt a szegénység "kezelésének" szociális feladata.

Erzsébet házasságkötésének évében Eisenachban megjelentek Assisi Szentjének társai, s Lajos felesége, akiben sok természetes "ferences jellemvonás" volt (derű, igénytelenség, adományozó készség), azonnal megkereste a gvárdiánt, s a lelki vezetését rábízta. Ő, aki addig "amúgy ösztönösen" ajándékozott, rendszerességet tanult a szociális szolgálatban, s bizonnyal a harmadrendes életstílust vette át: órákig ült gyerekágyas asszonyok mellett, betegeknek menedékhelyet alapított, nem irtózott a poklosoktól, a társadalom kivetettjeitől. Az önlegyőzésben jeleskedett. A fellángoló nyomorban intézményesen gondolkodott: szegényházakat alapított, férjét igazságszeretetre, szociális érzékenységre nevelte. Lajos halálával minden megszakadni látszott. Elüldözték, de Marburgban fölvette a ferences harmadrendiek ruháját, a városban és Gothában kórházakat építtetett. Marburg kórházának kápolnáját Ferenc tiszteletére szenteltette.

Karitatív munkája nem lanyhult, s ez a földöntúli szeretet küldhette az ég madarait házának eresze alá, hogy a halála órájában énekkel búcsúztassák - mint korábban Ferencet búcsúztatták. Ismeretlen madarak.

Ünnepéről - róla - nem egészen egy évszázad múltán így zeng a himnusz:

A napja üdvös égi fény;

Amit csak ígért a remény

Tanú az égbolt peremén!

Tóth Sándor

A képen Árpád-házi Szent Erzsébet képe látható a római Ara Coeli-bazilikából.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: webmaster@storage.hu