|
Zenei áhítat a Mátyás-templomban Rendkívüli élményben volt része a hallgatóságnak 2001. vízkeresztjének estéjén. Olivier Messiaen: La Nativité du Seigneur (Az Úr születése) című orgonaművének - Magyarországon valószínűleg első - teljes előadására került sor. A mű a Mátyás templom immár hagyományos vasárnap esti zenei áhítatsorozatának részeként hangzott el, mely a nagyközönség számára mindenkor ingyenes. Olivier Messiaen (1908-1992) művei magas művészi színvonalon és a mai zenehallgató számára már könnyen befogható módon jelenítik meg az egyház által hirdetett örök igazságokat. Messiaen számos orgonaművét a modern francia misztika gondolatai sugallták. A szerző a XX. századi francia egyházzenei élet meghatározó személyisége. Ezt a művét 1935-ben, 27 éves korában komponálta. A fiatal művész akkor már túl volt a számos díjjal honorált Conservatoire-beli tanulmányain - ahol zeneszerzést Paul Dukas-nál és orgonálást Marcel Dupré-nél tanult. Később, 1942-től a Conservatoire tanára, ahol több neves zeneszerző egyéniséget nevelt. Tanítványa volt többek között Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen és Gergely Ferenc is. Messiaen művészetére jellemző a mély szimbolizmus, a gregorián dallamformálás és idézés, a rendkívül gazdag ritmusvilág, az egzotikus hangszínek. Műveiben gyakran idézte fel a madarak énekét, akikről így vallott: "A föld lakói között talán a legnagyobb muzsikusok a madarak". Az Úr születése című ciklusa kilenc - Messiaen szavával élve - meditációból áll. A szerző szentírási idézetekkel teszi egyértelművé az egyes tételek tartalmát. "Érzelmek és őszinteség mindenek előtt, de a hallgatóság számára közvetíteni kell a biztos, világos tartalmat" - írta és részletesen ki is fejtette a művel kapcsolatos szándékát, sajátos hármas (teológiai-zenei-hangszeres) megközelítésében. A Solti György Zeneiskola orgonaszakos növendékei - Hock Bertalan vezetésével - kivétel nélkül biztos technikai tudással, kifejező módon közvetítették a mű mondanivalóját. A Messiaen-nál oly fontos hangszínkezelés, a templom akusztikájának megfelelő regisztráció és az optimális tempóválasztások olyan jól sikerültek, hogy ebben a felkészítő tanár tapasztalatát és helyismeretét sejthetjük. A megértést és ráhangolódást a templom egyik papjának, Varga János atyának ihletett és elmélyült bevezető elmélkedései segítették. Az orgonamuzsika - megszokott művészi hatásán túllépve - így válhatott ez alkalommal valóban felemelő lelki élménnyé. Piros Péter (Kép: Messiaen zenéje szólt a Mátyás templom orgonáján)
|
Új
Ember: ujember@drotposta.hu
|