Uj Ember

2001. január 7.
LVII. évf. 1. (2737.)

A magyarországi székesegyházakban január 5-én este zárják be a jubileumiSzentévet

Főoldal
Lelkiség
Népek jönnek világosságodhoz
A Szent Bölcsesség templomot épített
Jegyzetek a liturgiáról - Zsoltárimádság az egyházért
A második születés
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
„Emeljük föl szívünket…”
A babák
Jelenpor
(ezerötszáz gyors) - Határidőnapló
Élő egyház
A harmadik évezred elején
A katolikus egyház jelenléte a világban
Élő egyház
A demokrácia nem mindenható
A lengyel püspökök pásztorlevele társadalmi és politikai kérdésekről
Fórum
Könyvespolc
In memoriam Nagy László Tamás kapucinus tartrományfőnök
Emléksorok Antalóczi Lajos halálára
Búcsú Hegedűs Tibortól
Portré
Minden nemzetiségi hívő közös imádsága
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (2.)
Vallásukat nemzetiségüknél is nehezebben hagyják el
Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye
Hitvallók és templomépítők
Bosák Nándor megyéspüspök címere
Egy sír a Rétközben
Ifjúság
A törvény értelme
„Nincsenek többé Pireneusok!”
Szent Pál és Barnabás nyomában Ciprus szigetén (III. rész)
Rejtvény
Kultúra
Magánfohászok
Az ünnep jelentősége
Egy kis lélektan
Művészi hitvallás
Versek
Pár-beszéd
Érzelmi alapú vitában fogant a hajdani kiközösítés
Interjú Pityirim orosz ortodox metropolitával
Életige 2001. január
„Én vagyok az út, az igazság és az élet”
Az ortodox keresztények életéből
Szappanyos Béla hazament
Az Olvasó írja
Forgatom a helyesírási szabályzatot…
Mozaik

Ezer év képei - Kereszténységük Európában
„És földünk megtermi gyümölcsét...“
A Colosseum az életért világít - Hárommillió aláírás az ENSZ asztalán
Hűségeskü az új ikonosztázion előtt Petneházán
Tiszaföldvár és Martfű ünnepei
Budai görög katolikusok ünnepe

 

Érzelmi alapú vitában fogant a hajdani kiközösítés

Interjú Pityirim orosz ortodox metropolitával

A hazánkban tavaly, 2000. augusztus 20-án tartott „egyházi csúcstalálkozó“ egyik résztvevője volt Pityirim metropolita, az orosz ortodox egyház egyik főpapja. Látogatása különös jelentőségét az adta, hogy többek között Angelo Sodano vatikáni államtitkárral és I. Bartholomeosz konstantinápolyi pátriárkával együtt tisztelgett államalapítónk, az immár a görögkeleti egyház számára is Szent István királyunk előtt. A metropolitát az 1054-es egyházszakadást előidéző kiközösítésekről, valamint az orosz egyház huszadik századi történelméről kérdeztük.

Az 1054-es egyházszakadáshoz vezető kiközösítést 1965-ben a pápa és a konstantinápolyi pátriárka kölcsönösen visszavonta. Mennyire érezteti hatását ez az ökumenikus kiengesztelődés az orosz ortodox egyházban?

— Az orosz egyház 1961 után — még a Nyugaton a megújhodásnak nevezett folyamatot elindító II. vatikáni zsinat előtt — bekapcsolódott a keresztények közötti párbeszédbe; létrehoztuk az európai egyházak konferenciáját, teológiai eszmecserékben vettünk részt. A kiközösítés kölcsönös visszavonása így azon általános hangulatban történt, melyben sokan az egyházszakadáshoz vezető — ám annak nem fő okát jelentő — formális akadályok elhárítását szorgalmazták. Ugyanakkor a két kiközösítő nyilatkozat a mandátum nélküli Humbertus kardinális, illetve a védekező állásba kényszerített Kérulariosz Michail pátriárka között érzelmi alapon kitört vita hevében született. Humbertus legátusi meghatalmazása lejárt, s a nyilatkozatát a római kúria szkeptikusan fogadta; igaz, el sem ítélte. A szavakat, melyekkel Michail pátriárkát illették — „a sátán szolgája, pokolfajzat“ — ma csak az útszéli káromkodáshoz hasonlíthatjuk; így a kiközösítés aktusát és Michail pátriárka nem kevésbé, fogalmazzunk így, „dinamikus“ válaszát „egyházi botránykeverésnek“ nevezhetjük. A kérdésre egy, a saját egyházunkon belülről vett példán keresztül tudok jobban válaszolni. Az 1666-1667-ben tartott zsinat átokkal sújtotta a régi orosz szertartást; ezt a tilalmat 1970-ben feloldották, így a formális akadály elhárult, ám az ószertartásúak és az új rítust követők — az utóbbiak a pátriárka vezetése alatt élő orosz ortodox egyház — között mégsem jött létre a megbékélés. Örvendetes tehát, hogy a kiközösítést viszszavonták, ám az igazi akadály leküzdéséhez csak az igazi, keresztényi szeretet vezethet.

Sokan megpróbálták már II. Alekszij moszkvai pátriárka és II. János Pál pápa történelmi találkozóját elősegíteni. Lát-e esélyt az ökumenikus kapcsolatok legmagasabb szintű erősítésére?

— Egyszerűen és tömören válaszolok: jóakarat és megfelelő kísérő feltételek megléte esetén minden lehetséges.

Az ortodoxia 2000-ben kanonizálta Szent Istvánt, így Magyarország első királya lett az első nyugati szent, akit az egyházszakadás óta az ortodox egyház elismer. Az orosz egyház osztozik az első uralkodónk iránti tiszteletből?

— A magam részéről örömmel fogadtam a döntést. Arra kértem a Budapesten szolgáló ortodox papokat, Kádár Iván és Berki Feriz atyát, hogy juttassanak el hozzám Szent István királyt dicsőítő himnuszokat, hogy kolostorom istentiszteletein felhasználhassam azokat, mint olyan énekeket, melyek egy, az egyházi kultúráért sokat tett embert állítanak elénk. Egyházunk teológiai akadémiáján a nyugati egyház és kultúra történetét tanítom, s István királyt mindig is szentnek neveztem, éppen úgy, ahogyan azt most I. Bartholomeosz konstantinápolyi pátriárka is kifejezte. Az a történelmi küldetés, melyet Szent István teljesített, egy sorba állítja őt azokkal a kiemelkedő egyházi és állami vezetőkkel, akik az európai civilizációval megismertették a kereszténységet. Ő ugyan végső soron a kereszténység nyugati formáját választotta — de mégis a kereszténységet.

Az orosz ortodox egyház a huszadik századi vértanúk egyháza: a kommunista évtizedekben papok és hívők ezreit tartóztatták le és végezték ki. Ugyanakkor sokak ebben az időszakban elhagyták hitüket, és együttműködtek a gonosz hatalommal. Az ortodox egyház számára mi a huszadik század legfőbb erkölcsi és gyakorlati tanulsága?

— Az orosz egyház nemcsak 1917-ben került nehéz helyzetbe, hanem már jóval korábban. Nagy Péter cár 1700-ban megkezdett reformjai az egyházat az államhatalom alá rendelték; hetven éven át Moszkvának nem is volt püspöke. A Szent Szinódus — mint az egyház ügyeiért felelős „minisztérium“ — hivatalnoki rendszere mélyen rányomta bélyegét egyházunk szervezetére, és kész csoda, hogy az orosz egyház — elsősorban a közelmúltban szentté avatott aszkéta életű főpapok személyének köszönhetően — megőrizte lelkipásztori lényegét. Az orosz egyház 1917 után formálisan megsemmisült, jogilag néhány évig nem is létezett. A Romanov-ház 300 éves uralkodása és a szovjethatalom nyolcvan éve komoly tapasztalatokat nyújtott. Ugyanakkor korántsem tartom lehetetlennek, hogy mindez csupán a főpróbája volt mindannak, ami a közeljövőben az egész kereszténységre vár — a sátánizmus tobzódására, a kábítószer elterjedésére, a viselkedési korlátok leomlására gondolok. Még az is lehetséges, hogy az orosz népen próbálták ki azt, ami a többi népre is vár.

1990 után Oroszországban vallási újjáéledésnek lehetünk tanúi. Az ortodox lelkiség hol találhatja meg helyét modern világunkban, az egységesülő Európában?

— Kontinensünket mindahányszor a szerzetesség mentette meg. A IX-XI. századi Európában például a becsületes emberek féltek Rómába zarándokolni. A nők méltóságuk sárba tiprásától, a férfiak a rablóktól rettegtek — s ekkor egy kicsiny dél-franciaországi kolostor aquinita mozgalma indította el azt a folyamatot, amely lelki és erkölcsi újjászületéshez vezetett.

Egyházunk kiemelkedő alakja, Radonyezsi Szent Szergij a tatár hódoltság legsötétebb idején kolostorok sorát alapította Európa észak-keleti, Oroszország európai részén, s a hazafias helytállásra buzdító példát adott az orosz népnek. Ezért most is a szerzeteseknek kell arra gondolniuk, hogy ők jelentik a világnak azt a belső lényegét, mely az erkölcsös életre törekvő emberek tömegeit maga köré gyűjtheti.

Szőnyi Szilárd

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu