Uj Ember

2001. január 7.
LVII. évf. 1. (2737.)

A magyarországi székesegyházakban január 5-én este zárják be a jubileumiSzentévet

Főoldal
Lelkiség
Népek jönnek világosságodhoz
A Szent Bölcsesség templomot épített
Jegyzetek a liturgiáról - Zsoltárimádság az egyházért
A második születés
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
„Emeljük föl szívünket…”
A babák
Jelenpor
(ezerötszáz gyors) - Határidőnapló
Élő egyház
A harmadik évezred elején
A katolikus egyház jelenléte a világban
Élő egyház
A demokrácia nem mindenható
A lengyel püspökök pásztorlevele társadalmi és politikai kérdésekről
Fórum
Könyvespolc
In memoriam Nagy László Tamás kapucinus tartrományfőnök
Emléksorok Antalóczi Lajos halálára
Búcsú Hegedűs Tibortól
Portré
Minden nemzetiségi hívő közös imádsága
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (2.)
Vallásukat nemzetiségüknél is nehezebben hagyják el
Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye
Hitvallók és templomépítők
Bosák Nándor megyéspüspök címere
Egy sír a Rétközben
Ifjúság
A törvény értelme
„Nincsenek többé Pireneusok!”
Szent Pál és Barnabás nyomában Ciprus szigetén (III. rész)
Rejtvény
Kultúra
Magánfohászok
Az ünnep jelentősége
Egy kis lélektan
Művészi hitvallás
Versek
Pár-beszéd
Érzelmi alapú vitában fogant a hajdani kiközösítés
Interjú Pityirim orosz ortodox metropolitával
Életige 2001. január
„Én vagyok az út, az igazság és az élet”
Az ortodox keresztények életéből
Szappanyos Béla hazament
Az Olvasó írja
Forgatom a helyesírási szabályzatot…
Mozaik

Ezer év képei - Kereszténységük Európában
„És földünk megtermi gyümölcsét...“
A Colosseum az életért világít - Hárommillió aláírás az ENSZ asztalán
Hűségeskü az új ikonosztázion előtt Petneházán
Tiszaföldvár és Martfű ünnepei
Budai görög katolikusok ünnepe

 

Györffy László

Az ünnep jelentősége

Az állat- és növényvilág nem ismeri az ünnepet. Az ember az egyetlen élőlény, amelyik képes ünnepelni. Képes arra, hogy a hétköznapok tennivalóit bizonyos időre átrendezze, a munkáját felfüggessze.

A karácsony, Jézus születésére emlékezve, a mi Európánkban is az emberek nagy részének egyik legkiemelkedőbb lelki ünnepe.

Vajon ennek az ünnepnek lelkiségét, az ünnep idejére nyert szabadidőnket képesek vagyunk az élővilág magasabb rendű emberi szellemiségéhez mérten áterezni? A hétköznapok rendjében kis időre megállni s eltöprengeni véges létünkön? Mert az ünnep, a mi emberi testünket magára öltött Kisded születése arra is alkalmat adhat, hogy véges testi mivoltunkat kitágítsuk. Kiterjesszük a transzcendencia, az anyagi világtól elkülönülő vagy ahogy Kant, német filozófus gondolta, a tudatunkban eleve meglévő, de anyagi világunkban nem érzékelhető lelkiség felé.

S vajon megcselekedjük ezt ebben az évben, a kétezer éves kereszténység és a magyar államiságunk millenniumának karácsonyi ünnepén? A most véget érő századunkban és ezredünkben, a hihetetlen gyorsasággal felerősödött információs technológia és a mindenre át- és kiterjedő technokrata szemlélet korában? Amikor az ember szellemi élete, lelki- és érzelmi világa koránt sincs felkészülve az anyagi világnak ilyetén alakulására: a civilizációs eredmények szellemiséget is mérgező hatására. Amikor a technológiai kultúra, a fogyasztói társadalom gépezete elrabolja lelki békénket, képességünket a hétköznapok folyamatában az ünnepi elmélkedésre.

El kellene töprengenünk azon a morális válságon is, amely nemcsak az elmúlt évtized után szellemi-lelki értelemben is védtelenül ért bennünket, de ezt érzékelhetjük a mindennapokban szerte Európában. A lélekföldnek szinte visszafordíthatatlan erózióját.

Lehet, hogy ennek a századnak és ezrednek a végére - minden csúfos politikai kudarc ellenére - győzött a materialisták és technokraták életszemlélete? Győzött az információs társadalom, az elektronikus világkommunikáció és átalakítja vagy már át is alakította az emberek egymásközti viszonyát? Az elmélyültebb egymásra figyelést. És lelki kútmérgezésként időt sem ad a véges életünk feletti, legalább kicsiny ideig tartó lelki elmélkedésre?

Tudjuk, a történelem veszélyes üzem s mi mindanynyian ebben a veszélyes üzemben élünk, szeretünk, haragvón feldühödünk, és munkálkodunk az egyénre kimért életidőben.

De vajon a karácsonyunk valóban a szeretet ünnepe így a század- és ezredvégen? Ebben az utolsó e századi karácsonyon kik és hogyan képesek szeretni egymást a szellemi és kulturális globalizátorok által lélekben kilúgozódó, és többnyire anyagi gondokkal küszködő hétköznapjainkat kis időre megszakító ünnepen? Pedig a szeretethiányban szenvedő lélek rombolja testi-anyagi létünket is, sorvaszt, mint cserepes virágot a vízhiány. Szikkadó lélekkel nehéz ünnepelni. De tudjuk, emberi lelkiségünket, szellemiségünket azért nem olyan könnyű pusztítani. Akik hitben gondolkodnak, éreznek és élnek, azoknak könnyebb ellenállni a külvilág rájuk zúduló csapásainak. De a lélek akkor is képes megújulni, ha valaki csak élete alkonyán ismeri föl azt a másik, fizikai létünk mellett működő és akarva-akaratlan érzelmeinkre is ható lelkiséget. Az emberi lélek képes a védekezésre, de ehhez időnként meg kell állnunk a hétköznapi rohanás közepette. Az ünnepeinken. A Kisded születésére emlékező karácsonyi ünnepen. Hiszen utazók vagyunk és útitársak. Aztán ki-ki a maga rendelt idejében átlépi az utolsó földi határt. Addig pedig legalább az ünnepeken, kivált a testet öltött Kisded ünnepén gondoljunk véges földi utazásunk utolsó állomása utáni világunkra is. Lelkiségünkre, szellemiségünkre. Most, amikor európai keresztény kultúránk kétezer éves időszaka lezárul s egyúttal magyar államiságunk ezer éve is.

Vajon mit hoz a jövő Európának s benne nekünk, magyaroknak?

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu